TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

TEST: Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har en superlekker design, kjører smidig og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser

Av / 27.04.23 - 09:37
Cowboy 4

Home mener

  • Smidig og responsiv kjøreopplevelse. Lett og lekker design. Elektronisk lås og GPS-sporing. Smart mobilintegrasjon.
  • Styret kan ikke heves. Duger ikke til mye uten mobilen .

Det har etter hvert sivet inn blant bilkjøpere at en elbil ikke nødvendigvis bør være en usexy enhet. Det har Tesla kjempet en seig kamp for. Nederlandske Cowboy har kommet på elsykkel-markedet med en lignende innstilling. Produsentens sykler er strømlinjede og lekre. Det er ikke noe bestemoraktig ved dem. Til tross for innebygd elmotor er designen på topp.

Ikke til alle høyder

Stilen på den nye Cowboy 4 er vel det man best kan betegne som en sporty bysykkel. Vi testet modellen med tverrstang. Den fås også i step through design, uten tverrstang, slik at den er lettere å komme opp på. En type som blir mer og mer populær til både herrer og damer.

Stellet er spesialprodusert. Det meste er støpt i et stykke, noe som gir en meget gjennomført look.

Cowboy 4 1
Cowboy-sykkelen har spesialdesignet lettvektsstell støpt stort sett i et stykke. (Foto: Cowboy)

Setet kan justeres i høyden. Vi kunne derfor fint få den til å passe min cirka to meter lange kropp. Styret kunne dessverre ikke justeres. Det har den høyden det har, og det er dessverre en høyde som er ganske lav. Resultatet er at man sitter veldig foroverbøyd. En sykkelstil noen liker godt, men til avslappet bykjøring er det ikke hva man ønsker.

Mobilsentrert sykkel

Sykkelen har elektronisk lås. Den låses opp med mobilen. Du kan innstille det til å skje automatisk når du nærmer deg med mobilen i lommen. Alternativt kan du trykke på et låseikon i Cowboy-appen. Og vips, så er den låst opp og klar til å kjøre.

Annonse

Styret er forsynt med en quad lock. Den gjør det mulig å feste mobilen som et lite kontrollpanel. Det krever bare at du har et cover til mobilen med quad lock bakpå. Uten det er du faktisk litt i herrens makt, for mobilen er helt essensiell for å betjene sykkelen.

Du kan godt låse den opp uten mobilen. Med en fysisk nøkkel låser du batteriet fritt, trekker det ut og setter det på plass igjen i løpet av 20 sekunder. Så er sykkelen låst opp. Det er imidlertid ikke mulig å aktivere eller deaktivere elektrisk assistanse eller foreta annen betjening når mobilen ikke er tilkoblet.

Cowboy 4 2
En fordel med elsykler som Cowboy er at man ikke må huske på sykkellyktene. De er alltid klare til å lyse opp, så lenge det er strøm på sykkelen. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Det er derfor ikke mye du får ut av sykkelen uten å ha med mobilen, men ærlig talt, det vil neppe være en hemsko for de brukerne sykkelen henvender seg til. Det er det unge segmentet som alltid har mobilen med seg og bruker den til stort sett alt. Derfor gir det god mening at den er ditt instrumentbrett. For da har du en sykkel direkte koblet til mobilnettet og med GPS-en kan du få ruteveiledninger, detaljert tracking av ruten din og mye mer. Som en bonus lades mobilen når den er plassert på styret. Det er nemlig en innebygd trådløs lader.

Smidig kjøring

Du stiller assistanse-nivået på den enkle hovedmenyen. Der er bare to nivåer å velge mellom, standard og eco. Med standard følger det med et stødig og stabilt skubb fra første trykk på pedalene. Sykkelen justerer ytelsen etter terreng og ytre forhold slik at du har en konsekvent og ensartet fremdrift, uansett om du kjører rett frem, oppover bakke eller på en puklete grussti. Med eco er ytelsen lavere, men til gjengjeld kommer man lenger på batteriet.

Kjøreopplevelsen er ganske forrykende. Det er godt med power i den fikse sykkelen, som automatisk skifter gear og med garanti får deg ut av lyskrysset som den første hver gang.

Batteritiden er også ganske utmerket. Produsenten lover opptil 80 kilometer på en lading, men sats på det halve hvis du kjører med standard assistanse og ved de maksimale 25 km/t hele veien.

Batteriet sitter diskré oppover sykkelstangen, og kan tas ut så du kan lade hvor du vil, uten å måtte slepe med hele sykkelen. Her har Cowboy 4 en fordel sammenlignet med Vanmoof-syklene, som den ellers minner en del om.

Cowboy 4 3
Batteriet er montert bakpå og lett å ta av. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Du kan stille inn sykkelen til å låse seg selv når du går fra den, og du kan holde øye med om den er der den skal være via mobilen. Skulle den bli stjålet, kan du tracke dens posisjon via innebygd GPS, og gi politiet beskjed om hvor den befinner seg.

Konklusjon

Cowboy 4 er en teknisk smart sykkel, pakket innbydende inn i flott design og smidig betjening, Dessverre egner denne modellen seg ikke like godt til ryttere i alle størrelser. Er man av de høye, er kjøreopplevelsen ikke optimal. Den er ikke billig, men prisen er godkjent i forhold til hva den leverer på kvalitet og funksjonalitet.

Karakter
Cowboy 4
High End

Også i denne testen:

Harley-Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley uten støy og bensinos

Serial 1 Mosh Cty 1 er en velkjørende og ytterst enkel elsykkel som kjører langt på batteriet og krever et minimum av vedlikehold.

Ligger godt på veien. Jevn og behagelig kjøreopplevelse. Deilig enkel. Lang rekkevidde. Forholdsvis lett.
Ingen smarte funksjoner. Temmelig dyr.
Les hele testen

Coboc Kallio CMF Komfort

Kjører fantastisk med og uten strøm

Selv når elmotoren ikke er påslått, er den stilrene lettvektssykkelen en drøm å kjøre på.

En forrykende sykkel, ganske enkelt. At den samtidig har velkjørende elektrisk motor og en rekke avanserte funksjoner bygget inn bak den stilrene lettvektsdesignen, gjør den bare enda kulere.
Kjempedyr.
Les hele testen

Mate X

Bredhjulet elsykkel med altfor stor fart

En solid cruiser til de brede sykkelstiene, men ikke den mest raffinerte når det gjelder kjøreopplevelse, konstruksjon eller smarte funksjoner. Risikoen for å kjøre ulovlig er dessuten stor.

Ligger stabilt på veien.
Den maksimale hastigheten er langt over det tillatte. Motorytelsen er veldig ujevn. De åtte utvendige girene gir ikke mye mening og vil kreve vedlikehold. Sykkelen er tung som en tank.
Les hele testen
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin første artikkel om tech i 1999 til magasinet Alt om NET. Siden er det blitt til et vell av innhold til magasiner, aviser og webmedier innenfor kultur, livsstil og tech. De seneste årene har Rasmus fungert som redaktør på magasinet Alt om DATA. Rasmus skriver om alt fra PC-er og mobiler til elbiler, smarte hjem og lydutstyr.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)

Prøv LB+Total i 1 måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

925,-
79,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Lyd & Bilde