TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR

TEST Porsche Taycan GTS Sport Turismo

Kjøremaskin med plass til familien

Pris og ytelse gjør GTS til Porsches kanskje beste Taycan-versjon.

forfatter
Publisert 25.04.22 - 10:00
Karakter
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
L&B mener
Enorme fartsressurser og kjøreegenskaper de fleste konkurrentene ikke er i nærheten av. Relativt god plass for fire med bagasje for en hel weekend. Svært høy opplevd kvalitet. Vanvittig bra lyd i Burmester-anlegget.
Kostbart ekstrautstyr kan gjøre prisen avskrekkende høy. Burmester-anlegget koster en hel del.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Race-Tex, PDCC, m.m.
  • Rekkevidde: 424 – 490 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 83,7 kWt
  • Ladekapasitet: 270 kW
  • Energiforbruk: 21 – 24,1 kWt/100km
  • Effekt: 440 kW/598 hk
  • 0-100 km/t: 3,7 s
  • Toppfart: 250 km/t
  • Egenvekt: 2310 kg
  • Underholdning: Burmester 3D High-End Surround System
  • Antall høyttalerelementer: 21
  • Forsterker: 1455 W Class D DSP
  • Bagasjevolum: 446 – 1212 l
  • Mål LxBxH: 496 x 196 x 139 cm
  • Annet: GTS interiørpakke, adaptive sportsseter, panorama glasstak, navigasjon, Night View Assist, selvkjøring nivå 2, Apple CarPlay, Android Auto, 360 kamera, berøringsskjerm for passasjer, bakakselstyring, luftfjæring m.m.
  • Web: porsche.com
Veil. pris 1.198.900Pr. 25.04.22 Produktside

Porsche Taycan GTS Sport Turismo:

Den enorme akselerasjonen slynger bilen ut av svingen. Sånn er det å sitte i enden av en strukket gummistrikk når noen slipper, tenker jeg. Farten øker raskt før jeg går av gassen og vender bilen inn i neste sving. Grepet er formidabelt, selv på vinterdekk fra Pirelli. Bak synger lyden av en flat sekser fra høyttalerne, og den Carmine-røde Porschen er den eneste bilen på veien, på flere kilometer. 

Jeg peker rattet inn i neste sving, på veier jeg har kjørt med mange andre biler, men med unntak for BMW iI4 M50, er det ingen som har tatt de samme svingkombinasjonene med samme overbevisende besluttsomhet.

På forhånd har jeg dreid hjulet for kjøremoduser til Sport Plus, som senker understellet, skjerper styre- og gassrespons, og tilfører bokserlyden til kjøreopplevelsen.

To ganger kjører jeg på den samme veien, bare i motsatt retning andre gang, og hver gang oppfører bilen seg som den sportsbilen den ikke ser ut til å være. Den henger seg fast i svingene, krengningen er knapt merkbar, og styringen er rask og presis. Det er bare å peke på utgangen av svingen, så følger bilen etter. 

Noen ganger lager høyttalerne lyden av en girkasse som skifter ned, og minner meg på at bilen har to gir på bakakselen. 

Porsche Taycan GTS pass rear
Porsche Taycan GTS fra den vinkelen de fleste vil se den. Foto: Lasse Svendsen

De faste sportssetene med justerbar sidestøtte og justerbar det aller meste, holder meg godt fast i svingene. De røde setebeltene har ennå ikke reagert på kjøringen og har derfor ikke strammet til beltene siden jeg startet hjemmefra. Bilen er hinsides rask, men det er fullstendig udramatisk å kjøre den, og jeg tenker at dette må være tett på det perfekte valget i Taycan-serien.

For en Porsche Taycan GTS Sport Turismo legger seg ytelses- og prismessig midt mellom Taycan 4S og Taycan Turbo. Med Porsches dynamiske chassiskontroll med sportsmodusene, og bakakselstyring, er den sportslige GTS-en nesten like rask på utfordrende veier som en Turbo, og merkbart raskere enn en 4S.

Porsche Taycan GTS pass II
Porsche Taycan GTS pass II. Foto: Lasse Svendsen

GTS Sport Turismo 

Med opptil 598 hk til rådighet når GTS-en 100 på 3,7 sekunder – med Launch Control. En 4S med 490 hk bruker 4 blank, mens Turbo S med 625 hk er nede i 3,2 sekunder. Det er i praksis ikke all verdens forskjell, men det kraftigere dreiemomentet i en GTS på 850 Nm, er det samme som på en Turbo S. Og det gir et skyv i mellomregisteret og videre oppover som en 4S for ikke å snakke om en 4-er, ikke er i nærheten av.

Den GTS-utgaven vi kjørte, var Sport Turismo som har samme utvidede bagasjeplass som Cross Turismo, bare med normal bakkeklaring og uten plastdetaljene rundt hjulbuene. Tross lavere bakkeklaring enn Cross Turismo, er den 2,3 tonn tunge Porschen både komfortabel og lett på foten.

Porsche Taycan GTS side
Porsche Taycan GTS side. Foto: Lasse Svendsen
Les også Kjøremaskin for kjøreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromiss mellom racerbil og familiebil.

Porschen flyter ikke over asfalten på samme måte som en Mercedes EQS med luftfjæring, og en BMW i4 har høyere grad av langturskomfort enn en GTS, selv i sportsmodus.

Man kjenner at luftfjæringen er fast, enda mer i Sport Plus selvsagt, men den er aldri ukomfortabel på den måten at man opplever at demperne bunner, eller at slag fra ujevnheter forplanter seg til setet og i rattet. 

Hvis man må over en kant kan luftfjæringen heve bilen noen ekstra centimetere, og den kan programmeres til å heve bilen automatisk på et forvalg sted.

Porsche Taycan GTS seats Porsche Taycan GTS passanger screen Porsche Taycan GTS modes Porsche Taycan GTS komfort Porsche Taycan GTS heating Porsche Taycan GTS fromt interior Porsche Taycan GTS front seat electrics
<
>
Porsche Taycan GTS passasjerskjerm. Foto: Lasse Svendsen

Praktisk Porsche

Porsche GTS Sport Turismo er like praktisk som Cross Turismo. Med nedfellbare bakseter, som utvider bagasjevolumet fra 446 til 1212 liter. I tillegg finnes det en funk med ytterligere 84 liter. Alt det gjør bilen langt mer aktuell for familier som trenger mer plass enn i en vanlig Taycan. Den kan også ta taklast hvis man har krysset av for takskinner under bestillingen. 

Det finnes også et tilvalg for fester til et spesiallaget stativ, som kan ta sykler på hekken. Men hengerfeste er ikke tilgjengelig.

Porsche Taycan GTS frunk Porsche Taycan GTS trunk Porsche Taycan GTS baksete
<
>
Porsche Taycan GTS bagasjerom. Foto: Lasse Svendsen

Race-Tex interiør

En ting jeg stusset på første gang jeg så en Taycan, var de integrerte dørhåndtakene som kom ut hvis man hadde krysset av for komfortåpning. BMW og andre har for lenge siden vist at det er mulig å integrere velfungerende dørhåndtak i dørene.

Men på innsiden er det meste langt mer logisk. Langs dashbordet er det skjermer fra fører til passasjersiden, og en litt mindre praktisk skjerm i midtkonsollen, som man styrer klimaanlegget med, og bruker en styreflate til å bla i skjermmenyene med. Det kan man også gjøre rett opp på skjermen og føreren og passasjeren kan ha hvert sitt innhold på skjermene. 

Porsche Taycan GTS drivers position
Porsche Taycan GTS drivers position. Foto: Lasse Svendsen

Instrumentskjermen foran føreren sitter så høyt at slett ikke alle vil føle for å krysse av for skjermvisning på frontruten. Såkalt head up-display.

Porsche Taycan GTS instruments Porsche Taycan GTS instruments IV Porsche Taycan GTS instruments III Porsche Taycan GTS instruments II
<
>
Porsche Taycan GTS instruments III. Foto: Lasse Svendsen

Men kryss for all del av for full entertainment-pakke med trådløs mobillading og støtte for Apple Carplay og Android Auto. Kanskje skal du også ha Burmester-anlegget, men de skal vi komme tilbake til om litt.

Vår testbil var utstyrt med Porsches Race-Tex interiør, som kler opp bilen med Alcantara i setene, på dashbordet, midtkonsoll og i rattet. Foran er det godt med plass, men i likhet med BMW i4, er man ikke i nærheten av lounge-følelsen i en Mercedes EQS.

Men det er bedre plass her enn i en vanlig Taycan. Foran har den flatere taklinjen økt takhøyden med 9 mm, bak med 45 mm, og to voksne sitter godt i baksetene, som her er utstyrt med bakseteunderholdning med to skjermer, og to-sone klimaanlegg med setevarme.

Man kan også bestille bilen med et stort glasstak, også i en variant med variabel lyskontroll, som bruker en svitsjbar LCD-film til å dempe sollyset i kupeen.

Testbilen var forresten utstyrt med nattsyn – Night View Assist, altså et kamera som viser et sorthvitt-bilde av dyr, biler og mennesker på veien foran bilen, og varsler om f.eks. en elg eller et rådyr dukker opp i horisonten.

Porsche Taycan GTS radar
Porsche Taycan GTS nattkamera. Foto: Lasse Svendsen

High-end anlegg fra Burmester

Musikkelskerne kan velge mellom et utmerket anlegg fra Bose med 14 høyttalere og tilsammen 710 W effekt, eller et rått anlegg fra Burmester med 21 høyttalere og 1455 W effekt. Til 57.800 kroner. 

Burmester-anlegget er noe helt for seg selv. Vi har testet det tidligere i en Taycan, og det er like overbevisende hver gang. Men la oss likevel ta en kort repetisjon for de som ikke har lest den testen.

Anlegget i vår bil kalles 3D High-End Sound System, og skiller seg fra et vanlig Burmester-anlegg i bil, ved at det har høydekanaler for 3D-lyd plassert lengre opp i a-stolpene foran – Auro 3D som simulerer akustikken i Galaxy Studios i Belgia, AMT-bånddiskanter og en algoritme kalt Sound Enhancer. Som skal forbedre oppløsning og dynamikk fra MP3-filer og andre komprimerte lydfiler.

Porsche Taycan GTS Burmester meny Porsche Taycan GTS Burmester door Porsche Taycan GTS Burmester rear door Porsche Taycan GTS Carplay
<
>
Porsche Taycan GTS Burmester rear door. Foto: Lasse Svendsen

Mens de fleste høyttalerne strekker seg fra a-stolpene og dashbordet, via dørene bak til hattehyllen, befinner subwooferen seg i bagasjerommet. Den tar opp litt av plassen, og gjør i praksis det lille rommet under gulvet nesten ubrukelig.

Men du verden for effekt den har på lydopplevelsen. Jeg holdt på å sprette ut av setet da trommene dro bassen ned i kjelleren på Santana og Steve Winwoods nye versjon av A Whiter Shade of Pale. Det knirket ikke engang i dørsidene eller hattehyllen da jeg skrudde opp volumet. Winwoods karakteristiske vokal var klokkeklar, og den jagende klangen i Santanas gitar ga meg en gåsehudfremkallende konsertopplevelse.

Det ble ikke noe verre med Beethoven, hvor jeg endelig fikk hørt hvor vektløst og oppløst bånddiskantene er. Strykere lød luftig og fokuserte, og klaverklangen var dyp, varm og fyldig. Meget tiltalende selv om det ikke finnes noen eq-muligheter her. Kun bass og diskant. Og lydmoduser, som Auto 3D-effekten man kan justere nivået på selv. Mens Santana lød aller best i live-modus, var pure det soleklart beste valget for klassisk musikk. 

Les også Søt musikk i Cross Turismo Er du på jakt etter en praktisk og komfortabel sportsbil med god lyd til reisen? Da er Taycan Cross Turismo med Burmester-anlegg et glimrende valg.

Lading og rekkevidde

Den store batteripakken på 83,7 kWt, skal rekke til 49 mil på én lading. I praksis er tallet alltid lavere, spesielt i en bil som så til de grader inviterer til å bli kjørt som en Taycan GTS, og med temperaturer helt nede i 2,5 grader – og med vinterdekk, så jeg en rekkevidde rett sør for 40-tallet.

Men ikke hvis jeg virkelig kjørte bilen hardt. Da lå snittforbruket rundt 25 kWt, og peaket på 27,6 kWt, noe som reduserer rekkevidden mer under lave temperaturer og med mange hyppige akselerasjoner i tillegg.

Porsche Taycan GTS right socket Porsche Taycan GTS Charcge socket
<
>
Porsche Taycan GTS right socket. Foto: Lasse Svendsen

Man kan lade med opptil 270 kW hvis man finner en lynlader som støtter så høy ladeeffekt, men som vi har funnet ut tidligere, er ladeeffekten og ladekurven sjelden optimal. Men med forvarmet batteri – temperaturen vises i instrumentpanelet og skal ligge mellom 30-35 grader – mener Porsche at man skal kunne lade fra fem til 80 prosent på drøyt 22 minutter.

Men:

Hvis man primært er opptatt av rekkevidde, er kanskje ikke Porsche Taycan bilen man skal velge. 

Porsche Taycan GTS V
Porsche Taycan GTS. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

GTS-utgaven av alle Taycan-variantene fremstår som det beste kompromisset mellom pris og ytelse, og med kjøreegenskaper som ikke står noe tilbake for en Turbo S, fremstår GTS som et kupp. Den er mer racing og moro enn en standard Taycan 4, og i Sport Turismo-utgave, er det en romsligere kjøremaskin med ekstreme ytelser, som hele familien kan ha glede av. Mange vil foretrekke den høyere bakkeklaringen i en Cross Turismo, men for de av oss som ferdes mer på asfalt enn snødekte veier, er en GTS Sport Turismo et optimalt valg. Men vær forsiktig med å velge fra den lange utstyrslisten. Ekstrautstyr er dyrt og det superbe Burmester-anlegget, er dessverre blant de dyreste tilvalgene.

Les også Den beste elbilen? Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!
Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde