Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic klar for bestilling

Kan leveres allerede til høsten.

Skrevet av / 02.06.22 - 10:50
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic klar for bestilling

Den velkjente E-klassen er kanskje Mercedes viktigste bil. Helt siden den første 180-en kom i 1953, har Mercedes hatt en modell i stor mellomklasse. Men den ble ikke kalt E-klasse før E-en byttet plass med tallene på baklokket til Mercedes-Benz W124-serie. Den helelektriske EQE som nylig er lansert, er allerede klar for bestilling, og levering kan skje så tidlig som august, september 2022.

Da handler det i første rekke om denne, Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, som er det foreløpige flaggskipet i den nye elektriske E-klassen.

IMG 7013
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Geir Gråbein Nordby

Designet er nesten identisk med EQS, men lengden og akselavstanden er litt kortere. Men ikke mye. EN EQS er 522 cm lang og har en akselavstand på 322 cm, mens EQE måler rett under fem meter, og har en akselavstand på 312 cm. Det gir bilen en veldig romslig kupe, med rikelig benplass for baksetepassasjerene. Bagasjerommet er kanskje den største skuffelsen for noen, for det enorme lasterommet en E-klasse tradisjonelt har hatt, er redusert til 430 liter i en EQE.

e4b4a7ef c193 4881 bec3 40bbc49b40f7 cb40e151 ba2e 4686 bff6 44793db5026b 59a93aaf 8978 4a08 88ba 19eec258e752 07fadd5a e778 4b69 8bac 434b4ca163a7
<
>
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Mercedes

Den har heller ikke kombiluke, slik EQS-en har, som også svelger hele 610 liter. Mercedes sier at de valgte en tradisjonelt bagasjeluke på EQE, fordi en kombiluke ville stjele for mye plass i taket over baksetet. Der hvor baklukeopphenget skal være på en kombiluke. Noe frunk finnes ikke, det er ikke engang mulig å åpne panseret. Påfyll av spyleveske, gjøres med en praktisk luke på den venstre forskjermen.

IMG 7010 P1014764 P1014763 P1014762 P1014761 P1014760 P1014759
<
>
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Det er forresten ikke noe poeng i å vente på en stasjonsvognutgave EQE, den kommer aldri. Mercedes skal i stedet lansere en EQE SUV, siden markedet knapt kan få nok av SUV-er, og veldig få etterspør en stasjonsvogn. De gjør allerede det samme på EQS- som også får en SUV-variant.

Denne, AMG EQE 43 4Matic, er den første i EQE-klassen som kan bestilles. Den røde og den grå på bildet er allerede registrerte, og kunder kan snart sette seg på liste for prøvekjøring hos utvalgte forhandlere, som også kan ta imot bestillinger. AMG-utgaven på bildene, har to elektromotorer med til sammen 476 hk effekt, som gir bilen firehjulstrekk, som Mercedes kaller 4Matic.

IMG 7012
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Geir Gråbein Nordby

Den flytter seg fra 0-100 km/t på kjappe 4,2 sekunder, og toppfarten er begrenset til 210 km/t. Batteriet har en nettokapasitet på 90,6 kWt, og rekkevidden er oppgitt til 533 km, med 20-tommers dekk. Litt under med 21-tommerne den hyasint-røde er utstyrt med.

Prisen starter på 910.000 kr for AMG EQE43 4Matic. Med hyperscreen, Burmester lydanlegg og manufaktur-lakk, 21-tommere og litt utstyr, passerer man raskt 1,1 million for en AMG-versjon av EQE. Med andre ord stiller den i samme prisklasse som blant andre Porsche Taycan Sport Turismo, som egentlig ikke er direkte sammenlignbar. BMWs kommende i5, den elektriske 5-serien, blir nok en mer aktuell konkurrent, men foreløpig kan Mercedes egen EQS kanskje være den argeste rivalen til en EQE.

Som vil komme med fiere ‘motoralternativer’, blant annet en ren bakhjulsdrevet EQE 350 med 292 hk, og en enda kraftigere AMG-versjon er allerede på trappene.

P1014752
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Foto: Geir Gråbein Nordby

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top