Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Elektrisk E-klasse med S-klasse-teknologi

Fem meter lange EQE er klar til sommeren 2022.

Skrevet av / 06.09.21 - 12:55
Elektrisk E-klasse med S-klasse-teknologi

Mange har nok ventet på at Mercedes skal lansere en elektrisk E-klasse. Da tenker vi ikke bare å taxi-næringen, som har all grunn ti å glede seg over den oppgitte rekkevidde på 660 km (EQE 350), men også de som leter etter et alternativ til feks. en Tesla Model S.

Som er en elbil i samme størrelse og prisklasse.

Men altså EQE. Den kommende elektriske E-klassen, er basert på en kortere utgave av EVA 2-plattformen som EQS er bygget på, og EQE får også en hel del av de teknologiske nyvinningene fra EQS.

Philipp Schiemer, Markus Schaefer, Britta Seeger, Ola Källenius og den nye EQE 350.

Blant annet er den nesten heldekkende MBUX-skjermen kalt Hyperscreen et tilvalg på EQE, som ser ut til å være en god del romsligere innvendig enn dagens E-klasse med stempelmotor.

Akselavstanden er strukket til 312 cm, noe som gir ekstra god benplass bak, og førerplassen er trukket lengre frem i kupeen. Totallengden på en EQE 350 er 4,95 m, så det er ingen småbil vi ser her. Tross det, har Mercedes bare klart å få til et bagasjevolum på moderate 430 liter. Som jeg tipper taxi-næringen ikke blir like glade for.

Mercedes EQE baksete Mercedes EQE MBUX
<
>

Stort batteri

Mercedes sier at en EQE 350 – som blir lanseringsmodellen, får et 90 kWt batteri som skal gi en rekkevidde opptil 660 km. Forbruket oppgis til 15,7 – 19,3 kWt per 100 km, og en 215 kW (292 hk, 530 nM) elektromot0r driver bakhjulene på en EQE 350.

Ombordladeren støtter 11 kW og kan bestilles med 22 kW kapasitet, mens hurtiglading er oppgitt il 170 kW, og Mercedes sier også at man skal kunne lade en rekkevidde på 25 mil på bare ett kvarter.

EQE vil naturligvis komme med to elektromotorer  og 4Matic firehjulsdrift, og mer effekt – de sier opptil 500 kW (680 hk) i første omgang. Og med dreiemomentfordeler  – Torque Shift – som er raskere og mer energieffektiv enn mekanisk overføring av kreftene til for- og bakaksel.

Mercedes-Benz Cars auf der IAA Mobility. München 2021Mercedes-Benz Cars at the 2021 IAA Mobility. Munich 2021 Mercedes-Benz Cars auf der IAA Mobility. München 2021Mercedes-Benz Cars at the 2021 IAA Mobility. Munich 2021
<
>

Prisene er ikke klare, men det er ventet at EQE legger seg et stykke under EQS aom starter på 930.000 kr, og at en innstegsmodell (EQE 350?), kan starte rundt 700-750.000 kr, før eventuelle avgifter og selvsagt ekstrautstyr.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top