TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022
Nyhet

VW ID.4 1st Max har ankommet Norge

Volkswagen ID.4 har ankommet norske forhandlere. Vi har tatt en rask titt - og lytt - på infotainment-systemet!

forfatter
Publisert 25.02.21 - 14:43

Volkswagens første helelektriske SUV har vært varslet i lengre tid: Drøyt 4000 nordmenn har allerede bestilt lanseringsmodellen ID4. 1ST, og nå har den første lasten med demonstrasjonsbiler begynt å ankomme landet.

VW-forhandler Møller Bil Asker & Bærum er blant dem som nå kan vise frem en fiks ferdig ID.4 til de som er interessert. De har fått inn en Blue Dust Metallic-blå ID.4 i den velutstyrte Max-utgaven. Den står foreløpig til utstilling, mens prøvekjøring først skal være mulig om «et par ukers tid».

https://youtu.be/rcw3iQw2jUw

Romslig og komfortabel kupé

Førsteinntrykket når vi setter oss bak rattet, er at dette – som forventet –  er en betydelig mer romslig bil enn lillebroren ID.3. SUV-utgaven ID.4 har faktisk samme akselavstand, men er 32 cm lengre totalt sett, noe som blant annet bidrar til ekstra benplass. Her er det god plass til voksne passasjerer både foran og bak. Bagasjerommet er også rikelig med 543 liter.

<
>
ID.4 Max kan blant kan annet skilte med skinninteriør, panorama glasstak og 21-toms hjul, samt LED-lykter foran og bak. (Foto: Audun Hage)

Hva med lyden, da?

Vi var selvsagt ekstra interessert i å ta en kikk på det nye infotainment-systemet. ID4 er utstyrt med 12 tommers touch-skjerm opp fra midtkonsollen, i tillegg til en mindre skjerm til instrumentene, samt head-up display (HUD) som tilvalg. I tillegg til DAB-radio kan man selvfølgelig koble seg opp til mobilen via Bluetooth.

ID.4 modellen skal ha en oppdatert software i forhold til de første ID.3 modellene. Men i likhet med ID.3, er førsteinntrykket at brukervennligheten bak rattet gjerne kunne vært enda bedre. Touch-skjermen og knappene med haptisk feedback i ratte, er ikke like kjappe og responsive som vi ideelt sett hadde ønsket. Kanskje en ny oppdatering kan gi en glattere brukeropplevelse?

Når det kommer til høyttalersystemet, må man foreløpig nøye seg med et nokså standard Volkswagen-system. Det er litt besynderlig, da de aller første prototypene av ID.4 har vært vist med anlegg fra Beats Audio. Etter det Lyd & Bilde kjenner til, kan de første ID.4 modellene som selges i USA leveres med et oppgradert lydsystem fra Harman Kardon. Men ingen av disse lydsystemene er så langt nevnt i nordisk sammenheng.

<
>
Interiørmessig byr ID.4 1ST MAX blant annet på multifunksjonsratt, elektriske seter og de ikoniske Play & Pause pedalene. (Foto: Audun Hage)

Vi tok en rask prøvelytt på det originale høyttalersystemet fra Volkswagen, som består av 6 høyttalere rundt om, pluss en senterhøyttaler i dashbordet. Førsteinntrykket er at det låter helt OK, og fyller kupéen med et stort og varmt lydbilde. Det er imidlertid et godt stykke unna de mer påkostede lydsystemene: For det første virker diskanten litt dempet, og mellomtonen litt innestengt: Stemmene får en litt mørk karakter, og kommer aldri skikkelig «ut». I tillegg kjennes bassen litt dvask: Volkswagen-systemet har ingen dedikert subwoofer i bagasjerommet eller lignende. De vanlige fulltonehøyttalerne i dørene bidrar ikke med særlig mye trøkk i bassen, og går heller ikke spesielt dypt i frekvens.

For å oppsummere, låter anlegget helt greit – men ikke mer: Som en selger hos Møller påpekte, vil folk flest sikkert kjenne seg tilfreds med standard-lyden. Samtidig tenker vi umiddelbart at musikkglade sjåfører med kresne ører – hvis de fikk muligheten til å velge –  nok vil være lystne på et oppgradert anlegg.

Lydopplevelsen ligger et godt stykke unna det du kan få i en Audi e-tron eller Fort Mustang med Bang & Olufsen, for eksempel. For ikke å snakke om Mercedes EQC med Burmester, som vi også har god erfaring med. En velutstyrt ID.4 Max-utgave fortjener helt klart noe ekstra, mener vi.

Med andre ord: Her bør Volkswagen snart kjenne sin besøkelsestid, og tilby en premium-variant som tilvalg!

Obs! Dette er ingen fullverdig test av ID.4 på veien, bare et førsteinntrykk fra bilen som den sto utstilt. Vi har for eksempel ikke kunnet vurdere støynivået i kupéen under kjøring. Vi regner derimot med å gjøre en mer fullverdig test av ID.4 på et senere tidspunkt: Hvem vet, kanskje det da også dukker opp et premium anlegg etter hvert?

Les også Audi e-tron - Konsertsal på fire hjul De som nettopp har bestilt seg flunkende ny Audi e-tron, UTEN å krysse av for Bang & Olufsen lydanlegg, får ha oss tilgitt når vi sier: Auda …!
Les også Slipp hingsten løs! Ford-historien har sett flere uverdige bærere av Mustang-navnet. Dette er ikke en av dem.
Les også Luksusbil med luksuslyd *Oppdatert med video* Mercedes EQC byr på en støysvak, silkemyk og ultra-komfortabel kjøreopplevelse. Det eneste som bryter stillheten, er det saftige lydanlegget fra Burmester!
Annonse
forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

En kommentar om “VW ID.4 1st Max har ankommet Norge”

  1. Vi henger litt etter i Norge, massevis av tester og gjennomganger av ID.4 på YouTube.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Den ikoniske Golfen gjenoppstår som elbil Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.
Porsche Macan går elektrisk: Her er de ferske detaljene Porsche har sluppet flere detaljer om den elektriske versjonen av Macan, som ventes på veien i 2024. Det loves over 600 hestekrefter, 100 kWh batteri og lang rekkevidde!
Gromme Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ekte britisk bilkunst. Og nå får de lydanlegg fra selveste Sennheiser. Først ut er Plus Four og Plus Six.
Følg Lyd & Bilde