TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR

TEST Polestar 2 Performance Engineered

Polestar 2 Performance

Polestar 2 får mer effekt og blir enda mer sportslig med en oppgradering du fikser selv.

forfatter
Publisert 31.01.22 - 10:00
Karakter
Polestar 2 Performance Engineered
L&B mener
Kvikke responser og kraftig drag forsterker kjøreopplevelsen og gjør forbikjøringer til en lek.
Kostbar oppgradering. Manuell demperjustering.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Pilot, Plus, Performance
Rekkevidde: 443 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 78 kWt
  • Ladekapasitet: 150 kW
  • Energiforbruk: 19,5 kWt/100km
  • Effekt: 350 kW/476 hk
  • 0-100 km/t: 4,4 s
  • Egenvekt: 2198 kg, tomvekt
  • Antall høyttalerelementer: 12
  • Forsterker: ikke oppgitt
  • Høyttaleroppsett: 11.1-kanaler
  • Annet: Pekeskjermstyring, equalizer, strømming
  • Web: polestar.com
Veil. pris 549.000Pr. 31.01.22 Produktside

En Polestar 2 er allerede en fest å kjøre. Spesielt Performance-utgaven som med Brembo-bremser og justerbare Öhlins-dempere, føles mer sportslig enn de aller fleste elbilene i premium-klassen.

Den praktiske elbilen med god plass for fire, kombiluke, frunk og en rekkevidde – i praksis – tett oppunder 40 mil i solskinn og plussgrader, byr på mye kjøreglede for pengene. Det sportslige demperoppsettet som stilles manuelt i mange trinn, kan stilles i grader fra relativt komfortabelt til racing-stivt.

Sånt hjelper på kjørefølelsen, men som vi har påpekt før, bilen går ikke noe fortere med racingbremser og sportsdempere.

Det gjør den nå, det vil si, hvis man laster ned performance software upgrade. En programvareoppdatering som øker effekten fra 408 til 476 hk (300 til 350 kW), og dreiemomentet fra 660 til 680 nM.

Oppgraderingen er ikke gratis, og gjelder bare for utgaver med to elektromotorer og firehjulstrekk- Long range Dual motor – og finnes i Polestar Extras i nettbutikken. Den koster ubeskjedne 1000 Euro (ca. 10.000 kr), og lastes ned trådløst til bilen. Da får man tilsendt et lite emblem som plasseres i grillen foran, og nye døretiketter med den nye effekten påtrykket.

Forresten, dette er ikke en test av Polestar 2, men en prøvekjøring av bilen med Performance Engineered-oppdateringen. Testen av bilen leser du her:

Les også Den neste elektriske storselgeren Polestar 2 har alt som skal til for å bli en suksess, inkludert et vellydende anlegg fra Harman Kardon.

Raskere og mer sportslig

Den økte effekten gir naturligvis økt ytelse. Fra null til 100 kuttes tiden fra 4,7 sekunder til 4,4s. Ikke all verdens forbedring, men sammen med en mer våken gass-, unnskyld, strømpedalrespons, føles bilen kvikkere og lettere i praksis.

Men det er i mellomregisteret effekten er mest merkbar. Blinker man til venstre og skifter fil i 70 km/t og trykker ned pedalen, spretter bilen fremover som en skåldet katt og akselerasjonen er umiddelbar og kraftig. Polestar sier at oppgraderingen kutter et halvt sekund fra 80 til 120 km/t, til 2,2s, og selv om det kan ha bare akademisk interesse for mange, gjør det faktisk bilen mer sportslig.

For ikke å snakke om morsommere å kjøre.

P2 white
Oppgraderingen gjør Polestar 2 til en kjøreglad maskin. Foto. Lasse Svendsen

Den oppleves ikke bare som kjappere og mer direkte. Responsen fra begge pedalene er umiddelbar og kraftig, og de større Brembo-bremsene demper farten raskt og resolutt uten sporing eller vagging. På vår testbil var demperne satt opp på trinn 12 foran og bak (av totalt 22), som gir et moderat stivt understell, og godt egnet til vinterføre. Et oppsett mellom 4 og 8 ville gitt et mye stivere oppsett som hadde redusert komforten, men økt sportsligheten.

P2 forsete P2 screen P2 harman P2 back P2 harman dash
<
>
Bilen har noen innstillingsvalg for føreropplevelse, men ikke dempervalg. Det er manuelt. Foto: Lasse Svendsen

Som man skjønner gir lavere tall stivere oppsett, og 1 eller 2 er bare ment for banekjøring, hvor man blåser i komfort. Man kan justere Öhlins-demperne hjemme i garasjen. Det sitter små justeringsskruer på demperne som er enklest å komme til hvis man har tilgang til jekk, men Polestar justerer demperoppsettet gratis det første året, for alle som har Performance-pakken.

P2 Brembo
Ventilerte Brembo-bremser gir merkbar forbedring i bremsekraft. Foto. Lasse Svendsen

Beholder rekkevidden

Polestar sier at effektøkningen ikke påvirker rekkevidden. Akkurat dét har vi ikke testet, og tror de som gjerne vil ha en kraftigere Performance-utgave lever godt med det. Sånn er det med andre elbiler også.

En Tesla Model 3 Performance reduserer rekkevidden til dels betydelig for bedre ytelse, sammenlignet med en Model 3 Long Range, men har likevel lengre rekkevidde og enda bedre ytelse enn en Polestar 2 med Performance Engineered oppdateringen.

Ikke glem å meld fra

Oppgraderingen kommer også med litt plunder og heft. Siden den ikke er fabrikkmontert, men endret i etterkant av registreringen, må effektøkningen godkjennes av Statens Vegvesen. Bilen må forevises på en trafikkstasjon, og både Skatteetaten og forsikringselskapet skal opplyses om effektendringen på bilen. Heldigvis koster det ikke noe annet enn tid. Effektøkningen endrer ikke utslippstallene eller forbruk, og skal derfor ikke avgiftsbelegges.

P2 side
P2 side

Konklusjon

Det ligger sikkert mange timer med jobb bak oppgraderingen som gir Polestar 2 mer effekt og bedre ytelse. Noen vil derfor synes at 1000 Euro er dyrt for 68 hk ekstra, og det som på papiret ser ut som en marginal forbedring i ytelse. Men for de som har kjøpt en Polestar 2 med full pakke, Performance, Plus og Pilot, og er mer enn gjennomsnittlig opptatt av bil, er oppgraderingen verdt pengene. Det transformerer ikke bilen, men gir den skarpere ytelser og et mer sportslig lynne, som man kan glede seg over hver gang man svinger ut på veien og trykker inn moropedalen.

P2 forsete
Vi liker interiørdesignet i Polestar 2, men midtkonsollen stjeler mye plass. Foto: Lasse Svendsen

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde