Mulan slippes rett på Disney+

En av årets største kinolanseringer fra Walt Disney, Mulan, slippes nå direkte på strømmetjenesten Disney+.
Annonse
Annonse
forfatter

Disney har de siste årene hatt megasuksess med liveversjoner av sine helaftens tegnefilmklassikere, som Løvenes konge, Skjønnheten og Udyret og Jungelboken. Filmene har vært de reneste pengemaskinene for underholdningsgiganten. I år skulle de kinolansere sin dyreste (med et svimlende budsjett på 1,8 milliarder kroner) liveproduksjon noensinne, Mulan.

Basert på tegnefilmen fra 1998 (og et kinesisk sagn) følger vi unge Mulan som vil redde sin far fra tjeneste i den kinesiske hæren – og ender opp som en av Kinas største heltinner.

Mulan (2020). (Foto. Walt Disney)

Alt var klart for en monsterpremiere på verdens kinoer den 12. mars i år, men så kom korona skyllende som en økonomisk tsunami over kinomarkedene verden rundt.

Lockdown av kinomarkedet førte til at Disney utsatte premieren. To ganger ble kinolanseringen utsatt før Disney for en ukes tid siden utsatte premiere på ubestemt tid. I den anledning uttalte en representant for Disney at: «It’s become clear that nothing can be set in stone when it comes to how we release films during this global health crisis. Today that means pausing our release plans for ‘Mulan’ as we assess how we can most effectively bring this film to audiences around the world

Som vi skrev om den 29. juli, så gikk det da konkrete rykter om at Disney ville lansere storfilmen rett på sin egen strømmetjeneste Disney+.

Les også
All film rett-på-strømming? Perioden der kinoene har enerett på å vise en film reduseres nå radikalt.

I forbindelse med fremleggelsen av siste regnskapsrapport på tirsdag bekreftet Disney at så er tilfellet. Mulan lanseres på Disney+ den 4. september. MEN, filmen blir ikke gratis tilgjengelig for alle abonnentene, den lanseres som et «Premium-tilbud», og du må betale $ 29,99 for å se den.

I tillegg vil Disney gi filmen begrenset kinolansering i markeder der Disney+ ennå ikke er lansert.

 

Koronaepedemien, med påfølgende stengte kinoer, har blitt en regelrett hodepine for filmselskapene. Plutselig mistet de over natten sin viktigste distribusjonskanal, og 4-5 måneder etter at kinoene begynte å stenge ned ser de seg nå om etter alternative plattformer for lansering av sine filmer.

Forrige uke ble det kjent at filmselskapet NBC Universal har presset verdens største kinokjede, amerikanske AMC, til å kutte vinduet for eksklusiv visning på kinoene fra 75 til 17 (!) dager. Det vil si at filmselskapet fra nå av kan lansere en film på for eksempel Blu-ray, VoD og/eller strømmetjenester allerede 17 dager etter kinopremieren.

Når man ser på tidligere live-versjoner av Disneyklassikere, så er det ikke så merkelig at kinobransjen skjelver i buksene. Den nye versjonen av Løvenes konge (2019) spilte inn utrolige 14,9 milliarder kroner globalt, og raste rett inn på syvendeplass på tidenes mest innbringende filmer.

Løvenes konge (2019) har vært god butikk for Disney – og kinoene. (Foto: Walt Disney)

Kinobransjen frykter (muligens med rette) at filmlansering-rett-på-strømmetjenester kan bli nådestøtet for bransjen, og at dette, selv post-korona, skal bli den nye bransjenormen. Etter at Disney+ besluttet å slippe Mulan rett på Disney+ uttalte en britisk representant for bransjen at dette grepet fra Disney er: «It’s a fuck you to exhibitors».

Riktignok lovet CEO i Disney, Bob Chapek, at Mulan-lanseringen er en engangs «nødløsningen» som følge av stenget kinoer: «We’re looking at Mulan as a one-off as opposed trying to say that there’s a new business windowing model».

Vi er derimot overbevist om at Disney nå ser muligheten til å eksperimentere med nye lanseringsformer, og at om Mulan på Disney+ blir en økonomisk suksess så er dette noe vi vil se mer av fra Disney (og andre filmselskaper) selv etter at koronakrisen er over.

Disney+ kommer snart til Skandinavia. (Foto: Disney)

Disney+ ble lansert i USA den 12. november i fjor, og har allerede passert 60 millioner abonnenter.

Den 15. september lanseres strømmetjenesten i Skandinavia.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Les også

Vellykket kostymedrama i en miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fryktelig galt er i ferd med å rive den unge familien i fillebiter.
Januar byr på lange og mørke kvelder - bare da så synd at strømme- og filmselskapene later til å ha tatt ferie.
Med Equinox leverer Netflix en av sine beste nordiske produksjoner.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Netflix har sikret seg Gal Gadots neste film.
Så mye lyd som mulig fra små kabinetter
Under CES 2021 viste Razer frem en gamingstol med utrullbar OLED-skjerm! Har den massasje også?
De mest eksklusive surroundprosessorene fra Lyngdorf og Steinway, nemlig MP-60 og P300, får endelig videokort av siste skrik. Blant annet 8K.
Tidligere medarbeidere beskylder Huawei for diskriminering og for å blande seg inn i deres privatliv.
4K laserprojektorer har til nå vært fryktelig dyre, men det akter LG å gjøre noe med.
Ni nye kinesiske techselskaper er nå blokkert for amerikanske investorer.
Samsung har fornyet sine flaggskip. Nå endelig med romkorreksjon – og Airplay 2.
Lotus og Alpine skal utvikle en elektrisk superbil
Kan dette bli det neste store innen billyd?
Når lanseringsfesten holdes på nett, så kan man like så godt gjøre det ekstravagant.
Renault ikoniske småbil blir elektrisk, men du må vente på den.