Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Ford viser spinnvill Mustang Mach-E med 1400 elektriske hester

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

Mye er allerede skrevet om Mustang Mach-E: Fords elektriske muskel-SUV kan bli en spennende utfordrer til mange relativt «trauste» el-SUV konkurrenter, når den treffer markedet på starten av nyåret. Den råeste utgaven Mach-E GT får etter planen 465 hestekrefter og 830 Nm dreiemoment, som akselerer kjerra fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder.

Men nå har Ford nettopp avslørt noe som er VESENTLIG råere!

Nye Mustang Mach-E 1400 er en prototype med hele 1419 HK og syv elektriske motorer, som er «utviklet for å vise hvor mye ellevill ytelse og kraft en helelektrisk Mustang kan levere.»

Mustang Mach-E 1400

Ford Mustang Mach-E 1400. (Foto: Ford)

Mustang Mach-E 1400 har hele syv elektriske motorer, hele fem mer enn Mach-E GT. Tre av disse er koblet til differensialen foran og fire er koblet til den bak, med en enkel drivaksel. Dette gjør at de kan justeres til bruk for alt fra drifting til kjøring i høy hastighet på bane.

Bilen er utviklet av Fords Performance-avdeling i samarbeid med RTR, og finnes bare i ett eksemplar. Prototypen er basert på et Mustang Mach-E GT-karosseri, men både chassis og drivlinje er spesiallaget for å oppnå de ekstrem ytelsene.

Les også: 30 fete stereoanlegg på fire hjul

Batteripakken er ikke spesielt stor – bare 56,8 kWh – men består av nikkel-mangan-kobolt-celler som gir ekstremt høye ytelser og høy utladingshastighet. Batterisystemet avkjøles av en såkalt dielektrisk kjølevæske under lading for å redusere ladetiden.

Annonse

Mach E 1400 er utstyrt med en kraftig justerbar vinge bak, som gir mer enn 1000 kilo marktrykk i 257 km/t! (Foto: Ford)

En av hensiktene med prototypen (bortsett fra å showe og ha det moro!) er i følge Ford at man kan teste hvordan forskjellige drivlinje- og chassisoppsett påvirker energiforbruk og ytelse. Dette inkluderer både muligheten for kjøring med for- og bakhjulstrekk og trekk på alle fire. Oppsettet for drifting og banekjøring er også helt forskjellig. Kreftene kan også deles likt mellom for- og bakhjulene eller bare foran eller bak.

Fords nye elbil får Bang & Olufsen-anlegg Lyd i bil er viktig sier Ford, vi kunne ikke vært mer enig.

-Veldig morsom bil å kjøre

– Dette er det perfekte tidspunktet for å utnytte vår elektriske teknologi, lære og bruke kunnskapen på våre andre modeller. Mustang Mach-E kommer til å bli en veldig morsom bil å kjøre. Mustang Mach-E 1400 leverer derimot en helt ellevill kjøreopplevelse, sier chief programme engineer for Mustang Mach-E, Ron Heiser.

Standard- og spinnvill utgaven av Ford Mustang Mach-E. (Foto: Ford)

– Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den er en tur i en berg- og dalbane, sier grunnlegger av RTR Vehicles, Vaughn Gittin Jr.

– Utfordringen var å kontrollere de ekstreme kreftene som de syv elektriske motorene leverer. Mustang Mach-E 1400 er et eksempel på hva vi kan få til med en elektrisk bil, sier motorsportsdirektør i Ford Performance, Mark Rushbrook.

Sjekk selv i videoen under!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

En ny prototype med hele 7 elmotorer og en gigantisk vinge skal vise frem Fords nye elbil-teknologi.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.