TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

IFA 2022: City Transformer kan bestilles nå

City Transformer skal bli et billigere alternativ til mobil transport

forfatter
Publisert 04.09.22 - 13:40

Den tradisjonsrike IFA-messen i Berlin, handler ikke bare om forbrukerelektronikk. Den har en egen avdeling kalt Shift Mobility, hvor utstillere kan vise seg fram for interesserte kunder og publikum. Der stod det blant annet en låst Volkswagen iD.Buzz, nesten forlatt til seg selv i et hjørne av hallen, men også denne.

Som hvert fall for noen kan fortone seg som et mer interessant kjøretøy enn folkevognbussen.

Den blir blant annet mye billigere. 16000 Euro når den er klar for levering, som ikke er før 2024. Men før det kan man bestille sin egen, helt uten forpliktelser for et depositum på lave 150 Euro. Da slipper man unna med 12500 Euro når bilen kommer om et par år.

36E90BC0 C841 4763 A1AF ECB2DD68CACD

Den kalles City Transformer og er resultatet av et samarbeide med et israelsk selskap, og andre samarbeidspartnere på teknologi som batteri, programvare og elektronikk. Blant annet er Bosch inne her.

Foreløpig er det usikkert hvor den skal produsere, men det blir ikke i Kina sier de selv. City Transformer skal produseres i Europa sier det, og nevner uoppfordret Heuliez i Frankrike og Magna Steyr i Østerrike som mulige lokasjoner.

Bilen på bildet er en prototype på skilter, som de selv har kjørt til messeområdet i Berlin. Den har plass til to i den smale kupeen, og kan nå en toppfart på 90 km/t. Nok til at den kan holde følge med trafikken altså.

6D7032C3 9A47 4764 A0D3 FD112BABD8D0

Rekkevidden oppgis til 180 km, og det skal ta 30 minutter å lade batteriet til 80 prosent kapasitet.

For at den skal være smidigst mulig i bytrafikk, og ta opp minst mulig plass, er kjøretøyet bare 1 meter bredt. Men den har Performance-modus, hvor hjulene flyttes ut til en bredde på 140 cm. Det skal gi bedre stabilitet når farten er høyere, og da ligner den unektelig litt på en Renault Twizy, som har samme layout med to seter etter hverandre.

340110C5 6170 407C BF63 96859A4C9609

Her får man dører som standard, en 15 kW elektromotor og 0 til 60 km/t på fem sekunder.

Folkene bak City Transforner, tenker at den passer både for individuelle kjøpere som trenger en billig bybil, og som flåtebil for utleie eller firmaer som trenger transport i stadig mer lukkede bysentrum hvor snart bare elektriske kjøretøy får passere.

50263432 0DAF 4B40 A891 3205B1BA4EA9

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde