TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Polestar 2 Arctic Circle

Polestar 2 Arctic Circle ser vanvittig morsom ut, men det er én hake ved den.

forfatter
Publisert 05.02.22 - 10:00

Polestar har alltid vært Volvos frekke fetter, og de cyanblå bilene de laget på Volvo-modeller, var alltid racingutgaver, i det minste racinginspirert. Derfor var det ikke det minste oppsiktsvekkende da de slapp en programvareoppdatering til Polestar, som økte effekten med over 60 hk.

Derfor er vi heller ikke så overrasket over denne utgaven heller. Polestar 2 Arctic Circle, kalles den, og som man ser av bildene, er den bygget for mest mulig fart på snø og is, med den samme effektøkningen som vi nettopp prøvekjørte i en Polestar 2, bare med mykere oppheng, ispigg og Recaro-seter med firepunkts belter.

644686 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
Polestar 2 Arctic Circle

Bilen er utviklet for snøføre nord for den arktiske sirkelen, og chassiset er tunet for rally på snø og is.

Joakim Rydholm, som er Polestars chassis-ingeniør, har ledet arbeidet med bilen, som er hevet 30 mm, utstyrt med 245/35 R19-dekk med 490 4 mm ispigger på hvert dekk. Effekten er økt til 476 hk og dreiemomentet til 680 Nm.

644709 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644706 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644705 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 644698 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
<
>
Polestar 2 Arctic Circle

Öhlins-demperne er satt opp på ni foran og bak, og stabilisatorstag er montert foran og bak for bedre stivhet og styrerespons. Rydholm og gjengen har også laget launch control til bilen, som styres med henlder på rattet.

644701 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
Polestar 2 Arctic Circle launch control

– Tuning av understell på snø og isete underlag er en slow motion-prosess, men presisjonen blir høy», sier Rydholm i en pressemelding.

-Lite veigrep lar oss føle og analysere bilens dynamikk under mye lavere hastigheter sammenlignet med testing på asfalt, som betyr at vi kan stille inn de nøyaktig riktige kjøreegenskapene ved å finjustere de minste detaljer. Dette er utvilsomt favorittstedet mitt for utvikling av biler.

Tviler vi ikke på, det er bare én ulempe med denne utgaven av Polestar 2, man får ikke kjøpt den.

644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle
644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Automatisk lading hos flere leverandører Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.
Jeep blir elektrisk Jeep er ikke tidligst ute med elbiler, men snart kommer hele fire SUV-er.
Spar drivstoff med Google Maps Nå kan du finne den mest drivstoffbesparende ruten med Google Maps
Følg Lyd & Bilde