TEST: Vanmoof S3 & X3

Vanmoof er elsyklenes svar på Tesla

Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elsykkelmodellene fra det hollandske selskapet, som mener at deres smarte og internettoppkoblede sykler er fremtidens mobilitet.

Det er nok få på våre breddegrader som kjenner Vanmoof, men det vil sannsynligvis endre seg, for det hollandske selskapet er godt i gang med å utvikle seg til elsyklenes svar på Tesla, med produkter og løsninger som gir en grad av innovasjon og teknologisk nytenkning man hittil ikke har sett på et marked som ellers har vært ganske stillestående de siste årene.

Det er jo ikke fordi det skorter på elsykler. De kan man kjøpe i tallrike varianter som mer eller mindre har til felles at de kombinerer «gammel» teknologi, altså en helt alminnelig sykkel med et par moderne komponenter, typisk et batteri og en elmotor.

 

Den lille elmotoren på forhjulet yter opptil 350 W og 32 km/t på det amerikanske markedet. I EU-landene er ytelsen begrenset til 250 W og 25 km/t. (Foto: Vanmoof)

Men Vanmoofs elsykler er annerledes. Selvfølgelig har de to hjul, et sete, sykkelstyre, ramme, bremser og alt annet som normalt hører til en sykkel, men selskapets to nyeste modeller – Vanmoof S3 og X3 som ligger til grunn for denne dobbelttesten – består i høy grad av komponenter som Vanmoof selv har utviklet. Det er med på å holde prisen nede og tempoet i forsyningskjeden oppe, og samtidig har det vært forutsetningen for å få plass til all teknologien som Vanmoof har innebygd i de to modellene.

Selskapet Vanmoof ble grunnlagt av de to hollandske brødrene Taco og Ties Carlier i Amsterdam 2009. Ideen var å skape den perfekte bysykkelen, og virksomheten har siden den aller første elsykkelen, den smarte og internettoppkoblede The Electrified, vunnet mange designpriser for sine produkter, inkludert Red Dot Design Award, Wallpaper Design Award og Fast Company Award.

I dag har Vanmoof 260 medarbeidere, butikker i ni storbyer – inkludert Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris og Tokyo – og har solgt 125 000 elsykler. Vanmoofs sykler kan også bestilles online, og selskapet leverer både til Danmark, Finland og Sverige, men det er ennå ikke mulig å kjøpe syklene i Norge.

I juni i år oppnådde Vanmoof for øvrig den tvilsomme æren ved at selskapets aller første TV-reklame ble forbudt av franske myndigheter, og dermed ikke kan vises på fransk TV. Ifølge de franske myndighetene ARPP (Autorité de Régulation Professionelle de la Publicité) hadde reklamen til formål å diskreditere bilindustrien og skape et klima av angst.

Døm selv. Reklamen kan du se her.

Tesla på to hjul

S3 og X3 ble lansert like før sommerferien. Til en pris på 1998 euro (tilsvarende omkring 19 980 kroner) per modell er syklene de billigste hittil fra den hollandske elsykkel-produsenten.

Både S3 og X3 er utstyrt med teknologi som skal gjøre kjøreopplevelsen så enkel og smertefri for syklisten som overhodet mulig. Det inkluderer blant annet automatisk elektronisk girskifte, Turbo Boost akselerasjon ved trykk på en knapp, hydrauliske bremser og en elektronisk motor som trinnvis kan forsterke din egen pedalkraft opptil fire ganger.

Det elektroniske gearskifte skifter op og ned helt automatisk. Der er fire gear, som sikrer en sømløs køreoplevelse. (Foto: Vanmoof)

Men utover syklenes kjøreegenskaper, som jeg kommer nærmere inn på i selve testen, er det Vanmoofs sterke fokus på sikkerhet (spesielt mot tyveri!) og integrasjon med mobilen som gjør selskapets «to-hjulede Teslaer» til noe spesielt.

Vanmoof har nemlig et såkalt Smart Cartridge innebygd i selve rammen, og i den smarte enheten gjemmer det seg blant annet en modul til digital tyverisikring, og en kryptert Bluetooth-forbindelse til mobilen betyr at sykkelen automatisk gjenkjenner eieren, og låser opp bare ved en enkelt berøring.

Med Vanmoof-appen kan man bl.a. stille takten på det automatiske elektroniske girskiftet. (Foto: Vanmoof)

Sinnsro

Tyveriforsikringen fungerer via et integrert SIM-kort så sykkelens posisjon kan spores via Vanmoofs egen app. Når sykkelen er låst, utløses en kraftig alarm hvis uvedkommende fomler med sykkelen eller fjerner den fra sin posisjon, og via appen kan man også deaktivere alle sykkelens funksjoner.

Appen kan også brukes til å låse sykkelen fra en hvilken som helst avstand, til å tilpasse girskiftets takt, tilpasse de innebygde sykkellyktene (LED både foran og bak) samt endre på signalet fra den innebygde elektronisk ringeklokken. Sist, men ikke minst kan appen også hjelpe deg med å holde styr på sykkelturene dine så du kan se hvor mange kilometer du har kjørt, hvor mange turer, gjennomsnittshastigheten, etc.

Når man setter Vanmoof-sykkelen fra seg, låses den bare ved et trykk på denne knappen, som er plassert ved navet på bakhjulet. (Foto: Vanmoof)

Og som om de ovennevnte sikkerhetsløsningene ikke er nok, tilbyr Vanmoof en ekstra service for 290 euro (ca 2900 kr), som er utover det sedvanlige. Selskapet har nemlig ansatt mer enn 25 såkalte «Bike Hunters» – altså sykkeljegere – og hvis man betaler det ovennevnte beløpet, er man så grundig sikret mot tyveri i tre år som det overhodet er menneskelig mulig. Skulle sykkelen din bli stjålet, har Vanmoofs sykkeljegere 14 dager til å finne sykkelen din og returnere den. Hvis det ikke lykkes, får du en ny!

Vanmoof tilbyr også en samlet sikkerhetspakke – kalt Peace of Mind – som inkluderer gratis service og reparasjoner, men den delen av pakken er bare tilgjengelig for kunder som bor i nærheten av selskapets offisielle «Brand Store». Kunder i for eksempel Danmark og Sverige kan bestille reservedeler online hvis sykkelen går i stykker, og så enten stole på egne evner som sykkelmekanikere eller håpe på at de kan finne en sykkelreparatør som tør gi seg i kast med Vanmoofs spesielle elsykler.

Alle Vanmoofs elsykler er imidlertid dekket av tre års fabrikasjonsgaranti som tar over hvis deler av sykkelen kommer med fabrikasjonsfeil.

Den innebygde tyverisikringen utløser en kraftig alarm hvis noen stjeler sykkelen, og appen sporer sykkelens posisjon. Man kan også velge å kjøpe en ekstra sikkerhetspakke, som sender Vanmoofs 25 “Bike Hunters” på jakt etter sykkelen din. Finner de den ikke innen 14 dager, får du en ny helt gratis. (Foto: Vanmoof)

Til høy og lav

Som de to testene viser, er det stort sett ingen forskjell på Vanmoof S3 og X3. De to modellene er identiske bortsett fra dekkenes størrelse. Og så har X3 et slags bagasjestativ foran styret. Spør man Vanmoof, sier de at X3 er best egnet til små mennesker helt ned til 1,55 meter – altså inkludert de fleste større barn – mens S3 er beregnet til voksne mennesker som er høyere enn 1,75 meter.

Derfor er denne testen heller ingen duell eller konkurranse mellom de to modellene. Syklene koster det samme, veier det samme, og de kan det samme. Den ene modellen har bare en annerledes ramme og er litt lavere enn den andre.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .

Til den høye

Jeg kunne virkelig ønsket at jeg hadde en Vanmoof S3 da jeg sist var på besøk hos min norske arbeidsgiver like utenfor Oslo. Her hadde jeg leid en Airbnb-leilighet som viste seg å ligge på toppen av et lite fjell, og jeg skal hilse å si at det var hardt å kjempe seg opp denne stigningen på den halvgamle lånesykkelen som fulgte med Airbnb-leiligheten.

Med en Vanmoof S3 hadde det gått som en drøm. Ikke bare har elsykkelen en kraftig 350 W elmotor som trinnvis kan levere opptil fire ganger min egen pedalkraft. Den er også utstyrt med en magisk knapp på høyre side av styret som gir ekstra mye akselerasjon (Turbo Boost) når man har bruk for det. For eksempel hvis man skal klare en spesielt vond bakketopp eller ved forbikjøringer.

Vanmoof S3 er en klassisk bysykkel. Modellen leveres uten bagasjebrett, men det kan selvfølgelig kjøpes som ekstra tilbehør. (Foto: Peter Gotschalk)

Komfortabel kjøring

Men Vanmoof S3 er ingen fartsdjevel. Først og fremst er den ekstremt komfortabel. Setet er perfekt formet, og jeg fikk ingen smerter etter mange timer på sykkelen, selv om jeg ellers ikke har sittet på en sykkel på årevis. Selve kjøreopplevelsen er en drøm, der sykkelen bare glir over brosteiner, huller i veien og annet ujevnt terreng, uten at man som syklist får støt i ryggen eller at de edlere delene blir most.

Og som nevnt går det også problemfritt oppover, og over stokk og stein på flat vei og i små trange gater. Vanmoof S3 er rett og slett perfekt både som bysykkel og til de litt mer krevende strekningene, selv om jeg nok må advare mot å ta den med på skogstur eller utsette den for annet villere terreng.

Elmotor og elektronisk girskifte

Til å begynne med krever det imidlertid litt tilvenning å kjøre på det tekniske vidunderet. Det automatiske elektroniske girskiftet har man nemlig ingen kontroll over. Det skifter opp og ned som det selv vil, og det var spesielt irriterende inntil jeg oppdaget at jeg kunne skifte takten i appen slik at sykkelen ikke skiftet så raskt opp i annet gir som tilfellet er med standardinnstillingene.

LED_for LED_bag
<
>
Vanmoof S3 har innebygde LED-lykter både foran og bak med en lysstyrke på 40 lux. (Foto: Peter Gotschalk)

Elmotoren har yte-assistanse opptil 25 km/t. I det tilfellet yter den opptil 250 W. Faktisk er motoren utstyrt med 350 W, men felles EU-regler har satt en øvre grense for hvor raskt en elsykkel kan kjøre på motorkraft. Imidlertid kan man selv stille inn hvor man befinner seg i verden via Vanmoof-appen, og skulle man komme til å velge USA i menyen, yter sykkelen plutselig 350 W og kan kjøre opptil 32 km/t. Men det er ikke lov, så ikke gjør det!

Riper i lakken

Det er selvfølgelig et par riper i lakken jeg også må nevne. For det første er sykkelens matte lakk (sort eller lyseblå) temmelig følsom for … riper. Det kunne jeg tydelig se på min testsykkel: Rammen var blitt godt ripet opp i området rundt mutteren som justerer setehøyden av Vanmoof-butikkens verktøy.

Det innebygde batteriet yter mellom 60 og 150 km, avhengig av hvilket trinn man velger. Men ettersom sykkelen veier 19 kilo, er det nærmest bare trinn 3 og 4, som henholdsvis tre- og firedobler pedalkraften, som gir mening. Derfor må sykkelen lades ganske jevnlig, og så blir det plutselig et irritasjonsmoment at batteriet er bygd inn i selve sykkelrammen og ikke kan fjernes. Bor man i leilighet i 4. etasje, må man ganske enkelt slepe sykkelen med opp i leiligheten hver gang den skal lades. Selve ladingen tar fire timer, selv om man også kan lade batteriet til 50 % på 80 minutter.

På høyre side av styret sitter den lille Turbo Boost-knappen som gjør mirakler for akselerasjonen. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusjon

Vanmoof S3 er den mest innovative og teknologisk avanserte elsykkelen du kan kjøpe akkurat nå. Den leverer kjøreglede og enkel betjening kombinert med relevante tilpasningsmuligheter, og så er den også beskyttet mot tyveri så godt som menneskelig mulig.

For oss som bor i Skandinavia, er det en liten ulempe at Vanmoof ikke har Brand Stores eller autoriserte verksteder på våre breddegrader, og det er også et irritasjonsmoment at batteriet er innebygd i rammen slik at hele sykkelen må tas med når batteriet skal lades.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Til den lave

Jeg kunne virkelig ønsket at jeg hadde en Vanmoof S3 da jeg sist var på besøk hos min norske arbeidsgiver like utenfor Oslo. Her hadde jeg leid en Airbnb-leilighet som viste seg å ligge på toppen av et lite fjell, og jeg skal hilse å si at det var hardt å kjempe seg opp denne stigningen på den halvgamle lånesykkelen som fulgte med Airbnb-leiligheten.

Med en Vanmoof X3 hadde det gått som en drøm. Ikke bare har elsykkelen en kraftig 350 W elmotor som trinnvis kan levere opptil fire ganger min egen pedalkraft. Den er også utstyrt med en magisk knapp på høyre side av styret som gir ekstra mye akselerasjon (Turbo Boost) når man har bruk for det. For eksempel hvis man skal klare en spesielt vond bakketopp eller ved forbikjøringer.

Vanmoof S3 er en klassisk bysykkel. Modellen leveres uten bagasjebrett, men det kan selvfølgelig kjøpes som ekstra tilbehør. (Foto: Peter Gotschalk)

Komfortabel kjøring

Men Vanmoof X3 er ingen fartsdjevel. Først og fremst er den ekstremt komfortabel. Setet er perfekt formet, og jeg fikk ingen smerter etter mange timer på sykkelen, selv om jeg ellers ikke har sittet på en sykkel på årevis. Selve kjøreopplevelsen er en drøm, der sykkelen bare glir over brosteiner, huller i veien og annet ujevnt terreng, uten at man som syklist får støt i ryggen eller at de edlere delene blir most.

Og som nevnt går det også problemfritt oppover, og over stokk og stein på flat vei og i små trange gater. Vanmoof X3 er rett og slett perfekt både som bysykkel og til de litt mer krevende strekningene, selv om jeg nok må advare mot å ta den med på skogsturer eller utsette den for annet villere terreng.

Elmotor og elektronisk girskifte

Til å begynne med krever det imidlertid litt tilvenning å kjøre på det tekniske vidunderet. Det automatiske elektroniske girskiftet har man nemlig ingen kontroll over. Det skifter opp og ned som det selv vil, og det var spesielt irriterende inntil jeg oppdaget at jeg kunne skifte takten i appen slik at sykkelen ikke skiftet så raskt opp i annet gir som tilfellet er med standardinnstillingene.

Vanmoof S3 har innebygde LED-lykter både foran og bak med en lysstyrke på 40 lux. (Foto: Peter Gotschalk)

Elmotoren har yte-assistanse opptil 25 km/t. I det tilfellet yter den opptil 250 W. Faktisk er motoren utstyrt med 350 W, men felles EU-regler har satt en øvre grense for hvor raskt en elsykkel kan kjøre på motorkraft. Imidlertid kan man selv stille inn hvor man befinner seg i verden via Vanmoof-appen, og skulle man komme til å velge USA i menyen, yter sykkelen plutselig 350 W og kan kjøre opptil 32 km/t. Men det er ikke lov, så ikke gjør det!

Riper i lakken

Det er selvfølgelig et par riper i lakken jeg også må nevne. For det første er sykkelens matte lakk (sort eller lyseblå) temmelig følsom for … riper. Det kunne jeg tydelig se på min testsykkel: Rammen var blitt godt ripet opp i området rundt mutteren som justerer setehøyden av Vanmoof-butikkens verktøy.

Det innebygde batteriet yter mellom 60 og 150 km, avhengig av hvilket trinn man velger. Men ettersom sykkelen veier 19 kilo, er det nærmest bare trinn 3 og 4, som henholdsvis tre- og firedobler pedalkraften, som gir mening. Derfor må sykkelen lades ganske jevnlig, og så blir det plutselig et irritasjonsmoment at batteriet er bygd inn i selve sykkelrammen og ikke kan fjernes. Bor man i leilighet i 4. etasje, må man ganske enkelt slepe sykkelen med opp i leiligheten hver gang den skal lades. Selve ladingen tar fire timer, selv om man også kan lade batteriet til 50 % på 80 minutter.

På højre styr sidder den lille Turbo Boost-knap, der gør mirakler for accelerationen. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusjon

Vanmoof X3 er den mest innovative og teknologisk avanserte elsykkelen du kan kjøpe akkurat nå. Den leverer kjøreglede og enkel betjening kombinert med relevante tilpasningsmuligheter, og så er den også beskyttet mot tyveri så godt som menneskelig mulig.

For oss som bor i Skandinavia, er det en liten ulempe at Vanmoof ikke har Brand Stores eller autoriserte verksteder på våre breddegrader, og det er også et irritasjonsmoment at batteriet er innebygd i rammen slik at hele sykkelen må tas med når batteriet skal lades.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.
forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utviklingsredaktør og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Det var en gang at Apples MacBook Air var det helt naturlige valget hvis man skulle ha en rimelig og ultraslank bærbar maskin. Er det fortsatt tilfellet?
    Marantz Model 30 er en praktfull forsterker for både øyne og ører, og kvaliteten går utenpå det meste.
    En nettverksspesialist og et high-end-lydselskap har sammen laget en smart-høyttaler i hi-fi-kvalitet.
    Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Annen utgave av den minste Citation-smarthøyttaleren.
    For prisen av et par støykansellerende hodetelefoner gir Philips Fidelio X3 uendelig mye bedre lyd.
    Xperia 5 II er ikke bare like bra som Xperia 1 II, den er i flere tilfeller bedre!
    Sony A85 er en jevnt over glimrende OLED-TV med flott bilde og usynlig, men tydelig lyd!
    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?
    Dyson Lightcycle Morph er noe helt for seg selv. Den kan det meste, men samarbeider dårlig.