Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

GUIDE 30 elbiler med heftig lydanlegg

Her er 30 elbiler med oppgradert lydanlegg. Og dette koster de.

Tidligere var det lekende lett å oppgradere bilens lydanlegg. Og det er bra, for det anlegget bilen ble levert med var kjipe saker. Bare ved å skifte ut hovedenheten (headunit) fikk man mye bedre lyd, og tok du høyttalerne i tillegg begynte det virkelig å svinge. De mest ihuga installerte en subwoofer og effektforsterker, så fikk det være opp til ekstremistene å bygge om hele bilen rundt anlegget, mens rånerne tok steget med blinkende lys og neonskilt.

Avanserte biler

Men med tiden har bilene blitt stadig mer avanserte. Den samme skjermen brukes til å vise informasjon om musikken, som til navigasjon og ryggekamera – ja, til og med klimaanlegget vises på denne skjermen. Å få alt dette til å funke sømløst etter å ha skiftet ut hovedenheten, er slettes ikke selvsagt.

Når du skal kjøpe ny bil, er det derfor smart å bestille premium lyd- og underholdningsanlegg som oppgradering. Skal du kutte i budsjettet, er det mye annet utstyr som kan ettermonteres siden. Ekstra sett hjul, hengerfeste og takstativ er noe av det som i verste fall kan vente. Det kan bli noe dyrere enn å velge det med en gang, men ikke halvparten så knotete som hvis du skulle bli etterpåklok etter å ha kjøpt bilen med det dårligste lydsystemet.

Bedre lydanlegg kan kreve dyre tilvalg

I mange tilfeller kan du ikke bare huke av for premium lydanlegget når du bestiller, men må i stedet velge en spesiell utstyrspakke hvor anlegget er inkludert. Som inkluderer mange andre premium funksjoner som for eksempel navigasjon med trafikkskiltgjenkjenning, utvidet parkeringsassistent og filskiftassistent. Dette kan bli ganske mye dyrere enn standardpakken, for eksempel må du ut med 120.000 kroner ekstra for å Luxury-pakken i Lexus UX 300e. Som da inkluderer et lydanlegg fra Mark Levinson.

I andre tilfeller kan du velge bedre lyd uten å måtte ta med mye annet på kjøpet, så får det være opp til deg hva du ønsker av teknosnacks ved siden av.

Annonse
Bang & Olufsen i Ford Mustang Mach-e elbil

Kjøp bil med oppgradert lydanlegg. Her Bang & Olufsen lydplanke i Ford Mustang Mach-E. Foto: Ford

Rimelige biler har også bra lydanlegg

Nå som det har blitt såpass komplisert å ettermontere lyden, er det ekstra kult å vite at selv rimelige biler tilbys med premiumlyd. Visste du for eksempel at du kan velge Bose lydanlegg i Nissan Leaf? Enda bedre blir det naturligvis i de dyre luksusbilene hvor det dyreste lydanlegget i større grad er skreddersydd kupeen til nettopp den bilmodellen. Pristillegget blir også gjerne deretter.

Annonse

Billig oppgradering i elbil

Det er imidlertid et smutthull her til lands, om du skal kjøpe ny elbil. For visste du at det ikke bare er selve bilen som er avgiftsfri – men også alt av tilleggsutstyr? Det betyr at også lydanlegget er fritatt mva, og dermed 20 prosent rimeligere enn om det samme anlegget skulle velges til en diesel- eller bensinbil. Som gjør det ekstra dumt å ikke velge premiumlyden når du kjøper bilen. Avgiftsfritaket gjelder nemlig kun for forhåndsinstallert tilleggsutstyr. Installer det siden, og du får slenge på både moms og arbeidstimer oppå den opprinnelige prisen.

Stillere kupé i elbil

Aller best forutsetning for en god lydopplevelse får du med elbil. Fraværet av motorstøy slår positivt ut med renere lyd, spesielt i hastigheter under 50 km/t. Over dette vil veistøy overta som den verste støykilden, og på motorveien kan du oppleve at en dieselbil med en godt dempet kupé støyer mindre enn en dårligere konstruert elbilkupé. Derfor er det viktig at heller ikke elbilprodusentene sover i støytimen her. Lyd- og musikkentusiaster bør absolutt ta en prøvetur på motorveien før de handler!

Når det gjelder fremkomstmidler skriver vi i Lyd & Bilde-redaksjonen hovedsakelig om elektrifiserte. Derfor fokuserer vi også på elbiler i denne artikkelen, selv om prinsippet om å huke av for det beste lydanlegget ved nybilkjøp, også gjelder for brenselsmotorer.

Stadig flere biler tilbys med oppgradert lydanlegg. Under er et utvalg biler som du kan kjøpe i dag.

Kia EV6

Lydanlegg: Meridian

Startpris: 470000
Tilleggskostnad: Uvisst

Volkswagen ID.4

Lydanlegg: Uvisst

Startpris: 426.900
Tilleggskostnad: Uvisst

Tesla Model Y

Lydanlegg: Tesla

Startpris: 534.900
Tilleggskostnad: 0

Tesla Model S

Lydanlegg: Tesla

Startpris: 721.990
Tilleggskostnad: 0

Tesla Model X

Lydanlegg: Tesla

Startpris: 849.990
Tilleggskostnad: 0

Porsche Taycan

Lydanlegg: Bose / Burmester

Startpris: 959.900
Tilleggskostnad: 14.200 kr (Bose) / 57.800 kr (Burmester)

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Lydanlegg: Bang & Olufsen

Startpris: 606.000 (e-tron 50 quattro Basis)
Tilleggskostnad: 17840 (inkl. ambientlyspakke)

Jaguar i-Pace

Lydanlegg: Meridian

Startpris: 649.900
Tilleggskostnad: 8.600

Xpeng P7

Lydanlegg: Dynaudio

Startpris: ukjent
Tilleggskostnad: Uvisst

Mercedes-Benz EQC

Lydanlegg: Burmester

Startpris: 636.900
Tilleggskostnad: 23.230

Mazda MX-30

Lydanlegg: Bose

Startpris: 249.900
Tilleggskostnad: 35.000

Polestar 2

Lydanlegg: Harman Kardon

Startpris: 469.000
Tilleggskostnad: 0

Xpeng G3

Lydanlegg: Xpeng

Startpris: 358.000
Tilleggskostnad: 0

Ford Mustang Mach-E

Lydanlegg: Bang & Olufsen

Startpris: 422.000
Tilleggskostnad: 22.000

Peugeot e-208

Lydanlegg: Arkamys

Startpris: 275.900
Tilleggskostnad: 0

Skoda Enyaq iV

Lydanlegg: Skoda Sound og Canton Sound System

Startpris: 348.520
Tilleggskostnad: Uvisst

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

Lydanlegg: Harman Kardon

Startpris: 499.900
Tilleggskostnad: 7.120

DS 3 Crossback E-Tense

Lydanlegg: ukjent

Startpris: 334.900
Tilleggskostnad: ukjent

Volkswagen ID.3

Lydanlegg: Beats?

Startpris: 351.900
Tilleggskostnad: Uvisst

Renault Zoe

Lydanlegg: Bose

Startpris: 249.900
Tilleggskostnad: 55.000

Mini Cooper SE

Lydanlegg: Harman Kardon

Startpris: 285.800
Tilleggskostnad: 20.000

Nissan Leaf

Lydanlegg: Bose

Startpris: 297.900
Tilleggskostnad: 29.500 kr (Tekna utstyrspakke)

Lexus UX 300e

Lydanlegg: Mark Levinson

Startpris: 409.900
Tilleggskostnad: 85.900 kr (Luxury-pakken)

Kia e-Soul

Lydanlegg: Harman Kardon

Startpris: 294.900
Tilleggskostnad: 31.000

Kia e-Niro

Lydanlegg: JBL

Startpris: 379.900
Tilleggskostnad: 14.500 kr (Teknikkpakken)

BMW i3

Lydanlegg: Harman Kardon

Startpris: 350.320
Tilleggskostnad: 6.400

Honda E

Lydanlegg: Honda

Startpris: 266.200
Tilleggskostnad: 28.700 kr (Advance-utgaven)

Tesla Model 3

Lydanlegg: Tesla

Startpris: 430.900
Tilleggskostnad: 54.000 kr (Long Range-utgaven)

Hyundai Ioniq Electric

Lydanlegg: Infinity

Startpris: 287.900
Tilleggskostnad: 30.000

Hyundai Kona Electric

Lydanlegg: KRELL

Startpris: 354.900
Tilleggskostnad: 46.000

Opel Ampera-E

Lydanlegg: Bose

Startpris: 335.900
Tilleggskostnad: 16.000 kr (Komfortpakke)
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.