Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Harley-Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley uten støy og bensinos

Serial 1 Mosh Cty 1 er en velkjørende og ytterst enkel elsykkel som kjører langt på batteriet og krever et minimum av vedlikehold.

Skrevet av / 27.04.23 - 09:37
Harley-Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1
Rasmus Elm Rasmussen

Er det en ting som garantert kan forstyrre våridyllen, er det en brølende Harley som kverner rundt i villaområdet. Eller det var det i hvertfall inntil Serial 1 så dagens lys.

Denne Harley-en avgir nemlig ikke en eneste lyd. Den amerikanske motorsykkelprodusenten har innsett at nåtidens transport stiller andre krav enn en bensinslukende kvern kan oppfylle, og skapte merket Serial 1. Et merke som leverer det som vel nærmest er antitesen til en klassisk Harley. Eldrevne miljøriktige transportmidler til bykjøring.

Enkel og velbygget

Litt av arven holdes imidlertid i hevd via designen av Mosh Cty. Den rommer et hint av den langstrakte chopperlooken Harley-Davidson er kjent for. Stellet er støpt stort sett ut av et stykke aluminium med batteriet integrert i bunnen, hvor det er lett å ta ut. Det er ikke akkurat en lettvektssykkel, men den veier mindre enn man skulle tro. Å bære den opp en liten trapp er ikke noe problem.

Den store XL-modellen som passet til vårt mål, var ikke tilgjengelig, men en Large gikk an. Man sitter behagelig på sykkelen, som er blant de enkleste i testen. Gir må du ikke forholde deg til. De er det ingen av. Du skifter elektrisk assistanse via fire trinn, som alle gir en diskré, men merkbar, endring i ytelsen.

Betjeningen er ytterst enkel og skjer via noen få kontrollknapper på styret. (Foto: Harley-Davidson)

Betjeningen skjer via et lite kontrollpanel på venstre side av styret, hvor det også er mulighet for å slå på og av den ganske kraftige frontlykten, som har karakter av et lite spotlys. Heldigvis kan den vinkles nedover så du ikke blender møtende kjøretøy. Det gir samtidig mulighet for veldig tydelig å kunne se veien foran deg om natten.

Harley-sykkelen har er en svært kraftig spotlykt foran. (Foto: Harley-Davidson)

Flyter over sykkelstien

Kjøreopplevelsen er smidig. Det er sterk og jevn fremdrift i den sentermonterte motoren. Utpreget fjæring er det ikke, men sykkelen er god til å dempe humper takket være de brede dekkene. I stedet for kjede er det en kullfiberrem, og bremsene er av rulletypen, som betyr at vedlikeholdet på sykkelen bør være ganske minimal.

Det store batteriet skal sikre rekkevidden på opptil 170 km, ifølge produsenten. Så mye kan du imidlertid ikke forvente, med mindre du kjører med laveste assistanse-nivå – og gjerne litt nedoverbakke. 80 kilometer er mer realistisk ved vanlig kjørsel, men det er også ganske strålende. Batteriet er fullt ladet på under fem timer.

Batteriet er integrert i bunnen av stellet. (Foto: Harley-Davidson)

Mosh Cty tilbyr en walk-assist-funksjon, så man kan få litt hjelp av motoren til å trekke hjulene når man går med sykkelen. Ellers er det ingen smarte funksjoner. En Bluetooth-logo var markert på kontrollpanelet, og det lyktes oss å aktivere en paringstilstand, men mobilen vår ville ikke bli kjent med sykkelen. På hjemmesiden står det imidlertid at det skulle være mulig med en forbindelse til en Serial 1-app, som kan vise kjørestatus med mer, men det var umiddelbart ikke tilfellet på denne modellen.

Konklusjon

En enkel elsykkel konstruert i bunnsolid kvalitet fra ende til annen. Kjøreopplevelsen er behagelig stabil, og du kommer langt på en lading. Men prisen er i det høyere sjiktet, og det er ingen smarte funksjoner.

Karakter
Harley-Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1
High End

Home mener

Ligger godt på veien. Jevn og behagelig kjøreopplevelse. Deilig enkel. Lang rekkevidde. Forholdsvis lett. Ingen smarte funksjoner. Temmelig dyr.

Også i denne testen:

4 elsykler

Coboc Kallio CMF Komfort

Kjører fantastisk med og uten strøm

Selv når elmotoren ikke er påslått, er den stilrene lettvektssykkelen en drøm å kjøre på.

En forrykende sykkel, ganske enkelt. At den samtidig har velkjørende elektrisk motor og en rekke avanserte funksjoner bygget inn bak den stilrene lettvektsdesignen, gjør den bare enda kulere.
Kjempedyr.
Les hele testen

Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har en superlekker design, kjører smidig og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser

Smidig og responsiv kjøreopplevelse. Lett og lekker design. Elektronisk lås og GPS-sporing. Smart mobilintegrasjon.
Styret kan ikke heves. Duger ikke til mye uten mobilen .
Les hele testen

Mate X

Bredhjulet elsykkel med altfor stor fart

En solid cruiser til de brede sykkelstiene, men ikke den mest raffinerte når det gjelder kjøreopplevelse, konstruksjon eller smarte funksjoner. Risikoen for å kjøre ulovlig er dessuten stor.

Ligger stabilt på veien.
Den maksimale hastigheten er langt over det tillatte. Motorytelsen er veldig ujevn. De åtte utvendige girene gir ikke mye mening og vil kreve vedlikehold. Sykkelen er tung som en tank.
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Sporty utgave av Audis bestselger

Lyd & Bilde
Scroll to Top