Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Polestar 2 Arctic Circle

Polestar 2 Arctic Circle ser vanvittig morsom ut, men det er én hake ved den.

Skrevet av / 05.02.22 - 10:00
Polestar 2 Arctic Circle

Polestar har alltid vært Volvos frekke fetter, og de cyanblå bilene de laget på Volvo-modeller, var alltid racingutgaver, i det minste racinginspirert. Derfor var det ikke det minste oppsiktsvekkende da de slapp en programvareoppdatering til Polestar, som økte effekten med over 60 hk.

Derfor er vi heller ikke så overrasket over denne utgaven heller. Polestar 2 Arctic Circle, kalles den, og som man ser av bildene, er den bygget for mest mulig fart på snø og is, med den samme effektøkningen som vi nettopp prøvekjørte i en Polestar 2, bare med mykere oppheng, ispigg og Recaro-seter med firepunkts belter.

644686 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
Polestar 2 Arctic Circle

Bilen er utviklet for snøføre nord for den arktiske sirkelen, og chassiset er tunet for rally på snø og is.

Joakim Rydholm, som er Polestars chassis-ingeniør, har ledet arbeidet med bilen, som er hevet 30 mm, utstyrt med 245/35 R19-dekk med 490 4 mm ispigger på hvert dekk. Effekten er økt til 476 hk og dreiemomentet til 680 Nm.

644709 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644706 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644705 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644698 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
<
>
Polestar 2 Arctic Circle

Öhlins-demperne er satt opp på ni foran og bak, og stabilisatorstag er montert foran og bak for bedre stivhet og styrerespons. Rydholm og gjengen har også laget launch control til bilen, som styres med henlder på rattet.

644701 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
Polestar 2 Arctic Circle launch control

– Tuning av understell på snø og isete underlag er en slow motion-prosess, men presisjonen blir høy», sier Rydholm i en pressemelding.

-Lite veigrep lar oss føle og analysere bilens dynamikk under mye lavere hastigheter sammenlignet med testing på asfalt, som betyr at vi kan stille inn de nøyaktig riktige kjøreegenskapene ved å finjustere de minste detaljer. Dette er utvilsomt favorittstedet mitt for utvikling av biler.

Tviler vi ikke på, det er bare én ulempe med denne utgaven av Polestar 2, man får ikke kjøpt den.

644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top