Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Cupra Born – kompakt og kul

Racing-merket Cupra har kommet på privatarenaen, og deres første elbil Born er både kompakt og sporty.

Skrevet av / 26.05.21 - 09:35
Cupra Born – kompakt og kul

Den kompakte Cupra Born (tidligere el-Born), som først skulle hete e-Born, er bygget på Volkswagen-gruppens elektriske MEB-plattform – noe den deler med blant andre VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Det er ID.3 som er Borns nærmeste søsken. Den deler omtrent de samme målene (4,32 m lang), som betyr at den er nokså kompakt. Men der hvor ID.3 ser ganske traust og “folkelig” ut, er Cupra Born mye frekkere i linjene.

Cupra Born
Cupra Born har et mye mer sporty utseende enn sin søster VW ID.3. Foto: Cupra
Les også Nå er Cupra i Norge. Først en hybrid-SUV-en deretter elbilene Hybrid-SUV-en Formentor er først ut. Men vi har flere spennende helelektriske nyheter i vente.

At Cupra, som tidligere var racing-merket til Seat men nå står på egne bein, har rally i DNA-et sitt er åpenbart. Den bakre spoileren for bedre marktrykk og luftinntaket nederst rundt skiltet i front (ekte eller ikke) vitner om en bil laget for frekk kjøring. Det samme gjør sportsinteriøret med bøtteseter, med stoff laget av resirkulerte plastflasker.

LED-lysene i front har også et hissigere uttrykk enn ID.3. Cupra Born er rett og slett en ganske mye tøffere bil.

Infotainmentssystemet er ellers som vi kjenner det fra VW ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq iV. Et intuitivt system vi i redaksjonen har sansen for. Berøringsskjermen ligner på bildene den til Enyaq, men er på Cupra born 12 tommer i stedet for 13 på Enyaq.

Born vil også dele sikkerhetsfunksjonene til sine “søsken”. Blant annet autonom nødbrems.

Cupra Born infotainment-gigapixel-standard-width-3840px
Infotainmentsystemet deler Cupra Born med andre biler laget på MEB-plattformen. Foto: Skjermbilde fra video

9 høyttalere

Ikke overraskende er det sparsomt med informasjon om lydanlegget. Men vi snakker ni høyttalere, trådløs lading av mobiltelefon og både Apple CarPlay og Android Auto. Head-up display med AR-funksjoner er også tilgjengelig.

Boost-funksjon for ekstra akselerasjon

Bilen blir tilgjengelig med både 110 kW (150 hk) og 150 kW (204 hk) ytelse, akkurat som ID.3 og alle andre bakhjulsdrevne MEB-biler. Men den sprekeste utgaven av Cupra Born har i tillegg en Boost-knapp, som gir 20 ekstra kW i akselerasjonen. Trykker du inn denne, får du 228 hk som gjør unna 0-100 km/t på 6,6 sekunder.

Bilen kan leveres med progressiv styring og adaptivt understell, som justerer seg etter hvorvidt du kjører i øko-, komfort- eller sportsmodus.

Rekkevidde

Cupra Born kommer med tre ulike batteripakker: 45, 58 og 77 kWh (netto). Det største batteriet gir en rekkevidde på 548 km etter WLTP-kravene, mens det minste batteriet gir noe mer beskjedne 340 km.

Hurtiglading skjer med inntil 125 kW, som skal kunne lade 100 km på 7 minutter.

Cupra Born(8)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(7)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(6)-gigapixel-low_res-width-3840px Cupra Born(3)-gigapixel-standard-width-3840px Cupra Born(1)-gigapixel-standard-width-3840px Cupra Born(5)-gigapixel-standard-width-3840px
<
>
Foto: Skjermbilde av video

Cupra Born: Priser og tilgjengelighet

Cupra Born kan bestilles en gang etter sommeren, og bilen skal etter planen leveres ut før utgangen av året. Norske priser er ennå ikke helt klare, men importøren estimerer at den rimeligste utgaven starter på rundt 270.000 kroner. Man vil også kunne abonnere på bilen gjennom tjenesten Born Frii.

cupraofficial.no

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

1 hendelser på “Cupra Born – kompakt og kul”

  1. Frode Rein

    150 kW + 20 kW (boost) = 170 kW = 231 hk og ikke 228 hk som det står i artikkelen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Familie-luksusbilen går som ei kule

Mektig imponerende debut

Nytt infotainmentsystem og opp til 600 km rekkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - måtte på akutten

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

Scroll to Top