Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW iX1 klar for bestilling

Kan bli en ny bestselger.

Skrevet av / 01.06.22 - 10:25
BMW iX1 klar for bestilling

Den helelektriske BMW iX1 har vært annonsert dryppvis de siste månedene, men nå er den endelig klar for bestilling, og her er prisene og alle vitale data.

BMWs kompakt SUV stiller i samme klasse som Volvo XC40 Recharge, og erstatter dagens X1 med både fossile, hybride og en elektrisk variant. Det er naturligvis den siste som er mest interessant, og med firehjulstrekk og priser rett under 480.000 kr-  og en oppgitt rekkevidde på 413 til 438 km, kan den bli en ny bestselger i markedet.

Her er noen nøkkeldata:

  • BMW iX1 xDrive30 iproduksjon fra november 2022, levering 2023
  • BMW xDrive firehjulstrekk m. elmotor foran og bak
  • Effekt: 230 kW/313 hk
  • Dreiemoment: 494 Nm
  • 0 – 100 km/t: 5,7 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • 11 kW ombordlader
  • 130 kW hurtiglading
  • 10 til 80 prosent på 29 minutter
  • Oppgitt forbruk WLTP: 18,4 – 17,3 kWt/100 km
  • Rekkevidde: 413 – 438 km iht WLTP

Større med bedre plass

P90465694 highRes the first ever bmw i
BMW iX1

Bilen har vokst sammenlignet med den utgående X1, og er 4,5 meter lang, 184,5 cm bred, og akselavstanden er strukket til 269 cm. Det gir bedre plass i baksetet, og bak der igjen, er bagasjevolumet oppgitt til 490 liter. 1600 liter om man feller ned den delbare (40:20:40) bakseteryggen.

Det er mer enn i XC40, og slett ikke verst for en bil som er 4,5 meter lang. Den kan forøvrig trekke henger opptil 1200 kilo. Hengerfeste er standard fra Charged utstyrsversjon.

Designelementer fra iX og XM

P90465623 highRes the all new bmw x1 x P90465621 highRes the all new bmw x1 x
<
>
BMW iX1

Designet minner ikke så rent lite om konseptbilen XM, og skiller seg fra den bakhjulsdrevne iX3 mer mer markante linjer og en mer sporty profil. BMW oppgir luftmotstandskoeffisientøen til lave 0,26.

Innvendig kjenner man igjen mange av designelementene fra iX xDrive 40 og 50, med den samme buede pekeskjermen og den ‘flytende’ midtkonsollen med girvelger, kjøremodus og volumkontroll.

iX1 kan også utstyres med lydanlegg fra Harman Kardon, som er standard fra Charged Plus utstyrsversjon.

P90465729 lowRes the first ever bmw i P90465731 highRes the first ever bmw i P90465664 highRes the all new bmw x1 x
<
>
BMW iX1

Som vanlig vil man finne flere designvarianter av iX1. De blå detaljene kan erstattes med grå detaljer, og for de som ønsker man et sportsligere utrykk finnes det selvsagt en M Sport design med mer sportsliige detaljer. Felgutvalget strekker seg fra 17- til 19-tommer. Adaptivt M-sport understell, senker bilen 15 mm, og skjerper gass- og styrerespons.

P90465724 highRes the first ever bmw i P90465726 highRes the first ever bmw i
<
>
BMW iX1

Kan bestilles i dag

– Norske forhandlere har nå åpnet for bestilling av helt nye BMW iX1 xDrive30 – samme dag som vi drar det digitale lakenet av bilen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.   

  Vi forventer svært stor pågang og ønsker derfor også å være tydelige på, at slik verden nå ser ut, planlegges produksjonsstarten til november og levering vil da fortrinnsvis skje først fra 2023, sier Tegneby videre i pressemeldingen.

BMW iX1 koblet opp mot skytjenester for sømløs oppkobling og oppdatering «over-the-air», såkalt OTA, og OS8 som operativsystemet heter, får ikke bare trådløs oppdatering, men også mulighet for å utvide funksjonaliteten ved kjøp av tilleggsfunksjoner.

Priser og utstyrsversjoner

P90465713 highRes the first ever bmw i P90465714 highRes the first ever bmw i
<
>
iX1
Modell: Utstyr inkludert: Pris:
«Charged» Adaptive LED frontlykter m/ fjernlysassistent, Comfort Access, speilpakke, trådløs lading av smartphone, rattvarme, tilhengerfeste, takrails, forberedelse for digitalt kjøp av Driving Assistant Plus Fra kr. 519.900
«Charged Plus» Som “Charged” og følgende i tillegg: Elektrisk setejustering med minne og massasjefunksjon for fører, Harman Kardon høyttalerssystem, Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head up display, metallic lakk Fra kr. 546.900
«Fully Charged» Som “Charged Plus” og følgende i tilegg: M Sport eksteriør og interiør, Driving Assistant Plus. Fra kr. 584.900
Les også Den beste elektriske SUVen BMW iX xDrive40 er et nydelig sted å være både på lange og korte turer.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top