TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

NIO satser i Norge med ES8 – og prisene er klare

NIO ES8 kan bli en av de virkelig populære familie-SUV-ene i året som kommer. Ikke minst takket være superspennende batteriløsning.

Av / 30.09.21 - 14:54
NIO satser i Norge med ES8 – og prisene er klare

I dag var det duket for mer info rundt den store, kinesiske el-SUV-en NIO ES8. Pressen hadde møtt opp på det nye hovedkontoret i Karl Johans gate i Oslo, hvor man i tillegg til ES8 også kunne beundre den elektriske superbilen EP9. Som i 2017 satte banerekord for elektriske kjøretøy på Nürburgrings Nordschleife.

NIO EP9 holder banerekorden på Nordschleife for elektriske biler. Foto: Geir Gråbein Nordby

Men det er altså ES8 som er dagens samtaleemne. En stor SUV med akselavstand på 3 meter og en vekt på 2,4 tonn, med mulighet for 6 eller 7 seter. Hvor produsenten hardnakket påstår at en voksen person kan sitte komfortabelt i både andre og tredje seterad. Dette er en SUV som den kinesiske produsenten nærmest har skreddersydd for Norge. De har til og med kommet opp med slagordet: A Car for Norway. Noe som nok kan være en gimmick vi bare får høre her hjemme i Norge, men det var i hvert fall et ganske internasjonalt pressekorps som hadde samlet seg rundt dagens event.

NIO ES8. Foto: Geir Gråbein Nordby
NIO ES8 i Cloud White. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rask, men komfortabel

Til tross for heftig størrelse og vekt klarer bilen likevel 0-100 km/t på 4,9 sekunder, takket være en firehjulsdreven motor 500 hk og et dreiemoment på mer enn respektable 728 Nm. Stopplengden er nesten like imponerende: 33,8 meter fra 100-0 km/t.

Bilen har stive luftdempere for best mulige kjøreegenskaper, mens NIO også hevder høy komfort. Noe den 160 graders hvilestillingen stolene kan innta, vitner om. Innebygd massasje og fotvhile er også på plass, kan du skjønne. Bilen har fire kjøremoduser, hvor en av dem er en spesiell «slow mode», for å minimere nøkking når man kjører. Noe familien nok blir glade for, mens sjåføren nok heller kunne tenke seg å kjøre i sportsmodus hele veien.

NIO ES8 comfort-L&B scaled
NIO ES8 er svært romslig, og komforten er ikke glemt. Foto: NIO

Hei, Nomi!

NIO har innebygd taleassistent, som også forstår norsk. Og der hvor denne kun er en abstrakt, digital programvare i andre biler, har NIO valgt å bygge den inn i noe som ser ut som en liten robot, på midten av dashbordet. Du aktiverer taleassistenten med: «Hei, Nomi!» Så kan du be henne åpne soltaket, justere klimaanlegget eller navigere deg til nærmeste pizzarestaurant. For eksempel.

Annonse

Nøkkelordet er service

NIO har skjønt at for å lykkes i et marked, må du ha et godt servicetilbud. I den forbindelse åpnes snart et serviceverksted i Oslo på 1800 kvadratmenter. Her vil det utføres service og reparasjoner, og NIO vil også tilby henting og levering av bilen. Du kan bestille service i appen, og noen kommer og henter bilen din, og leverer den tilbake når den er klar. Det er i hvert fall planen.

Til å begynne med vil servicenettverket dekke Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand, og derfra stadig utvides videre.

NIO ES8 dashboard-L&B scaled
Assistenten Nomi sitter på midten av dashbordet, klar til å motta ordre. Foto: NIO

Batteriskifte

Det som virkelig skiller NIO fra resten av elbil-produsentene, er at i tillegg til hurtiglading (inntil 150 kW), vil du kunne skifte ut batteri på stedet. Et batteriskifte skjer helautomatisk i en liten bås hvor du setter fra deg bilen. Derfra går prosessen helt automatisk, og batteriet er skiftet og klart på tre minutter! Du har med andre ord fullt batteri før kaffekoppen er tom, og kan kjøre videre.

Den første batteribyttemaskinen åpner i Lier i løpet av 4. kvartal i år, deretter vil det utvides til 20 stasjoner innen utløpet av 2022. Det vil da bli i forbindelse med de største byene, og de viktigste veistrekningene. Planen er å fortsette å bygge ut nettverket etterhvert.

Alle byttestasjoner og ladere ligger inne i kartsystemet, slik at turen planlegges best mulig inkludert ladestopp eller batteribytte.

NIO ES8. Foto: Geir Gråbein Nordby
NIO ES8 i Cloud White. Foto: Geir Gråbein Nordby

Kjøp bilen, abonner på batteriet

For å benytte deg av batteribytte, må du være åpen for en litt spesiell form for eierskap av bilen. Med NIO er det nemlig mulig å kjøpe bilen, mens du leier batteriet. NIO kaller det Battery as a Service, eller BaaS. Det kan høres litt rart ut til å begynne med, men her gjelder det å holde et åpent sinn.

Tanken er, at ved å leie batteriet trenger man aldri å bekymre seg om degradering over tid. Du har alltid et friskt batteri i bilen. Du kan dessuten oppgradere – eller nedgradere – kapasiteten underveis. Kommer det plutselig et superbatteri i fremtiden som går 100 mil, så kan du bytte til det. Eller, skulle du abonnere på 100 kWt – som gir 450-500 km rekkevidde – og finner ut at du slettes ikke trenger mer enn 350-375 km, kan du nedgradere til 75 kWt og slippe billigere unna.

Også batteribytte, som alternativ til hurtiglading. Velger du å kjøpe eierskap til både bil og batteri, vil ikke den tjenesten bli mulig. Da må du lade på vanlig måte, som alle andre.

NIO ES8: Priser

Så over til prisene. NIO var litt hemmelighetsfulle tidligere, men hintet til at det var snakk om premiumsegmentet. Og de løy ikke, for prisene er noe høyere enn en del konkurrenter som Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y og Hyundai IONIQ 5. Men så er bilen også større. På den andre siden blir den langt rimeligere enn Tesla Model X, som den er nærmere rent størrelsesmessig.

Prisene er som følger:

  • 75 kWt: fra 609.000 kr (fullt utstyrt 689.000 kr)
  • 100 kWt: fra 679.000 kr (fullt utstyrt 759.000 kr)

Noe stivt, kan noen si. Men, velg i stedet å leie batteriet, og prisene blir :

  • 75 kWt: fra 519.000 kr + 1399 kr / mnd for batteriet
  • 100 kWt: fra 519.000 kr + 1999 kr / mnd for batteriet

Fargevalg: Star Blue, Star Gray, Southern Star (mørk blå?), Arctic Green (kommer neste år), Deep Black, Cloud White.

Med andre ord får du hele 160.000 kroner i avslag om du leier et 100 kW/t batteri, kontra å eie det. Det betyr at du kan leie det i 80 måneder, eller nesten sju år, før det koster mer å leie enn å eie. For 75 kW/t er besparelsen 90.000 kroner, som det tar drøyt 5 år å ta igjen om du eier i stedet for å leie. Skal du ha det største batteriet, er leieavtalen dermed mer lukrativ, enn om du velger det minste.

NIO ES8
NIO ES8. Foto: Geir Gråbein Nordby

Batteri til ettersalg?

Så spørs det hva man får solgt bilen for på bruktmarkedet, om batteriet ikke følger med i handelen. Det er alltids en risk. Om verdien synker mer enn kostnaden av batteriet, er slettes ikke sikkert.

Hvem vet, kanskje batterileie har blitt standardmodellen innen den tid – akkurat som vi i dag strømmer i stedet for å eie musikken vår. Kanskje folk ikke kunne drømme om å betale for å eie sitt eget batteri, som er den største kostnaden på en elbil, og som for tiden er i hurtig utvikling.

Mer info om ES8 finner du på nio.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler