Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Ford viser spinnvill Mustang Mach-E med 1400 elektriske hester

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

Skrevet av / 22.07.20 - 08:30
Ford viser spinnvill Mustang Mach-E med 1400 elektriske hester

Mye er allerede skrevet om Mustang Mach-E: Fords elektriske muskel-SUV kan bli en spennende utfordrer til mange relativt «trauste» el-SUV konkurrenter, når den treffer markedet på starten av nyåret. Den råeste utgaven Mach-E GT får etter planen 465 hestekrefter og 830 Nm dreiemoment, som akselerer kjerra fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder.

Men nå har Ford nettopp avslørt noe som er VESENTLIG råere!

Nye Mustang Mach-E 1400 er en prototype med hele 1419 HK og syv elektriske motorer, som er «utviklet for å vise hvor mye ellevill ytelse og kraft en helelektrisk Mustang kan levere.»

Mustang Mach-E 1400

Ford Mustang Mach-E 1400. (Foto: Ford)

Mustang Mach-E 1400 har hele syv elektriske motorer, hele fem mer enn Mach-E GT. Tre av disse er koblet til differensialen foran og fire er koblet til den bak, med en enkel drivaksel. Dette gjør at de kan justeres til bruk for alt fra drifting til kjøring i høy hastighet på bane.

Bilen er utviklet av Fords Performance-avdeling i samarbeid med RTR, og finnes bare i ett eksemplar. Prototypen er basert på et Mustang Mach-E GT-karosseri, men både chassis og drivlinje er spesiallaget for å oppnå de ekstrem ytelsene.

Les også: 30 fete stereoanlegg på fire hjul

Batteripakken er ikke spesielt stor – bare 56,8 kWh – men består av nikkel-mangan-kobolt-celler som gir ekstremt høye ytelser og høy utladingshastighet. Batterisystemet avkjøles av en såkalt dielektrisk kjølevæske under lading for å redusere ladetiden.

Mach E 1400 er utstyrt med en kraftig justerbar vinge bak, som gir mer enn 1000 kilo marktrykk i 257 km/t! (Foto: Ford)

En av hensiktene med prototypen (bortsett fra å showe og ha det moro!) er i følge Ford at man kan teste hvordan forskjellige drivlinje- og chassisoppsett påvirker energiforbruk og ytelse. Dette inkluderer både muligheten for kjøring med for- og bakhjulstrekk og trekk på alle fire. Oppsettet for drifting og banekjøring er også helt forskjellig. Kreftene kan også deles likt mellom for- og bakhjulene eller bare foran eller bak.

Les også Fords nye elbil får Bang & Olufsen-anlegg Lyd i bil er viktig sier Ford, vi kunne ikke vært mer enig.

-Veldig morsom bil å kjøre

– Dette er det perfekte tidspunktet for å utnytte vår elektriske teknologi, lære og bruke kunnskapen på våre andre modeller. Mustang Mach-E kommer til å bli en veldig morsom bil å kjøre. Mustang Mach-E 1400 leverer derimot en helt ellevill kjøreopplevelse, sier chief programme engineer for Mustang Mach-E, Ron Heiser.

Standard- og spinnvill utgaven av Ford Mustang Mach-E. (Foto: Ford)

– Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den er en tur i en berg- og dalbane, sier grunnlegger av RTR Vehicles, Vaughn Gittin Jr.

– Utfordringen var å kontrollere de ekstreme kreftene som de syv elektriske motorene leverer. Mustang Mach-E 1400 er et eksempel på hva vi kan få til med en elektrisk bil, sier motorsportsdirektør i Ford Performance, Mark Rushbrook.

Sjekk selv i videoen under!

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Lyd & Bilde
Scroll to Top