Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Cupra Born – kompakt og kul

Racing-merket Cupra har kommet på privatarenaen, og deres første elbil Born er både kompakt og sporty.
Cupra Born(4)-gigapixel-standard-width-3840px

Den kompakte Cupra Born (tidligere el-Born), som først skulle hete e-Born, er bygget på Volkswagen-gruppens elektriske MEB-plattform – noe den deler med blant andre VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Det er ID.3 som er Borns nærmeste søsken. Den deler omtrent de samme målene (4,32 m lang), som betyr at den er nokså kompakt. Men der hvor ID.3 ser ganske traust og «folkelig» ut, er Cupra Born mye frekkere i linjene.

Cupra Born

Cupra Born har et mye mer sporty utseende enn sin søster VW ID.3. Foto: Cupra

Nå er Cupra i Norge. Først en hybrid-SUV-en deretter elbilene Hybrid-SUV-en Formentor er først ut. Men vi har flere spennende helelektriske nyheter i vente.

At Cupra, som tidligere var racing-merket til Seat men nå står på egne bein, har rally i DNA-et sitt er åpenbart. Den bakre spoileren for bedre marktrykk og luftinntaket nederst rundt skiltet i front (ekte eller ikke) vitner om en bil laget for frekk kjøring. Det samme gjør sportsinteriøret med bøtteseter, med stoff laget av resirkulerte plastflasker.

LED-lysene i front har også et hissigere uttrykk enn ID.3. Cupra Born er rett og slett en ganske mye tøffere bil.

Annonse

Infotainmentssystemet er ellers som vi kjenner det fra VW ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq iV. Et intuitivt system vi i redaksjonen har sansen for. Berøringsskjermen ligner på bildene den til Enyaq, men er på Cupra born 12 tommer i stedet for 13 på Enyaq.

Born vil også dele sikkerhetsfunksjonene til sine «søsken». Blant annet autonom nødbrems.

Annonse
Cupra Born infotainment-gigapixel-standard-width-3840px

Infotainmentsystemet deler Cupra Born med andre biler laget på MEB-plattformen. Foto: Skjermbilde fra video

9 høyttalere

Ikke overraskende er det sparsomt med informasjon om lydanlegget. Men vi snakker ni høyttalere, trådløs lading av mobiltelefon og både Apple CarPlay og Android Auto. Head-up display med AR-funksjoner er også tilgjengelig.

Boost-funksjon for ekstra akselerasjon

Bilen blir tilgjengelig med både 110 kW (150 hk) og 150 kW (204 hk) ytelse, akkurat som ID.3 og alle andre bakhjulsdrevne MEB-biler. Men den sprekeste utgaven av Cupra Born har i tillegg en Boost-knapp, som gir 20 ekstra kW i akselerasjonen. Trykker du inn denne, får du 228 hk som gjør unna 0-100 km/t på 6,6 sekunder.

Bilen kan leveres med progressiv styring og adaptivt understell, som justerer seg etter hvorvidt du kjører i øko-, komfort- eller sportsmodus.

Rekkevidde

Cupra Born kommer med tre ulike batteripakker: 45, 58 og 77 kWh (netto). Det største batteriet gir en rekkevidde på 548 km etter WLTP-kravene, mens det minste batteriet gir noe mer beskjedne 340 km.

Hurtiglading skjer med inntil 125 kW, som skal kunne lade 100 km på 7 minutter.

Cupra Born(8)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(7)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(6)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(3)-gigapixel-standard-width-3840px Cupra Born(1)-gigapixel-standard-width-3840px Cupra Born(5)-gigapixel-standard-width-3840px
<
>
Foto: Skjermbilde av video

Cupra Born: Priser og tilgjengelighet

Cupra Born kan bestilles en gang etter sommeren, og bilen skal etter planen leveres ut før utgangen av året. Norske priser er ennå ikke helt klare, men importøren estimerer at den rimeligste utgaven starter på rundt 270.000 kroner. Man vil også kunne abonnere på bilen gjennom tjenesten Born Frii.

cupraofficial.no

Annonse

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

1 Comment

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
  1. Frode Rein

    27.05.21 at 13:28

    150 kW + 20 kW (boost) = 170 kW = 231 hk og ikke 228 hk som det står i artikkelen.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.