Å si at Sony overrasket på CES 2020, er knapt en overdrivelse. Selv om vi lever i elektrifiseringens tidsalder hva mobilitet angår, vekker det oppsikt når elektronikkgiganten viser en elbil på CES-messen i Las Vegas.
Bilen det er snakk om, er døpt Vision-S og er et konsept som viser den japanske gigantens mange teknologiske avdelingers betydning for elektrifisert mobilitet. Men som utstyrsleverandør, ikke bilprodusent.
Ingen grunn til å kansellere Tesla-bestillingen altså.
Prototype bygget i Østerrike
Konseptbilens design hinter både om Tesla og Porsches elbildesign, og selv om bilen ser temmelig produksjonsklar ut – den er tross alt bygget på en plattform fra Magna Steyr som driver med nettopp bilproduksjon, er det lite trolig at den noensinne blir å se på veien.
Full av sensorer og kameraer
Sony sa egentlig ganske lite om Vision-S på pressekonferansen, men vi vet at den er utstyrt med teknologi også fra Bosch, Continental, BlackBerry, Nvidia, Qualcomm og Genetex, og har 33 ulike sensorer, kameraer utvendig, 360 graders lyd inni, og som man ser, rikelig med skjermareal både foran og bak i bilen.
Blant sensorene fnnner vi ToF sensorer (Time of Flight) som beregner avstander og fart til personer og objekter på utsiden i 360 grader rundt kjøretøyet. Det gir ikke 100 prosent autonom selvkjøring, men assisterer føreren for bedre sikkerhet og navigering i trafikken.
Skreddersydd lydanlegg
Konseptbilen har Sonys 360 Reality Audio med høyttalere også i setene, som er skreddersydd for Vision-S for optimal lyd for alle i kupeen.
Les også: Tesla Model 3 Premium Sound
Bilen har to elektriske motorer på til sammen 544 hk, som flytter deg fra null til hundre på 4,8 sekunder, og ikke stopper før toppfarten på 240 km/t er nådd.
Den måler 4,895 mm i lengden og er 190 cm bred, og legger seg litt under Tesla Model S i størrelse, og som den er vekten høy: Hele 2350 kg.
Akselavstanden på 300 cm, forteller om en romslig kupé, hvor det bør være godt med plass både foran og bak.
Rekkevidde?
Rekkevidden er uklar, Sony sier ingenting om det – det er tross alt en prototype, men de på de offisielle bildene kan man se at det står Range 344 mi på skjermen foran førerplassen, som tilsvarer rundt 550 km.