Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Her er Audi Q8 e-tron

Oppfølgeren til Audi e-tron får lengre rekkevidde, raskere lading og ny design: De første bilene ventes på veien i februar 2023!

Skrevet av / 09.11.22 - 10:30
Her er Audi Q8 e-tron

Audi e-tron har vært en kjempehit på siden den kom på norske veier i 2018, og i dag lanseres arvtagerne Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron. Omdøpingen til til Q8 e-tron skal signalisere at Audi Q8 e-tron er toppmodellen i Audis elektriske SUV-utvalg. De nye modellene får blant annet større batterikapasitet og høyere ladehastighet. Og selvfølgelig mer krefter!

Les også Audi e-tron får nytt navn og bedre ytelse Lengre rekkevidde, raskere lading, oppdatert utseende – og nytt navn.

– Audi Q8 e-tron bygger videre på den enorme suksessen e-tron har representert så langt. Med lengre rekkevidde og nye, lekre designelementer er bilen et ettertraktet valg for både eksisterende og nye elbilkunder, forteller Norges Audi-direktør Elin Sinervo.

Får lengre rekkevidde

2023 Q8 e-tron kommer i tre motor-utgaver, som alle kan leveres i SUV eller Sportback-versjon:

  • Audi Q8 e-tron 50(340 hk/664 Nm)
  • Audi Q8 e-tron 55(408 hk/664 Nm)
  • Audi SQ8 e-tron(503 hk/973 Nm)

Q8 50 e-tron har en netto lagringskapasitet på 89 kWh (95 kWh brutto), mens Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron har en netto lagringskapasitet på hele 106 kWh (114 kWh brutto).

De nye modellene får raskere lading: Audi Q8 50 e-tron har en maksimal ladehastighet på 150 kW, og tilsvarende 170 kW for Q8 55 e-tron og SQ8 e-tron. Det største batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på 31 minutter. Audi Q8 e-tron kommer også med Plug & Charge-funksjonalitet.

Audi lover en rekkevidde på inntil 532 km WLTP for Audi Q8 e-tron 55 Advanced, og inntil 548 km WLTP for Audi Q8 Sportback e-tron 55 Advanced, blant annet takket være ny og forbedret aerodynamikk. Luftmotstand er redusert fra 0.26 til 0.24 cw for Q8 Sportback e-tron og fra 0.28 til 0.27 cw for Q8 e-tron.

Audi SQ8 e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi Q8 Sportback e-tron quattro Audi Q8 Sportback e-tron quattro Audi SQ8 e-tron quattro Audi Q8 Sportback e-tron quattro Audi Q8 Sportback e-tron quattro
<
>
Audi Q8 e-tron Sportback. (Foto: Audi)

Luftfjæring og fjernparkeringshjelp

Nye Audi Q8 e-tron kommer blant annet med luftfjæring og kontrollert støtdemping, der bakkeklaringen kan justeres opp/ned med hele 76 millimeter. Den elektroniske stabilitetskontrollen gir dessuten bedre manøvrering av bilen, og raskere respons ved styring i krappe svinger.

Q8 e-tron kommer også med rundt 40(!) førerassistentsystemer, med opptil fem radarsensorer, fem kameraer og 12 ultralydsensorer tilknyttet en sentral førerassistent.

Parkeringsassistenten remote park assist plus gjør at bilen kan manøvrere seg inn på selv de trangeste parkeringsplassene, mens eieren kontrollerer bilen gjennom myAudi-appen. Men dette tilvalget vil først være tilgjengelig på biler som leveres fra 2024, i følge Audi.

Interiøret i Audi SQ8 e-tron. Her blir det muligheter for B&O-lyd!

Interiør i luksusklasse

Q8 e-tron kan selvsagt leveres med en rekke luksuriøse tilvalg, deriblant panoramatak og elektronisk styrt «blackout»-solskjerming. Når det er åpent, forbedrer det todelte glasstaket klimaet i interiøret takket være effektiv ventilasjon. En integrert vindavviser reduserer også vindstøy. Som et alternativ til standard tosoners klimaanlegg tilbyr Audi også firesoners automatisk klimakontroll og en luftkvalitetspakke. Elektriske konturseter med ventilasjon og massasje er også tilgjengelig.

Q8 e-tron bruker Audis operativsystem MMI og kommer med to touch-skjermer – den øverste en 10,1-tommer og den nederste en 8,6-tommer. Utover betjening med de to berøringsskjermene, kan mange funksjoner aktiveres gjennom stemmestyring. Head-up display er også tilgjengelig som tilvalg. Mediesenteret støtter overføringsstandarden LTE Advanced, og har en integrert WiFi-hotspot for passasjerenes mobile enheter.

Hva med infotainment?

Audi har foreløpig ikke gått ut med detaljert informasjon om infotainment og lydsystem, men vi regner med å vite mer neste uke, når bilen har salgsstart. Dagens e-tron modeller kan som kjent leveres med Bang & Olufsen lydsystem som tilvalg. Derfor er det naturlig at også Q8 e-tron kan spekkes med oppgradert lyd, men det er foreløpig uklart om det skjer store forandringer fra tidligere høyttaleroppsett.

Oppdatering 09.11 kl 1300: 

Audi-importør Harald A. Møller bekrefter til Lyd & Bilde at standard lydsystem i Q8 e-tron vil være Audi soundsystem (9VD). Bang & Olufsen premium soundsystem (9VS) er ekstrautstyr på bilene og koster kr 9.430,- Dette lydanlegget er også inkludert i Teknikkpakken til kr 24.220,- som inneholder B&O, servolukking av dører og head up display.

Les også Audi e-tron - Konsertsal på fire hjul De som nettopp har bestilt seg flunkende ny Audi e-tron, UTEN å krysse av for Bang & Olufsen lydanlegg, får ha oss tilgitt når vi sier: Auda …!

Pris og tilgjengelighet

Offisiell salgsstart for Audi Q8 e-tron er 14. november, og Audi-importøren forventer å se de første kundebilene på norske veier til våren.

Startprisene er henholdsvis 658.100 kr for Q8 e-tron 50, 751.100 kr for Q8 e-tron 55, og 841.100 for SQ8 e-tron.

Obs! Dette er før merverdiavgift og eventuelle avgifter, som er varslet i statsbudsjettet for 2023.

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top