Da NIO først lanserte seg i Norge i september i fjor, var det familie-SUV-en ES8 som var i hovedfokus. Og en unik batteriløsning, hvor man i stedet for å betale for batteriet ved kjøp av bilen, i stedet kunne abonnere på det. For 2000 kroner i måneden får du et batteri på 100 kW/t, mens et mindre 75 kWt kan leies for 1400 kroner.
Batteribytte
Hvis du går for å leie batteriet, vil det ta nesten sju år før du har tangert prisen det koster å eie det største batteriet (160.000 kr), og når vi vet at vi står på terskelen til nye og bedre batteriteknologier i nær fremtid, er det slettes ikke dumt å fjerne batteriet fra regnestykket, med tanke på bruktverdien på bilen.
Men det kuleste med å leie, er at det åpner for den raskeste energipåfyllingen du kan tenke deg på en elbil: du kan nemlig bytte batteriet på utvalgte steder. Og det tar bare 3 minutter! Du kan bytte batteriet seks ganger i måneden uten ekstra kostnad, og kan dessuten hurtiglade inntil 600 kWh i måneden gratis.
Inntil videre er det bare én byttestasjon i Norge (Lier), og den hadde ennå ikke åpnet under testperioden (åpnet 19. januar). Jeg fikk dessverre derfor ikke testet ut batteribytte i praksis.
I løpet av 2022 skal det være 20 slike stasjoner på plass, strategisk plassert i og rundt de største byene, og langs de mest trafikkerte veiene. Alt blir sør for Trondheim i første omgang.
Begrenset hurtiglading
Har du ikke mulighet for batteribytte på ruten, er du prisgitt normal hurtiglading. Denne er begrenset til 120 kW, som ikke er spesielt raskt. Men den har fordelen av en jevn hastighet, helt opp mot 80-90 prosent lading, hvor andre biler dropper ladehastigheten ganske skarpt etter bare 50-60 prosent. Med andre ord, skal du fylle batteriet helt til toppen på en hurtiglader, er ikke NIO ES8 blant de verste i det hele tatt. Som demonstrert av Bjørn Nyland alias Teslabjørn her.
Treg hjemmelading
Der NIO ES8 derimot skuffer, er på hjemmeladeren. Den støtter nemlig ikke 3-faselading, men er begrenset til 1 fase. Hjemme har jeg 16A 3-fase TN, som normalt gir en ladehastighet på 11 kW. Men jeg får bare 3,5 kW på ES8, som betyr at bilen må lade et helt døgn fra 10-100 prosent.
ES8 klarer maksimalt 7 kW, da trenger du en ladeboks som gir 32A 1-fase. Heldigvis har NIO en kampanje nå i begynnelsen, som gir en slik lader ferdig installert, uten tillegg i prisen.
Påkostet premium-SUV
At NIO ES8 har en startpris på 609.000 kroner for den velutstyrte Signature Edition må sees i sammenheng med at batteriet på 160.000 kroner kommer i tillegg. Vi er dermed på en vesentlig høyere pris enn mindre CUV-er som Skoda Enyaq og Tesla Model Y. Til og med Audi e-tron er rimeligere – før man begynner å krysse av i utstyrslista …
Men NIO ES8 er større enn dem alle, med sin lengde på over 5 meter. Like stor som Tesla Model X, faktisk, og dermed også større enn den kinesiske konkurrenten BYD Tang.
Tilhenger og takboks
Skulle du trenge mer plass enn den allerede enorme kupeen, kan ES8 både ta taklast opptil 75 kilo og en tilhenger på inntil 1500 kg (hengerfeste koster 8500 kr i tillegg).
Masse plass
NIO ES8 finnes i 6- og 7-seterutgave, der 6-seteren er dyrest. Det har sin logikk i at de fremste baksetene har økt komfort og størrelse, nesten tilsvarende den til forsetene. De har til og med armlener, og meget godt med beinplass. Men der hvor forsetene har innebygd massasje, finnes ikke dette i baksetene. Fremre passasjer har det nok aller best, med elektrisk fothviler og det hele. Og alle i bilen har god utsikt mot himmelen, gjennom det elektriske panoramataket.
Baksetene står på skinner, og kan justeres fremover eller bakover – alt etter hvorvidt du trenger større beinplass eller vil øke det allerede enorme bagasjerommet.
Signature Edition kan forresten velges med enten helsvart skinn, svart og brunt, eller svart og lyst grått. Alle koster det samme.
Fullt brukbare bakseter
I andre 7-setere kan de bakerste setene kun brukes av barn (selv om ofte mangler Isofix-fester). I NIO ES8 er derimot setene større, og med Isofix-feste på begge. De har greit med beinplass, slik at også større juniorer kan sitte på. På kortere turer kan også voksne klare seg i bakre rad. Vær oppmerksom på at når de bakerste setene er oppreist og i bruk, så krympes bagasjeplassen til kun det nødvendigste (310 liter).
Med tredje seterad nedfelt får du derimot enormt med plass bak, men vær da oppmerksom på at det er åpent innover i kupeen, grunnet mellomrom mellom de fremste baksetene. Kanskje vurdere å ettermontere et hundegitter?
God plass til høyttalere
Den store kupeen er selvsagt et godt utgangspunkt for lydanlegget, og NIO har benyttet anledningen og installert hele 12 høyttalerelementer, fordelt på separate diskanter og mellomtonebasser i fremre sidedører og dessuten en senterhøyttaler ved frontruten. Også baksetene har fått separate diskanter og mellomtonebasser, mens det helt bakerst, i bagasjelokket, sitter ytterligere to fulltoneelementer. Til slutt en subwooferen som er gjemt et eller annet sted i bagasjerommet.
Lyden fra anlegget i ES8 er veldig bra, med god fylde i både bass og mellomtone, og med nok luft til at musikken svever utover i kupeen. Det er bra trøkk her, og man kan spille høyt. Lyden er MYE bedre enn i BYD Tang, men holder ikke helt samme kaliber som B&O-anleggene i Ford Mustang Mach-E og Audi e-tron. Det er derimot nesten i samme gate som i Tesla Model Y, men sistnevnte kan spille mye høyere og kraftigere.
Hei, Nomi!
Infotainment-systemet er sentrert rundt stemmeassistenten Nomi, som er manifestert i et fysisk, lite robothode på toppen av dashbordet. Et hode som vekkes av “Hei, Nomi”, og snur seg mot den av deg eller sidepassasjerer som snakker til det. Som minner deg om å ta en kaffepause, ved å presentere en animert tegning av en kaffekopp, om du virker sliten. Det er nemlig et kamera på toppen ved bakspeilet, som holder et øye med føreren. Du kan også kommandere Nomi til å ta et bilde, da hele kupeen fanges opp av vidvinkelkameraet, og presenteres på infotainment-skjermen.
Du kan be Nomi å skru av eller på rattvarme, varme i seter og stille kupévarmen. Og ta deg til et bestemt reisemål, i stedet for å trykke på kartet på skjermen. Nomi funker sånn tålig greit, men selv om hun snakker norsk er ikke ordforrådet på topp. Gjør klar for å forsøke noen ganger før du stiller spørsmålet riktig. Noen Google-assistent er Nomi definitivt ikke.
Knotete infotainment
Infotainment-systemet, som er Android-basert, men med et helt eget grensesnitt, er litt knotete satt opp. Det er ikke veldig lett å gjette seg til hvor enkelte menyer befinner seg. Du må være godt trent med systemet før det er trygt å bruke mens bilen er i fart, selv om den digitale førerassistenten hjelper deg å holde bilen rett i filen, og avstand til bil foran.
Apropos førerassistenten, så opplevde jeg at den ofte ba meg kontrollere kjøreretningen, selv om jeg definitivt lå riktig. Min konklusjon var at kanskje bilen var stilt inn for venstrekjøring (Hong Kong), men lærer seg (som oftest) under turen at det er høyre som gjelder. Dette fikk jeg derimot ikke bekreftet av forhandler, som ikke hadde opplevd problematikken før.
Meget gode kjøreegenskaper
ES8 har fire ulike kjøremoduser: Komfort, Eco, Sport og Tilpasset, hvor du kan kombinere ønskede egenskaper fra de ulike. I tillegg finnes en Snømodus, som gjør om firehjulsdriften til alltid på, spesielt hendig på glatt føre, men også om du kjører i sand.
ES8 har adaptivt understell, og hever bilen til maksimal bakkeklaring (drøyt 16 cm) i Komfort og Eco-modus. Da føler man virkelig hvor stor bilen er, selv om luftdemperne er stive nok til å ikke krenge gjennom svingene. Sett den i Sport, og bilen senker seg med 5 cm. Det gjør at man får bedre følelse med underlaget når man kjører fort, og da senkes også tiden det tar fra 0-100 km/t, fra 9,9 til bare 4,9 sekunder. For en bil med en tomvekt på 2,44 tonn er det litt av en bragd!
Og, ja, bilen er gøy å kjøre, selv om det nok er å strekke det litt langt å påstå at den er en bil med særdeles sportslige egenskaper. Til sammenligning er Mustang Mach-E GT en langt mer snerten bil, som er vesentlig bedre koblet til underlaget og gir en helt annen type respons i styringen. ES8 lar deg aldri glemme at den er stor og tung.
Men akselerasjonen kommer veldig godt med til nødakselerasjon på motorveien, eller andre ganger man trenger å komme seg raskt opp i fart fra stillestående. Og forbikjøringer går som en drøm!
Høyt forbruk
Om du ønsker å komme lengst mulig før du må lade, er det selvsagt Eco-modus som gjelder, mens Komfort for mange er modusen man bruker til daglig. Men uansett hvordan du kjører, så er WLTP-tallet NIO har oppgitt på 500 km for det største batteriet (et 150 kWt-batteri er på vei, men finnes ikke ennå) temmelig optimistisk. I hvert fall om vinteren.
I temperaturer ned mot 5 minusgrader lå jeg ofte på et gjennomsnitt mellom 25 og 30 kW/100 km. I Øko-modus klarte jeg å få tallet ned mot 21-22 kW, men bare i jevne hastigheter rundt 70-80 km/t. Blandet forbruk gjennom uken med testing lå derimot på rundt 30 kW, som vil tilsi en rekkevidde på drøyt 300 kilometer. Det bør være mulig å få dette ned til under 25 kW på langkjøring, altså rundt 380 kilometer, gitt at netto batterikapasitet ligger rundt 95 kWt (nøyaktig kapasitet har vi ikke fått). På sommerstid kan du forvente å dramatisk øke rekkevidden.
Duggproblemer
Det må til slutt legges til at jeg i testperioden opplevde en del problemer med dugg. I løpet av en tur ville vinduene – og da spesielt bakrutene – ofte dugge igjen, og løsningen var å bråke løs med maksimalt med luft til frontruten. Å ha kupevarmen konstant på Auto vil altså ikke holde bilen duggfri til enhver tid.
Forhandleren var klar over dette problemet og meddelte at det jobbes med en oppdatering til dette problemet.
NIO ES8: Konklusjon
NIO ES8 er en stor familie-SUV, som går som en rakett når du trenger det. Den har flotte kjøreegenskaper, og er som skapt for vinterføre. Med inntil 100 kWt batteri har du det du trenger på langturen, men forbruket er også tilsvarende høyt i forhold til en del andre familiebiler, så vi vil fraråde det minste batteriet her.
Komforten er meget god, premiumfølelsen er eminent og gjør at bilen kanskje til og med kjennes enda dyrere ut enn den er. Lydanlegget har både god og kraftig lyd, men infotainmentsystemet har litt å gå på. Det er ikke intuitivt nok, og stemmeassistenten Nomi skjønner bare sånn passe hva du spør etter.
Du kan velge å lease i stedet for å leie batteriet, og da kan du som en høyteknologisk bonus bytte hele batteriet i stedet for å hurtiglade. Det går automatisk, på bare 3 minutter! Så får vi se hvor mange byttestasjoner som bygges etter hvert.
Én ting er i hvert fall sikkert, og det er at vestlige bilprodusenter har all grunn til å frykte kineserne.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser