TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Få full tilgang LB+ Total 1 uke - Stoppes automatisk!

Nyhet

Polestar 2 Arctic Circle

Polestar 2 Arctic Circle ser vanvittig morsom ut, men det er én hake ved den.

Av / 05.02.22 - 10:00
Polestar 2 Arctic Circle

Polestar har alltid vært Volvos frekke fetter, og de cyanblå bilene de laget på Volvo-modeller, var alltid racingutgaver, i det minste racinginspirert. Derfor var det ikke det minste oppsiktsvekkende da de slapp en programvareoppdatering til Polestar, som økte effekten med over 60 hk.

Derfor er vi heller ikke så overrasket over denne utgaven heller. Polestar 2 Arctic Circle, kalles den, og som man ser av bildene, er den bygget for mest mulig fart på snø og is, med den samme effektøkningen som vi nettopp prøvekjørte i en Polestar 2, bare med mykere oppheng, ispigg og Recaro-seter med firepunkts belter.

644686 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
Polestar 2 Arctic Circle

Bilen er utviklet for snøføre nord for den arktiske sirkelen, og chassiset er tunet for rally på snø og is.

Joakim Rydholm, som er Polestars chassis-ingeniør, har ledet arbeidet med bilen, som er hevet 30 mm, utstyrt med 245/35 R19-dekk med 490 4 mm ispigger på hvert dekk. Effekten er økt til 476 hk og dreiemomentet til 680 Nm.

644709 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644706 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644705 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644698 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
<
>
Polestar 2 Arctic Circle

Öhlins-demperne er satt opp på ni foran og bak, og stabilisatorstag er montert foran og bak for bedre stivhet og styrerespons. Rydholm og gjengen har også laget launch control til bilen, som styres med henlder på rattet.

Annonse
644701 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
Polestar 2 Arctic Circle launch control

– Tuning av understell på snø og isete underlag er en slow motion-prosess, men presisjonen blir høy», sier Rydholm i en pressemelding.

-Lite veigrep lar oss føle og analysere bilens dynamikk under mye lavere hastigheter sammenlignet med testing på asfalt, som betyr at vi kan stille inn de nøyaktig riktige kjøreegenskapene ved å finjustere de minste detaljer. Dette er utvilsomt favorittstedet mitt for utvikling av biler.

Tviler vi ikke på, det er bare én ulempe med denne utgaven av Polestar 2, man får ikke kjøpt den.

644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle

 

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hjernen elsker bilkjøring mer enn musikk

Fords elbil-suksess blir enda bedre

SUV med 1000 km rekkevidde og ekstrem ladehastighet

Pump sykkelen uten å bli svett

Vi kjører Zeekr 7X med uhørt rask lading og overraskende pris!

Sykkellys innhenter bevisene automatisk

Hyundais strømlinjeformede Ioniq 6 i ny drakt

"Uknuselig" cybertruck knust på parkeringsplass

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tar over når GPS-signalet forsvinner

BYD lynlading: Så rask at du ikke rekker ventepølsa

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Lyd & Bilde