TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

VW ID.4: Lyd fra Harman Kardon?

Volkswagen har ennå ikke offentliggjort hva slags lydanlegg el-SUV-en ID.4 vil få. Kina kan gi oss svaret.

forfatter
Publisert 05.11.20 - 10:26

Etter at Volkswagen har avduket sin ID.4 i Europa og Nord-America, har turen kommet for Kina. Og der kommer det faktisk to varianter av bilen: VW ID.4 Crozz, som ser helt lik ut som ID.4 i resten av verden, og ID.4 X som har annen utforming på kjørelys, baklys og støtfangere.

Men det var noe annet vi bet oss merke i, da vi så bildene hos carscoops.com. Det var nemlig at høyttalerne på 1st-utgaven av ID.4X på bildene bærer logoen fra Harman Kardon. ID.4 Crozz har derimot ingen slike logoer.

VW Volkswagen ID.4 Interior
Komprimert bilde til tross, det levner ingen tvil om at det er Harman Kardon-logoen som pryder diskanthøyttaleren på A-stolpen i den kinesiske ID.4X. Foto: Volkswagen

Det rimer bra, siden Harman Kardon tilbys i både Tiguan, Golf og Arteon. Men VW har også Dynaudio i enkelte modeller, og Beats Audio i andre. Så her skal vi ikke ta noen ting for gitt.

Usikkert

For å spe på med litt ekstra usikkerhet, ble det lenge sagt at ID.3 skulle få Beats-anlegg, noe som dessverre glimret med sitt fravær på 1st-utgaven. Om senere utgaver av ID.3 vil få Beats, råder det plutselig usikkerhet om, da importøren ikke har villet uttale seg offisielt om dette. Også modellene T-Cross, T-Roc og Polo kan bestilles med Beats-anlegg som ekstrautstyr.

VW-ID.4-interior
Vi frykter at den europeiske ID.4 1st kommer uten noe spesielt lydanlegg. Foto: Volkswagen

En bilmodell kan dessuten ha ulikt lydanlegg i Europa og Asia, alt etter hvilke avtaler som har blitt gjort med partnerne. Og vi må understreke at det ikke er noen bilder av Harman Kardon i ID.4 på vestlige breddegrader (se innsidebildene her). Og at den kinesiske ID.4 Crozz, som ser identisk ut «vår» versjon, heller ikke Harman Kardon avbildet, sår ytterligere tvil.

VW ID.4 får neppe HK til å begynne med

Vi vil likevel komme med en såkalt kvalifisert gjetning: Den første utgaven som ruller ut, ID.4 1st, kommer uten noe spesielt lydanlegg. Akkurat som var tilfellet med den mindre ID.3. Dette rimer også godt med at Canton-anlegget som har vært lovet i søskenbarnet Skoda Enyaq iV heller ikke blir tilgjengelig for de første som bestiller bilen.

Så vil vi gjette på at den neste, mer masseproduserte utgaven av ID.4, kommer med en oppgradering. Og det blir meget mulig Harman Kardon.

VW ID4X
Lyktene på den kinesiske ID.4X er noe annerledes enn her til lands. Foto: Volkswagen

Vi tester ID.3

Vi holder forresten på med test av den fullutstyrte Max-utgaven av VW ID.3 1st. Vår opplevelse av den kan du lese snart.

Se alle bildene av kinesiske ID.4X og ID.4 Crozz hos carscoops.com

VW ID.4X ID4X
Også bakhøyttalerne i den kinesiske VW ID.4X bærer tydelig Harman Kardon-logoen. Foto: Volkswagen

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde