Snart kjøper du også smartklokke

Hvis du ennå ikke har kjøpt smartklokke, er sjansen stor for at du gjør det i år, sier ekspertene.
Annonse
Annonse
forfatter

Man skal ikke lengre tilbake enn til 2010, for å se at noen trender forsterker seg mens andre forsvinner. Ta for eksempel smartmobiler. I 2010, ikke mer enn tre år etter den første iPhone, var det globale markedet på hele 267 millioner solgte smartmobiler. Et svimlende tall om man kikker enda noen år tilbake i tid.

Men spol frem tre år til 2013 og …..trommehvirvel….. BANG! 994 millioner smartmobiler. På tre år vokste markedet med nesten fire ganger og i år venter de skarpeste analytikerne at det kommer til å bli solgt 1,4 milliarder smartmobiler. Det er fem ganger så mange som i 2010.

Det er lov å si at salget flater ut, og at den eventyrlige veksten ser ut til å ha avtatt, men det er mange andre produktkategorier som står overfor en god vekstperiode.

Kjempesalg av hodetelefoner

Ta hodetelefoner for eksempel. Hver gang vi skriver om hodetelefoner, ser vi klart at dere er mer interessert nå enn for bare et par år siden. Tallene på nettsidene forteller oss at det er en større bevissthet og mer søken etter kunnskap om hodetelefoner.

Annonse

Les våre hodetelefontester her.

Det forteller også tallene fra analysebyrået GfK. De samler tall og analyserer markedene for å finne trender slik at de kan kikke i krystallkulen og anslå hvordan markedet for nettopp hodetelefoner ser ut allerede før 2016 er omme.

GfKs globale direktør for forbrukerelektronikk, Jürgen Boyny, fortalte 380 pressefolk på IFA Global Press Conference 2016, at tallene for akkurat hodetelefoner skal opp med nesten 100 millioner fra tre år tilbake. Altså fra 236 mill i 2013 til 334 millioner hodetelefoner i år.

(Foto: Lasse Svendsen)
(Foto: Lasse Svendsen)

Tallene for Bluetooth-høyttalere er ikke på langt nær like store, men GfK mener likevel at veksten er eventyrlig. I år kommer dere til å bidra til salget av 42 millioner Bluetooth-høyttalere. For tre år siden var tallet 9 millioner.

Les tester av Bluetooth-høyttalere her.

Annonse

Smartklokker er vinneren

Kikker man seg over skulderen, bare tre år tilbake, var smartklokker nesten ikke å finne i noen salgsstatistikker. De fantes, men det var før Apple lanserte sin Apple Watch, som dro opp markedet fra beskjedne 4,5 milloner smartklokker i 2014, til 18,7 millioner i fjor. I venter Boyny og hans team at tallet ender i overkant av 38 millioner solgte smartklokker.

Det stopper ikke der. Får Boyny rett, dobles nesten salget til 74 millioner neste år.

Mye av veksten skal Apple Watch ha æren for. GfK og andre analytikere mener at Apple alene har over halvparten av markedet for smartklokker, men en vekst for smartklokker med Android Wear, kommer til å spise av Apples andeler og bidra til veksten.

Les tester av smartklokker her.

Annonse
(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Treningsarmbånd er ikke med i analysene, men også her mener flere analytikere at vi kommer til å kjøpe flere av dem i år og neste år.

De siste tre månedene av 2015, solgte Apple flere klokker alene, enn hele den sveitsiske klokkeindustrien til sammen (8,1 vs 7,9 mill.) Det ga Apple Watch en markedsandel på 63 prosent, foran Samsung med 16 prosent.

Jürgen Boyny og mange andre analytikere mener at markedet kan vokse mye mer, når flere modeller med større prisspenn, bedre batteritid, bedre finish, design og funksjonalitet, kommer i butikkhyllene.

Har du ikke kjøpt smartklokke før, er det med andre ord stadig mer sannsynlig at du er en av dem som kommer til å gjøre det.

 

Annonse

Reisen til IFA Global Press Conference 2016 ble betalt av IFA og Messe Berlin.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Helelektrisk utgave av X1.
Helelektrisk med 1000 hk og 14 Bose-høyttalere.
Denne kan man bare håpe på at de setter i serieproduksjon.
Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.
Helelektrisk utgave av X1.
Harrison Ford-filmen fra 1986 gjør comeback som TV-serie.
Nå kan du lete opp ting som ikke er laget av Apple.
Den nye Nokia X-serien av smarttelefoner er utviklet til å oppfordre brukeren til å beholde smarttelefonen i lengre tid med tre års garanti, sikkerhetsoppdateringer og Android-versjoner.
I dag avduker Lenovo den nye versjonen av gaming-mobilen Legion Phone Duel 2. Den byr blant annet på en Snapdragon 888-procsssor, 5G og åtte virtuelle taster.
Lanseres sammen med ny film i Contact Sheet-design
De koster nesten det samme, men Cambridge Evo 150 er dobbelt så kraftig som Evo 75. Her møtes retro og moderne hånd i hånd.
Utstyrt med 3D-bevegelsessensor og fugleperspektiv kan Floodlight Cam Wired Pro gi deg et godt overblikk.
Med trådløse bakhøyttalere og aktiv subwoofer lover Sony-anlegget heftige lydopplevelser.
HP Envy 17 og Envy x360 med 11. generasjons prosessorer og Nvidia-grafikk til hjemmekontoret.
Det blir mulig å spille lyd fra LGs TV-er og lydplanker samtidig.
Helelektrisk med 1000 hk og 14 Bose-høyttalere.