Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

30 elbiler med heftig lydanlegg

Tidligere var det lekende lett å oppgradere bilens lydanlegg. Og det er bra, for det anlegget bilen ble levert med var kjipe saker. Bare ved å skifte ut hovedenheten (headunit) fikk man mye bedre lyd, og tok du høyttalerne i tillegg begynte det virkelig å svinge. De mest ihuga installerte en subwoofer og effektforsterker, så fikk det være opp til ekstremistene å bygge om hele bilen rundt anlegget, mens rånerne tok steget med blinkende lys og neonskilt.

Avanserte biler

Men med tiden har bilene blitt stadig mer avanserte. Den samme skjermen brukes til å vise informasjon om musikken, som til navigasjon og ryggekamera – ja, til og med klimaanlegget vises på denne skjermen. Å få alt dette til å funke sømløst etter å ha skiftet ut hovedenheten, er slettes ikke selvsagt.

Når du skal kjøpe ny bil, er det derfor smart å bestille premium lyd- og underholdningsanlegg som oppgradering. Skal du kutte i budsjettet, er det mye annet utstyr som kan ettermonteres siden. Ekstra sett hjul, hengerfeste og takstativ er noe av det som i verste fall kan vente. Det kan bli noe dyrere enn å velge det med en gang, men ikke halvparten så knotete som hvis du skulle bli etterpåklok etter å ha kjøpt bilen med det dårligste lydsystemet.

Bedre lydanlegg kan kreve dyre tilvalg

I mange tilfeller kan du ikke bare huke av for premium lydanlegget når du bestiller, men må i stedet velge en spesiell utstyrspakke hvor anlegget er inkludert. Som inkluderer mange andre premium funksjoner som for eksempel navigasjon med trafikkskiltgjenkjenning, utvidet parkeringsassistent og filskiftassistent. Dette kan bli ganske mye dyrere enn standardpakken, for eksempel må du ut med 120.000 kroner ekstra for å Luxury-pakken i Lexus UX 300e. Som da inkluderer et lydanlegg fra Mark Levinson.

I andre tilfeller kan du velge bedre lyd uten å måtte ta med mye annet på kjøpet, så får det være opp til deg hva du ønsker av teknosnacks ved siden av.

Bang & Olufsen i Ford Mustang Mach-e elbil
Kjøp bil med oppgradert lydanlegg. Her Bang & Olufsen lydplanke i Ford Mustang Mach-E. Foto: Ford

Rimelige biler har også bra lydanlegg

Nå som det har blitt såpass komplisert å ettermontere lyden, er det ekstra kult å vite at selv rimelige biler tilbys med premiumlyd. Visste du for eksempel at du kan velge Bose lydanlegg i Nissan Leaf? Enda bedre blir det naturligvis i de dyre luksusbilene hvor det dyreste lydanlegget i større grad er skreddersydd kupeen til nettopp den bilmodellen. Pristillegget blir også gjerne deretter.

Billig oppgradering i elbil

Det er imidlertid et smutthull her til lands, om du skal kjøpe ny elbil. For visste du at det ikke bare er selve bilen som er avgiftsfri – men også alt av tilleggsutstyr? Det betyr at også lydanlegget er fritatt mva, og dermed 20 prosent rimeligere enn om det samme anlegget skulle velges til en diesel- eller bensinbil. Som gjør det ekstra dumt å ikke velge premiumlyden når du kjøper bilen. Avgiftsfritaket gjelder nemlig kun for forhåndsinstallert tilleggsutstyr. Installer det siden, og du får slenge på både moms og arbeidstimer oppå den opprinnelige prisen.

Stillere kupé i elbil

Aller best forutsetning for en god lydopplevelse får du med elbil. Fraværet av motorstøy slår positivt ut med renere lyd, spesielt i hastigheter under 50 km/t. Over dette vil veistøy overta som den verste støykilden, og på motorveien kan du oppleve at en dieselbil med en godt dempet kupé støyer mindre enn en dårligere konstruert elbilkupé. Derfor er det viktig at heller ikke elbilprodusentene sover i støytimen her. Lyd- og musikkentusiaster bør absolutt ta en prøvetur på motorveien før de handler!

Når det gjelder fremkomstmidler skriver vi i Lyd & Bilde-redaksjonen hovedsakelig om elektrifiserte. Derfor fokuserer vi også på elbiler i denne artikkelen, selv om prinsippet om å huke av for det beste lydanlegget ved nybilkjøp, også gjelder for brenselsmotorer.

Stadig flere biler tilbys med oppgradert lydanlegg. Under er et utvalg biler som du kan kjøpe i dag.

Scroll to Top