Kommentar

KOMMENTAR: IAA MOBILITY 2021

Den amputerte bilmessen kan ha vært den viktigste noensinne.
forfatter
Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Den fikk kritikk for at den var så stor at man slet med å skaffe seg oversikt. IAA-messen var spredt ut over flere steder i München, og den manglet blant andre Tesla og alle de japanske produsentene, men tross det var IAA Mobility 2021 kanskje den viktigste bilmessen på lenge, kanskje noensinne.

Man skulle tro at fraværet av mange kjente bilprodusenter kan ha lagt en demper på interessen, men i følge arrangørene var det hele 400.000 besøkende innom de seks dagene messen varte.

Til og med miljøbevegelsen i Tyskland var begeistret for bilmessen (det pleier de ikke å være) fordi den hadde en ganske tydelig, grønn profil.

Selvsagt var det elbilene som fikk mest oppmerksomhet. Miljøbevisstheten står sterkt i Tyskland, og de tyske bilprodusentene har vært temmelige klare på at de skal delta på Det grønne skiftet, og de var stort sett til stede alle sammen (unntatt Opel).

Hvertfall var det elbilene som fikk mest oppmerksomhet. Både de mange har bestilt og venter på, men bilmessen viste også hvorfor elbiler ikke er som vanlige biler. Flere av de (744) utstillerne var ikke bilprodusenter i de hele tatt, mange av dem var faktisk sykkelprodusenter.

Selvsagt var det mye selvkjøringsteknologi og avansert oppkobling, nye haptiske gester, og bilutstillingen viste vei til en fremtid med digitalisering av mobilitet på en måte vi ikke helt har sett rekkevidden av. Det er liten tvil om at dersom du ikke er grønn, sliter du med å få oppmerksomhet selv på en bilmesse.

Polestars paviljong på IAA 2021.

Messen i forrige uke var den første bilmessen i historien med et så stort fokus på miljøvennlig mobilitet, og blant over 100 premierer på messen, var det de (nåværende) og kommende elbilene – og elbil-konseptene, som viste hvorfor IAA 2021 kanskje er den viktigste bilmessen noensinne.

Man skal ikke legge altfor mye i det, men det rapporteres at over 67 prosent av de som besøkte IAA 2021, var under 40 år. Kanskje man kan håpe på at det er elbilene, som sørger for den store bilinteressen blant de som ikke er blitt grå i håret ennå.

 

PK-Mercedes_Benz_AG-0370 PK-INTIS_GmbH-7799 PK-BMW-7745 Impressionen-3830 Impressionen-2163 Eröffnungsveranstaltung-9784
<
>

 

 

Dette er en kommentar, og kommentaren gir uttrykk for skribentens mening.

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.