[Oppdatert 27.06.22]
Både vi og BMW stusset over strømforbruket, da vi testet BMW xDrive 40 i fjor. Det var riktignok med vinterdekk fra Michelin, og siden testen ble gjort i desember, var det naturlig nok kjølig.
Temperaturen lå mellom minus fem til sju grader, og med 21-tommers vinterdekk, lå forbruket mellom 22 og 28 kWt. På en av våre teststrekninger, var det så høyt som 30,6 kWt. Det er mye, selv for en så stor og tung bil. Så vi ventet til bilen fikk på sommerdekk, og gjorde en ny rekkeviddetest.
Det gikk mye bedre. Vi lånte den eksakt samme bilen som vi testet i desember 2021, men denne gangen var den skodd med 22-tommers sommerdekk fra Bridgestone.
Temperaturene lå mellom sju og 15 grader, føret vekslet mellom vått og tørt, og endelig var det mulig å komme ned til tallene BMW selv oppgir. Blandet syklus ga oss 19,3 kWt, som er under det oppgitte WLTP-forbruket. Ikke nok med det, på langkjøring klarte vi å komme ned i et snittforbruk på 14,3 kWt (!).
Dét er rett og slett imponerende bra, og ville gitt en rekkevidde nærmere 490 km. Altså over 60 km mer enn den oppgitte rekkevidden på 425 km, etter WLTP-standarden.
Det var uten sparemodusen Efficient, som nok kunne spart litt mer strøm, altså i helt normal kjøremodus. Eller Personal som BMW kaller det.
Tester andre steder har vist at rekkeviddetapet i minusgrader og på vinterføre, er blant de laveste på BMWs elektriske drivlinjer. Derfor stusset vi med rette over forbruket under testen i fjor. Siden har bilens programvare blitt oppdatert, og nå, med sommerdekk og plussgrader, kan vi hvert fall fastslå at BMW har sine ord i behold når de oppgir et forbruk så lavt som 19,4 kWt.
At vi klarte å komme ned på 14,3 kWt, viser bare at det enklere å strekke rekkevidden enn man kanskje tror.
Testen:
De snur seg når jeg kommer rundt svingen, stirrer lenge, og jeg ser dem fortsette å stirre i bakspeilet. Jeg skjønner dem godt. For på dette tidspunktet er BMW iX et sjeldent syn på veien, og den skiller seg markant ut fra alt BMW har gjort tidligere. Da snakker jeg ikke bare om designet.
Med den gapende grillen foran, er den nesten fem meter lange bilen åpenbart et blikkfang i trafikken. Den ligner ikke på en BMW X3 eller en X5, men så er det ikke bare designet som er nytt på iX.
Alt er nytt. Innvendig, under, utenpå. Jeg vil til og med si at kjøreopplevelsen også er ny på iX.
Tidligere BMW-eiere vil kanskje heve øyebrynene over utseendet, men det er ingenting mot hva som møter dem på innsiden: Et minimalistisk interiør med lounge-aktige seter, en buet pekeskjerm med et helt nytt operativsystem og grafikk, og et sekskantet ratt.
Som det tok meg to minutter å venne meg til. Å gå tilbake til et rundt ratt etterpå, føltes så gammeldags.
Men tilgi at jeg venter litt med min opplevelse av bilen, for det er det på sin plass med en kort oppfriskning for alle som har glemt det vesentligste om BMW iX.
To versjoner av BMW iX
Hvis vi lar det potensielt polariserende utseendet ligge, er det nemlig mye viktigere ting å ta tak i her. Som at iX kommer i to versjoner hvor det meste er likt, men noe av det vesentlige er veldig ulikt.
Innstegsmodellen er iX xDrive40 med to elektromotorer på tilsammen 240 kW eller 326 hk. Det gir 6,1s fra stillestående til 100 km/t, og en toppfart på 200 km/t. BMW oppgir rekkevidden fra batteriet på brutto 76,6 kWt, til 416 km. Etter WLTP-standarden.
Den mer påkostede xDrive50 har to motorer på til sammen 385 kW, eller 523 hk. Som korter ned tiden til 100 km/t til 4,6s, men også her er toppfarten begrenset til 200 km/t. Viktigere for mange er rekkevidden, som er oppgitt til 617 km fra et 111,5 kWt batteri (brutto).
Velger man flaggskipet iX 50, får man også firehjulstyring og adaptiv luftfjæring foran og bak som en del av standardutstyret. Det er altså ekstrautstyr man må velge som tilvalg på iX 40. Bakkeklaringen er på 20 cm, men med luftfjæringen kan man heve og senke bilen fra en knapp i midtkonsollen.
Bortsett fra de grunnleggende forskjellene, er det meste annet likt, som firehjulstrekk, maks hengervekt på 2,5 tonn, 500 liter bagasjeplass bak, taklast på 75 kg, og nyttelast på 645 kg.
Men nok om tall, la oss se på det morsomme som befinner seg innvendig.
Underholdning
For ikke lenge siden kjørte vi en iX xDrive 50 med et heftig anlegg fra Bowers & Wilkins. Der over 1600 watt, 30 høyttalere, og vibrasjon i forsetene, ga oss en lydopplevelse som hører til de sjeldne i en bil. Det langt rimeligere anlegget fra Harman Kardon, har også færre høyttalere. 18 stykker og til sammen 655 W effekt, høres ikke like imponerende ut.
Men det er bare på papiret. Harman Kardon-anlegget mangler kanskje noen høyttalere, høydekanalene er f.eks tatt bort, men det røsker godt opp i humøret når turen begynner å bli litt kjedelig. Fire subwoofere, høyttalere i nakkestøttene, en villig equalizer og et godt tunet lydanlegg med surroundlyd hvis man vil, fyller lekende lett den store bilen med lyd.
Anlegget spiller ikke like høyt og klokkeklart som B&W-anlegget, men man kjenner bassen godt på kroppen, og viktigst av alt, det er så godt balansert at man kan spille ordentlig høyt uten at det lyder forvrengt eller ubehagelig.
Med Apple CarPlay integrert styrer man spillelistene på mobilen fra knappene til høyre på rattet, eller fra iDrive-skjermen direkte.
Laster man ned BMW-appen til mobilen, får man også oversikt over lading og mye annet, og lager man seg en BMW ID, kan man lage førerprofiler som gjenkjennes når man setter seg i bilen. Da stilles seter, varme, musikk og belysningen etter dine foretrukne og lagrede preferanser.
iDrive OS 8 og interiør
Den klassiske, vinklede midtkonsollen BMW er kjent for, er borte. De skålformede sportsetene også. Gulvet er flatt, og vindusflatene er store. Velger man panoramataket i glass, blir kupeen enormt luftig, og selv om glasstaket ikke har stofftrekk på innsiden, kan et trykk på knappen i taket blende av glasset.
Store flater trukket i behagelig stoff, eller skinn hvis man har valgt det, gir et akkurat passe eksklusivt inntrykk. Kikker man seg rundt legger man merke til at det er god plass overalt. Store oppbevaringsrom i dørene, smarte lommer til mobiler og USB-C-kontakter for lading finner man både i seteryggen, og mellom forsetene. Under en luke på seteryggene er det feste for holdere til nettbrett og andre ting.
To koppholdere er plassert under konsollen foran, hvor man også finner USB-kontakter, 12V-uttak og trådløs lading av mobilen.
Flytter man blikket til den buede pekeskjermen, møtes man av fargerik grafikk hvor man trykker og sveiper for å endre innstillingsvalg, som å programmere lading, velge en destinasjon på kartet, eller leke seg med interiørbelysningen.
Mulighetene er mange, og her kan man også navigere i innhold med det gjennomsiktige iDrive-hjulet i midtkonsollen. Hvor man også kan velge lydkilde, telefonvalg, navigasjon og bruke den trykkfølsomme flaten på hjulet til å skrive inn destinasjoner feks.
Flisene på skjermen kan flyttes rundt på, og man kan velge og prioritere visning av andre enn de som møter en første gangen man setter seg inn i bilen.
Man kan også velge hva som skal vi vises på skjermen foran føreren, og head-up-displayet – som er blant de mest tydelige vi har sett, kan også konfigureres.
Mesterlig komfort
Noen vil kanskje savne M-sportsetene i X5-en, for i en iX er setekomforten mer komfort- enn sportsorientert. I iX 40-en vi kjørte, fantes det ikke regulering av sidestøtte eller korsryggstøtte. Det hadde iX 50. Men i skjermmenyen og ikke på siden av setet som mange er vant til. BMW har også flyttet de grunnleggende setejusteringene til dørsidenes øvre kant. Noe Mercedes-eiere vil nikke gjenkjennende til.
De dype baksetet har ikke justerbare seteputer eller seterygg, men man sitter godt med bra sidestøtte spesielt for de to ytterste passasjerene. Benplass og takhøyde er formidabel, og selv den som måtte havne i midten, får god plass til beina foran panelet med klimainnstillingene.
Sammenlignet med en BMW iX3, er plassen enorm, bortsett fra at bagasjerommet på 500 liter, ikke er noe større.
Men den tredelte bakseteryggen kan felles ned i sin helhet, og den midterste kan felles ned sånn at man får plass til en skipose.
Kjører som en drøm
Hvis man er ute etter en hardcore kjøremaskin a la en BMW X5 M Competition, blir man skuffet. Selv i sportsmodus, hvor demperoppsettet blir strammere, gassresponsen mer umiddelbar og styringen mer vektet og presis, føles ikke iX-en som en sportsbil. Heldigvis, for uten skikkelige sportseter, ville man fått et svare strev med å holde seg fast. For det går fort nok.
Selv en iX 40 flytter seg kjapt og i sportsmodus kamufleres den høye vekten godt.
Den krenger mindre enn en X5 xDrive 45e, og selv om styringen ikke er like følsom, oppleves den som presis nok til at man føler at man har kontroll når man ratter den store bilen på svingete veier.
Man merker ikke stor forskjell på en iX 50 med luftfjæring, og iX 40 med stålfjærer. BMW-en med luftfjærer flyter mer over ujevnhetene, og svelger dårlig vei litt bedre. Merkbart, men ikke så mye som man skulle tro.
De to andre kjøremodusene, Personal og Efficient, er mer siviliserte og Efficient (tidl. Eco Pro), i kombinasjon med regenerering – velg B i drive på spaken – sparer deg for strøm. Da hører man knapt soundtracket (IconicSounds Electric) til den tyske komponisten Hans Zimmer. Han har nemlig laget mange av lydene man hører i bilen, den mest karakteristiske er motorduren som høres spesielt godt i sportsmodus.
Synes man det er tullete med lyder i en elbil, kan den slås av. Men behold utvendig fotgjengervarsel, som varsler fotgjengere om at det kommer en bil.
Den grillen altså
Man venner seg til det meste, trolig også den store grillen på IX-en. Den er laget i et ripebestandig materiale som kan reparere seg selv. Den huser også en rekke sensorer som har betydning for sikkerhet og selvkjøringsfunksjoner. Med knapper til venstre på det sekskantede rattet, kan man velge mellom tre innstillinger, deriblant adaptiv fartsholder med selvkjøring nivå 2, hvor man må holde i rattet mens bilen gasser, bremser og styrer selv.
Sammen med radar, sensorer rundt hele bilen, og kameraer, kan man blant annet bruke BMWs tilbakekjøringsfunksjon for å komme seg ut av en klemme. Den husker de 200 siste kjørte meterne, og kan kjøre deg tilbake samme veien med et par trykk på skjermen.
I følge BMW skal denne funksjonen også kunne fjernstyres sånn at man kan parkere bilen uten å sitte i den.
Man passes godt på under kjøring. Advarsler gjør deg oppmerksom på potensiell fare, og den har kollisjonsvarsling, skiltgjenkjenning, filholder og en rekke førerstøttesystemer.
Rekkevidde i praksis
Den oppgitte rekkevidden til elbiler, er som regel bare oppnåelig under helt optimale forhold. Det er ikke minus fem til sju grader, 21-tommers vinterdekk og høy vekt akkurat. Med forvarmet bil, adaptiv fartsholder og moderate hastigheter, var det mulig å få forbruket ned mot 20 tallet. Som regel pendlet det mellom 22 og 28 kWt, men på min 65 km lange teststrekning, var jeg oppe i et snitt på 30,6 kWt.
Det var med en kombinasjon av svingete veier i sportsmodus, landeveiskjøring med adaptiv fartsholder og efficientmodus, og den siste strekningen på motorvei i personalmodus. Ikke akkurat den ideelle oppskriften for å maksimere rekkevidden, for det er fullt mulig å spare mer av batterikapasiteten på en mer passiv kjørestil enn jeg hadde.
Konklusjon
Uansett hvilken av iX xDrive40 eller xDrive 50 som passer seg best, er iX-en en fantastisk vellykket komfortekspress, med gode fartsressurser og en relativt effektiv drivlinje. Man kan mene hva man vil om utseendet, men BMW iX er den beste elektriske suven på markedet nå, og i riktig utstyrsversjon, får man den luksusen og komforten som hører hjemme i en sånn bil. En Fully Charged Edition som vår testbil, hadde alt utstyr de fleste trenger, og litt til. Det inkluderte automatisk tilhengerfeste, laserlys, parkeringsassistent med 360-kamera, firesoners klima, panoramatak, kjøreassistent, live cockpit pro blant annet. Legg til Harman Kardon-anlegget vår testbil hadde, og du er veldig godt dekket (totalt 155.000 kr) . Vil man ta den enda lengre, er skinninteriør med massasje i setene, justerbar korsrygg- og sidestøtte med minnefunksjon, det neste jeg ville valgt på listen.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser