TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Hyundais store el-SUV Ioniq 7 bekreftet for 2024

Tre rader og "familiefokusert" - med lang rekkevidde på over 600 km?

forfatter
Publisert 28.05.21 - 11:14

Der hvor Hyundai Ioniq 5 konkurrerer i mellomstørrelse-SUV-segmentet sammen med slike som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E, blir Ioniq 7 større. Tenk nærmere Tesla Model X. Ioniq 7 får da også tre seterader, med inntil sju seter totalt.

Ioniq 7 bygges på den skalerbare E-GMP-plattformen til Hyundai og Kia, i versjonen med firehjulstrekk sitter to motorer på til sammen 313 hk (230 kW). Dette i følge Hyundai under en presentasjon som egentlig handlet om lanseringen av Ioniq 5 i USA.

Les også IONIQ 5 blir Hyundais første elbil under nytt merke IONIQ blir eget dedikert undermerke for elbiler, og den kompakte SUV-en IONIQ 5 blir første nye bil ut.
hyundai ioniq 5, ioniq 6 6, ioniq 7

Hurtiglading og rekkevidde

I likhet med Ioniq 5 vil bilen kunne hurtiglades med inntil 800 volt. 10-80 prosent lading så raskt som på 17 minutter, og vi forventer det samme for Ioniq 7, med tilsvarende batteripakke. Men der hvor den mer kompakte SUV-en tilbys med 58 eller 73 kWh batteri, vil du kunne velge opp til 100 kWh om du bestiller Ioniq 7. Ioniq 5 gir en rekkevidde på inntil 500 km med 73 KWh, og det er derfor grunn til å forvente at den kommende storebroren kan gå lenger enn 600 km med det største batteriet.

Stor innvendig plass

Dersom Hyundai har maksimert innvendig plass på samme måte som med Ioniq 5, kan vi forvente god benplass i hvert fall for de fem fremste setene, så spørs det om de bakerste settene er viet like mye oppmerksomhet. Men bedre plass enn i en forbrenningsbil av tilsvarende størrelse, er nesten garantert.

Dersom resten av interiøret blir lignende Ioniq 5, betyr det at frontsetene kan legges helt bakover i soveposisjon, mens bakseteradene kan justeres noen centimeter frem og tilbake for å optimalisere benplass i forhold til bagasje.

Infotainment og lyd

I Ioniq 5 sitter et 12,3 tommers digitalt instrumentpanel som glir sømløst sammen med infotainment-skjermen i midten. Og sidespeilene kan erstattes med videokameraer og skjermer, og stilles slik at du totalt unngår blindsoner. Vi forvente intet mindre i den større modellen.

Vi regner også med at Bose-anlegget i Ioniq 5 videreføres i Ioniq 7. Kanskje den til og med får et par ekstra høyttalere?

hyundai ioniq 5, ioniq 6 6, ioniq 7
Hyundais fremstilling av Ioniq-serien. Fra venstre: Ioniq 6, 7 og 5.

Hyundai Ioniq 7: Lansering

En offisiell bekreftelse av Hyundai Ioniq 7 forventes å skje på slutten av 2023, mens lanseringen blir i starten av 2024.

Men før det vil sedanen Ioniq 6 lanseres i 2022.

Kilde: Carscoops

(Artikkelbilde: illustrasjon av YouTube-kanalen MIN)

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde