Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Sånn blir Skoda Enyaq endelig – med priser

Blir dette den neste folkebilen? Og hva slags lyd får den?

Skrevet av / 01.09.20 - 20:27
Sånn blir Skoda Enyaq endelig – med priser

Vi har snakket om Skoda Enyaq iV før, men da hadde vi bare noen kamuflerte biler og renderinger å støtte oss på. Mye av det tekniske var allerede på plass. Som firehjulstrekk, god plass til en familie, og rekkevidde opptil 510 km med bakhjulsdrift, 460 med firehjulsdrift og to el-motorer.

Men designet, det var fremdeles i det blå. Inntil nå, for nå har Skoda sluppet de første offisielle bildene av Enyaq iV, så sånn blir den.

Skoda Enyaq iVDu kan se flere bilder i galleriet under, men det er kanskje på sin plass med en liten repetisjon. Skoda Enyaq er omtrent like stor som SUV-en de kaller Kodiaq innvendig, og den første på den samme plattformen som Volkswagen ID.4 får, når den slippes litt senere.

Les også Her er elbilene med heftig lyd Her er 30 elbiler med oppgradert lydanlegg. Og dette koster de.

Importøren Skoda Norge sier at det først kommer fire varianter av Enyaq iV, tre av dem med tre forskjellige batterpakker med rekkevidde på 34, 39 og 51 mil, og den firehjulsdrevne Enyaq iV 80X med to motorer, og rekkevidde inntil 46 mil.

Skoda Enyaq iV

Senere kommer det en sportslig vRS-utgave, og en sport coupe, men hverken de eller noen av den andre variantene får skilter på norske kundebiler før i 2021.

Innstegsmodellen Enyaq iV 50 med drift på to hjul, starter på 348.520 kroner, mens den foreløpige toppmodellen iV 80X med firehjulsdrift og 46 mils rekkevidde, starter på 478.520 kroner:

  • Enyaq iV 50: 148 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 340 km. Pris fra 348.520 kr.
  • Enyaq iV 60: 180 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 390 km. Pris fra 408.520 kr
  • Enyaq iV 80: 204 hk, bakhjulsdrift, rekkevidde opptil 510 km. Pris fra 449.520 kr
  • Enyaq iV 80X: 265 hk, firehjulsdrift, to motorer, rekkevidde opptil 460 km. Pris fra 478.520 kr.

Canton lydanlegg

Da vi gikk gjennom utstyrslisten, bet vi oss merke i at man kan oppgradere lydanlegget til Skoda Sound System, med 9 høyttalere. Dette har en tilleggspris på 9.600 kroner. Men ikke et ord om Canton, som tidligere har blitt annonsert.

En telefon til importøren betrygget oss med at, jo, Canton-anlegget kommer. Og man vil kunne velge det innen man skal spesifisere bilen sin.

10 eller 12 høyttalere?

Vi har hittil gått ut ifra at Enyaq iV vil få 10 Canton høyttalerelementer, det samme som forbrennings-SUV-en Kodiaq. Men en telefon til Møllers Skoda-avdeling ga oss et annet inntrykk.

– Jeg mener det er 12 Canton-høyttalere rundt i kupeen, men jeg sitter ikke på den endelige informasjonen ennå, kunne Morten Moum, kommunikasjonssjef for Skoda, fortelle i en telefonsamtale.

12 høyttalerelementer, altså. Det er i så fall to flere enn i Kodiaq, og tangerer det største Canton-oppsettet i en Skoda-modell, nemlig Superb iV.

I hver dør foran på Superb-en sitter et bass og mellomtoneelement, med et diskantelement montert oppe ved speilet. Hver dør bak huser en mellomtonebass og en diskant. I tillegg sitter en fulltone senterhøyttalere oppe på dashbordet, og en subwoofer har fått plass i bagasjerommet. En 12-kanals forsterker på til sammen 610 watt driver det hele.

Om Enyaq derimot får Kodiaqs oppsett med 10 høyttalerelementer, er de to dedikerte mellomtoneelementene droppet, og forsterkeren i stedet en 10-kanals med totalt 570 watt.

Hva koster det?

I Superb-en har Canton-systemet en tilleggskostnad på 5500 kroner. Om det betyr at Canton-anlegget i Enyaq blir 5500 kroner (minus moms) dyrere enn det 9600 kroners Skoda premiumanlegget, kan vi hittil bare spekulere i.

Skoda Enyaq iV infotainment
En berøringsskjerm er sentrum av infotainment-systemet. Foto: Skoda

Annet tekno-utstyr

Det er mye ekstrautstyr som kan velges til Skoda Enyaq iV. Blant annet Infotainmentpakke, som gir navigasjon med kostnadsfrie oppdateringer i tre år, og dessuten såkalt prediktiv cruisekontroll. Der hvor adaptiv cruisekontroll sørger for å holde samme hastighet som bilen foran, går den prediktive et steg lenger. Denne holder nemlig fartsgrensen, ved bruk av GPS og skiltgjenkjenning.

I tillegg finnes en Infotainment pluss-pakke, som i tillegg har head-up-display med utvidet virkelighet (AR). Den kan for eksempel legge kjøreruten virtuelt oppå veien foran deg, slik at du aldri trenger å ta øynene vekk fra veien for å vite hvor du skal.

Du kan også velge mye annet, som parkeringspakke, komfortpakke (trådløs lading, ekstra lyddemping osv), førerpakke med rattvarme, familiepakke med bl.a. mekaniske solgardiner, 230V uttak, ekstra USB C-uttak og elektrisk barnelås. Ekstra LED-lys inn- og utvendig, og mye annet. Du kan med andre ord gjøre din Skoda Enyaq iV nærmest så mye «gadget på fire hjul» som du ønsker.

Last ned hele pris- og utstyrslisten her (pdf)

Skoda Enyaq grill
«Crystal Grill» kaller Skoda den nye grillen. Foto: Skoda
Skoda Enyaq sort Skoda Enyaq skjerm Skoda Enyaq official pics 2021-35 Skoda Enyaq navi Skoda Enyaq interi Skoda Enyaq forseter Skoda Enyaq grill Skoda Enyaq head up Skoda Enyaq hvit Skoda Enyaq bakseter
<
>
En berøringsskjerm er sentrum av infotainment-systemet. Foto: Skoda
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI-en er tilbake

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Mislykket robottaxi-tyveri i Los Angeles

Smart #3 er en lekkerbisken

Her er Peugeots viktigste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

- Apple Car er skrotet

0
Scroll to Top