TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

TEST: Mate X

Bredhjulet elsykkel med altfor stor fart

En solid cruiser til de brede sykkelstiene, men ikke den mest raffinerte når det gjelder kjøreopplevelse, konstruksjon eller smarte funksjoner. Risikoen for å kjøre ulovlig er dessuten stor.

Av / 27.04.23 - 09:37
Mate X

Home mener

  • Ligger stabilt på veien.
  • Den maksimale hastigheten er langt over det tillatte. Motorytelsen er veldig ujevn. De åtte utvendige girene gir ikke mye mening og vil kreve vedlikehold. Sykkelen er tung som en tank.

Mate har bygget opp litt av et bad boy-image. Hardt pumpende muskelmenn med tett tatoverte overarmer er blant kjernekundene, og besøker du produsentens butikk midt i for eksempel København, minner stemningen om en lurvete nattklubb ved lukketid.

Mate X, som er den største modellen, er da uten tvil også en sykkel med rå attityde. De brede dekkene, det massive stellet, den høye vekten og den solide fjæringen gjør at man cruiser på den mer enn å sykle. Det er noe mini-motorsykkel over Mate X.

Mate X 1
De brede dekkene gjør at man ligger stabilt på veien. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Ujevn motorytelse

Den er tung som en elefant. Har du slept den ned i kjelleren, kan det være en kamp å få den opp igjen. De enkelte komponentene virker solide, men måten de er skrudd sammen på, kan vi nok være litt skeptiske til. Det er langt fra samme kvalitetsfølelse som hos de øvrige testdeltakerne.

Det er relativt lett å tilpasse størrelsen til enhver type rytter med enkle låsemekanismer på sete og styre. På den måten er den ganske allround.

Uten elektrisk assistanse er den ingen fornøyelse å kjøre med. Den er utrolig tung på pedalene. At man har forsynt den med åtte unødvendige Shimano–gir, hjelper ikke. Tvert imot kompliserer det konstruksjonen unødvendig.

Annonse

Den åpne designen medfører at motoren sitter på bakhjulet. Den konstruksjonen resulterer typisk i en mindre jevn og responsiv motorytelse, enn når motoren er sentermontert. På Mate X gjør det seg gjeldende i ganske ekstrem grad.

Du må tråkke skikkelig til før motoren tar fatt, men når den så gjør det, gir den deg et skikkelig skubb fremover. Det kan være litt farlig hvis du stopper for rødt i et lyskryss. Plutselig befinner du deg midt i veien. Det er slett ikke den samme jevne fremdriften som på stort sett alle de andre syklene i testen. Det er samtidig den eneste sykkelen som avgir en viss støy når du kjører. Friksjonen mellom de store dekkene og asfalten lar seg høre.

Kjør ulovlig med et enkelt trykk

Motoren er angitt til 250 W, og kraften er ganske stor. Litt for stor faktisk. Og det får du rike muligheter til å utnytte. Den elektroniske assistansen fungerer annerledes enn på de øvrige elsyklene i testen, hvor du hjelpes med større eller mindre kraft opp til de tillatte 25 km/t.

På Mate hjelpes du på det første av de fem nivåene opp til cirka 19 km/t. På andre nivå hjelpes du opp til cirka 22 km/t, mens du på det tredje hjelpes opp til cirka 25 km/t.

Deretter går det fort. Nivå fire hjelper deg opp til cirka 28 km/t, mens nivå fem gir full styrke, og får deg helt opp til omkring 34 km/t. Langt over den tillatte grensen. Med et enkelt trykk bryter du loven, setter deg selv og andre i fare, risikerer bot og kanskje også at sykkelen blir konfiskert. Ansvaret for å holde deg på nivå tre og ikke høyere er ditt og ikke produsentens. Det er derfor denne sykkelen fortsatt er i salg.

Mate X 2
Vi kom nesten opp i 34 km/t. (Foto: Rasmus Elm Rasmussen)

Knekk den over på midten

Det er ikke en smart sykkel. Det er ingen intelligente låse-features, GPS eller mobil-integrasjon som på Cowboy. Der er et enkelt fargedisplay på styret som viser hastighet, batteristatus, distanse, med mer, og mulighet for å gå noen lag dypere hvis man vil ned i mer perifere funksjoner og informasjoner.

Den fås med to størrelser på batteriet. Vi testet den “lille” modellen med 14Ah batteri, som er estimert til å klare opptil 80 kilometer fra fabrikantens side. Vi klemte 55 kilometer ut av det uten å spare, noe som slett ikke er verst.

Batteriet kan lades mens det er på sykkelen. Da stikkes ladekontakten inn gjennom stellet. Batteriet kan også tas ut så man kan ta det med seg og lade det hvor det passer. Det krever at du vipper opp en låsemekanisme og “knekker” sykkelen over på midten. En uelegant og omstendelig affære.

Mate X 3
Mate-sykkelen skal knekkes over på midten hvis man vil ta ut batteriet. (Foto: Mate.Bike)

Kjøper du en hurtiglader, er batteriet ladet opp på knappe tre timer, men det bråker voldsomt mens det skjer, så ta den ikke med opp på soverommet natten over.

Konklusjon

Stilen vil neppe tiltale alle, og ærlig talt vil nok prisen også avskrekke mange av dem som ikke allerede har trukket seg på grunn av den skruppelløse tilgangen til fartslovgivningen. Mate X koster det samme som de designlekre og langt mer velkjørende og intelligente elsyklene i testen. Vi er derfor ikke et sekund i tvil om hvor vi ville brukt pengene.

Karakter
Mate X
High End

Også i denne testen:

Harley-Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley uten støy og bensinos

Serial 1 Mosh Cty 1 er en velkjørende og ytterst enkel elsykkel som kjører langt på batteriet og krever et minimum av vedlikehold.

Ligger godt på veien. Jevn og behagelig kjøreopplevelse. Deilig enkel. Lang rekkevidde. Forholdsvis lett.
Ingen smarte funksjoner. Temmelig dyr.
Les hele testen

Coboc Kallio CMF Komfort

Kjører fantastisk med og uten strøm

Selv når elmotoren ikke er påslått, er den stilrene lettvektssykkelen en drøm å kjøre på.

En forrykende sykkel, ganske enkelt. At den samtidig har velkjørende elektrisk motor og en rekke avanserte funksjoner bygget inn bak den stilrene lettvektsdesignen, gjør den bare enda kulere.
Kjempedyr.
Les hele testen

Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har en superlekker design, kjører smidig og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser

Smidig og responsiv kjøreopplevelse. Lett og lekker design. Elektronisk lås og GPS-sporing. Smart mobilintegrasjon.
Styret kan ikke heves. Duger ikke til mye uten mobilen .
Les hele testen
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin første artikkel om tech i 1999 til magasinet Alt om NET. Siden er det blitt til et vell av innhold til magasiner, aviser og webmedier innenfor kultur, livsstil og tech. De seneste årene har Rasmus fungert som redaktør på magasinet Alt om DATA. Rasmus skriver om alt fra PC-er og mobiler til elbiler, smarte hjem og lydutstyr.

1 hendelser på “Mate X”

  1. Remi Norendal

    Min Mate X gir ikke drahjelp over 25km/t selv om jeg har satt assistanse til nivå 5. Mistenker at noen som har syklet på denne før dere har låst den opp, noe som er mulig med en kode. Da fjerner man sperren og kan fint få hjelp over 25 km/t. Eventuelt så er SW på den feil og ment for et marked der denne regelen ikke er gjeldende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)

Prøv LB+Total i 1 måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

925,-
79,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Lyd & Bilde