Sony PCM-D100

High-end opptak på farten

Ikke bare høy, men ultrahøy oppløsning i Sonys nye HD-opptaker.
Lyd & Bilde mener
Lyden er veloppløst, åpen og detaljert. Og betjeningen er likeså gjennomført lekker som den mekaniske utførelsen.
Profesjonelle med egne mikrofoner vil undre seg over mangelen på XLR-foringer med fantomspenning. Ikke minst når man tenker på den veldig høye prisen.
Spesifikasjoner
  • Antall kanaler: 2 (men kan ta opp i to formater samtidig)
  • Mikrofonkarakteristikk: X-Y/ A-B
  • Opptaksformater: DSD, WAV, MP3
  • Opptakskvalitet: 1-bit/2,8 MHz (DSD), 16-24 bit/44,1 kHz-192 kHz (PCM), 32-320 kb/s (MP3)
  • Innganger: Mikrofon (stereo minijack), line (stereo minijack/optisk)
  • Minne: 32 GB, SD (32 GB) / Memory Stick Pro-HG
  • Mål: 7,4 x 15,6 x 3,4 cm (BxHxD)
  • Vekt: 394 gram
forfatter

Sony har produsert kompakte stereo-opptakere lenger før alle andre. I 1980 og 90-årene var firmaets profesjonelle recording walkmen det hotteste innenfor bærbare opptakere. Når det gjelder solid-state-opptakere, er Sony imidlertid kommet forholdsvis sent med på lasset. Men de gjør tydeligvis sitt beste for å innhente forspranget.

PCM-D100 er den nyeste PCM-opptakeren fra Sony, og den passer inn i Sonys nye strategi, som er HD-lyd over hele linjen. Mens de øvrige opptakerne har 24-bit/96 kHz som høyeste oppløsning klare PCM-D100 24-bit/192 kHz, samt 2,8 MHz i 1-bits DSD-format!

Funksjoner og betjening
PCM-D100 har en gjennomført lekker design. Der de mest solide av konkurrentene minner om militært isenkram, leder Sony-en nærmest tankene til et sveitsisk urverk. Et solid støpt aluminiumchassis sørger for at alt er solid og stabilt. Mikrofonene som kan stilles i tre posisjoner er beskyttet av en stålbøyle. Og knappen til opptaksstyrke er avskjermet med en solid hengslet aluminiumsring som forhindrer at man ved en feil skrur opp eller ned. LCD-skjermen er stor og klar, og de forsenkede betjeningsknappene er logisk plassert.

Det er overraskende nok ikke XLR-innganger til eksterne mikrofoner, men kun stereo-minijack. Det er til gjengjeld en kombinert optisk/analog linjeinngang. At det på et produkt i denne prisklassen ikke finnes balanserte XLR-innganger med fantomspenning viser at Sony mer har hi-fi folk enn utøvende musikere i tankene.

Lydkvalitet
Uansett HD-oppløsning blir lyden på anlegget aldri bedre enn lyden av kildematerialet. Og her ser Sonys HD-satsing ut til å ha båret frukt.

PCM-D100 er bare litt mer detaljert og veloppløst. Instrumentene står klart med masser av luft, og stemmer i bakgrunn, rasling med strenger og alle de andre lydene som produsenter helst ser fjernet, står åpent og levende.

Oppløsningen holder seg, selv når det går hett for seg. Når alle instrumentene legger fra land forblir Sony analytisk og avbalansert. Ikke en detalj blir overhørt.

Konklusjon
Lydkvaliteten på PCM-D100 er imponerende. Om det skyldes den tårnhøye oppløsningen eller den øvrige elektronikk vites ikke. Men resultatet er på topp. Så, målt på ren, rå kvalitet er det ingen tvil om vinneren. Prisen er imidlertid også i den tunge ende, så du får hva du betaler for.

Annonse

Også i denne testen:

Roland R-26

Spesielt til musikere og plateprodusenter

Profesjonelle funksjoner i solid forpakning. Roland R-26 kan ta opp med to mikrofonoppsett på en gang.

En solid opptaker spesielt til det profesjonelle markedet. Fire mikrofoner, touchskjerm og en bunnsolid oppbygning.
Du betaler for alle de funksjonene som i seg selv ikke forbedrer lydkvaliteten.

Zoom H6

Allsidig multi-opptaker

H6 er fleksibel ut over alle grenser, og kan på et øyeblikk bygges om etter behov.

God og naturlig lyd med masser av luft, opptak i seks kanaler og et utvidelsessortiment som slår alt.
Den er forholdsvis stor og tung, og har du ikke bruk for opptak i seks kanaler betaler du for mer enn du får.

Yamaha Pocketrak PR7

HD-opptak i lommeformat

PR7 kan ligge i skjortelommen, men lyden er i full størrelse.

Utmerket lyd, kompakt størrelse og en rørende lav pris gjør Yamaha PR7 til en perfekt begynneropptaker eller til å ta med på festivaler. Og den varer nesten to døgn på et AA-batteri!
Verken lyd eller funksjoner kan matche de langt dyrere alternativene.

Olympus LS-100

Mange muligheter – men ikke de riktige

Olympus sin opptaker prøver å være alt på en gang, men snubler før mål.

Solid bygget opptaker med mange funksjoner. Lekker fargeskjerm. Opp til åtte sports opptak.
Noe skarp og udetaljert lyd. Mikrofonene kan ikke dreies, menysystemet er omstendelig, og den kan kun ta opp i to sport av gangen.

Tascam DR-40

Arbeidshesten

Ingen ville innovasjoner, men god lyd og logisk oppbygning hos Tascam.

Solid kvalitet, nøytral lyd og logisk betjening gjør DR-40 til en perfekt arbeidshest til en meget rimelig pris. Opptak i fire kanaler er et pluss.
Lyden er virkelig bra, men ikke testens beste. Det er færre tekniske finesser enn hos de dyrere konkurrentene.
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Ant: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: