TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST: BMW iX xDrive40

Den beste elektriske SUVen

BMW iX xDrive40 er et nydelig sted så være på både lange og korte turer.

Karakter
BMW iX xDrive40
Lyd & Bilde mener
+Fantastisk kjørekomfort med god plass foran og bak. Skikkelig high-tech under og innvendig. Fet lyd fra Harman Kardon-anlegget.
-Relativt lite lasteplass og høy pris med alt utstyr. BMW M-fans kan bli skuffet.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Fully Charged Edition
  • Rekkevidde: 327-425 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 76,6 kWt
  • Ladekapasitet: 150 kW
  • Energiforbruk: 19,4-22,5 kWt/100km
  • Effekt: 240 kW/326 hk
  • 0-100 km/t: 6,1s
  • Egenvekt: 2365 kg, tomvekt
  • Underholdning: Harman Kardon Surround Sound System
  • Forsterker: 655 w oppgitt
  • Antall høyttalere: 18-kanaler
  • Annet: Pekeskjermstyring, equalizer, Apple CarPlay,, Android Audio, Wifi.
  • Web: bmw.no
Veil. pris 656 600

De snur seg når jeg kommer rundt svingen, stirrer lenge, og jeg ser dem fortsette å stirre i bakspeilet. Jeg skjønner dem godt. For på dette tidspunktet er BMW iX et sjeldent syn på veien, og den skiller seg markant ut fra alt BMW har gjort tidligere. Da snakker jeg ikke bare om designet.

Med den gapende grillen foran, er den nesten fem meter lange bilen åpenbart et blikkfang i trafikken. Den ligner ikke på en BMW X3 eller en X5, men så er det ikke bare designet som er nytt på iX.

Alt er nytt. Innvendig, under, utenpå. Jeg vil til og med si at kjøreopplevelsen også er ny på iX.

Tidligere BMW-eiere vil kanskje heve øyebrynene over utseendet, men det ingenting mot hva som møter dem på innsiden: Et minimalistisk interiør med lounge-aktige seter, en buet pekeskjerm med et helt nytt operativsystem og grafikk, og et sekskantet ratt.

Som det tok meg to minutter å venne meg til. Å gå tilbake til et rundt ratt etterpå, føltes så gammeldags.

Men tilgi at jeg venter litt med min opplevelse av bilen, for det er det på sin plass med en kort oppfriskning for alle som har glemt det vesentligste om BMW iX.

BMW iX uten sportspakke.
Foto: Lasse Svendsen

To versjoner av BMW iX

Hvis vi lar det potensielt polariserende utseendet ligge, er det nemlig mye viktigere ting å ta tak i her. Som at iX kommer i to versjoner hvor det meste er likt, men noe av det vesentlige er veldig ulikt.

Innstegsmodellen er iX xDrive40 med to elektromotorer på tilsammen 240 kW eller 326 hk. Det gir 6,1s fra stillestående til 100 km/t, og en toppfart på 200 km/t. BMW oppgir rekkevidden fra batteriet på brutto 76,6 kWt, til 416 km. Etter WLTP-standarden.

Den mer påkostede xDrive50 har to motorer på til sammen 385 kW, eller 523 hk. Som korter ned tiden til 100 km/t til 4,6s, men også her er toppfarten begrenset til 200 km/t. Viktigere for mange er rekkevidden, som er oppgitt til 617 km fra et 111,5 kWt batteri (brutto).

BMW iX xDrive 50.

Velger man flaggskipet iX 50, får man også firehjulstyring og adaptiv luftfjæring foran og bak som en del av standardutstyret. Det er altså ekstrautstyr man må velge som tilvalg på iX 40. Bakkeklaringen er på 20 cm, men med luftfæringen kan man heve og senke bilen fra en knapp i midtkonsollen.

Bortsett fra de grunnleggende forskjellene, er det meste annet likt, som firehjulstrekk, maks hengervekt på 2,5 tonn, 500 liter bagasjeplass bak, taklast på 75 kg, og nyttelast på 645 kg.

Men nok om tall, la oss se på det morsomme som befinner seg innvendig.

Nydelig kjørekomfort, men jeg savnet flere justeringsmuligheter.
Foto: Lasse Svendsen

Underholdning

For ikke lenge siden kjørte vi en iX xDrive 50 med et heftig anlegg fra Bowers & Wilkins. Der over 1600 watt, 30 høyttalere, og vibrasjon i forsetene, ga oss en lydopplevelse som hører til de sjeldne i en bil. Det langt rimeligere anlegget fra Harman Kardon, har også færre høyttalere. 18 stykker og til sammen 655 w effekt, høres ikke like imponerende ut.

Harman Kardon-anlegget er knapt synlig, men det høres godt. Meget godt.
Foto: Lasse Svendsen

Men det er bare på papiret. Harman Kardon-anlegget mangler kanskje noen høyttalere, høydekanalene er feks tatt bort, men det røsker godt opp i humøret når turen begynner å blitt litt kjedelig. Fire subwoofere, høyttalere i nakkestøttene, en villig equalizer og et godt tunet lydanlegg med surroundlyd hvis man vil, fyller lekende lett den store bilen med lyd.

Senterhøyttaleren til surroundanlegget bak iDrive-skjermen.
Foto: Lasse Svendsen

Anlegget spiller ikke like høyt og klokkeklart som B&W-anlegget, men man kjenner bassen godt på kroppen, og viktigst av alt, det er så godt balansert at man kan spille ordentlig høyt uten at det lyder forvrengt eller ubehagelig.

Med AirPlay kan du styre musikken fra mobilen fra rattet eller skjermen.
Foto: Lasse Svendsen

Med Apple CarPlay integrert styrer man spillelistene på mobilen fra knappene til høyre på rattet, eller fra iDrive-skjermen direkte.

Laster man ned BMW-appen til mobilen, får man også oversikt over lading og mye annet, og lager man seg en BMW ID, kan kan lage føreprofiler som gjenkjennes når man setter seg i bilen. Da stilles seter, varme, musikk og belysningen etter dine foretrukne og lagrede preferanser.

Det er selvsagt en app, med kontroll over forvarming, lading og mye annet.
Foto: Lasse Svendsen

iDrive OS 8 og interiør

Den klassiske, vinklede midtkonsollen BMW er kjent for, er borte. De skålformede sportsetene også. Gulvet er flatt og vindusflatene er store. Velger man panoramataket i glass, blir kupeen enormt luftig, og selv om glasstaket ikke har stofftrekk på innsiden, kan et trykk på knappen i taket blende av glasset.

Store flater trukket i behagelig stoff, eller skinn hvis man har valgt det, gir et akkurat passe eksklusivt inntrykk. Kikker man seg rundt legger man merke til at det er god plass overalt. Store oppbevaringsrom i dørene, smarte lommer til mobiler og USB-C-kontakter for lading finner man både i seteryggen, og mellom forsetene. Under en luke på seteryggene er det feste for holdere til nettbrett og andre ting.

BMWs iDrive-hjul med trykkfølsom plate rundt.
Foto: Lasse Svendsen

To koppholdere er plassert foran under konsollen foran, hvor man også finner USB-kontakter, 12V-uttak og trådløs lading av mobilen.

Flytter man blikket til den buede pekeskjermen, møtes man av fargerik grafikk hvor man kan trykker og sveiper for å endre innstillingsvalg, som å programmere lading, velge en destinasjon på kartet, eller leke seg med interiørbelysningen.

Mulighetene er mange, og her kan man også navigere i innhold med det gjennomsiktige iDrive-hjulet i midtkonsollen. Hvor man også kan velge lydkilde, telefonvalg, navigasjon og bruke den trykkfølsomme flaten på hjulet til å skrive inn destinasjoner feks.

BMW iX cockpit BMW iX skjerm BMW iX sportsmodus
<
>
Skifter man til sportsmodus, skifter interørbelysningen, demperoppsettet, styre- og gassresponsen - og lydbildet til Hans Zimmer. Foto: Lasse Svendsen

Flisene på skjermen kan flyttes rundt på, og man kan velge og prioritere visning av andre enn de som møter en første gangen man setter seg inn i bilen.

Man kan også velge hva som skal vi vises på skjermen foran føreren, og head-up-displayet – som er blant de mest tydelige vi har sett, kan også konfigureres.

Minus fire grader og estimert rekkevidde på 253 km.
Foto: Lasse Svendsen

Mesterlig komfort

Noen vil kanskje savne M-sportsetene i X5-en, for i en iX er setekomforten mer komfort- enn sportsorientert. I iX 40-en vi kjørte, fantes det ikke regulering av sidestøtte eller korsryggstøtte. Det hadde iX 50. Men i skjermmenyen og ikke på siden av setet som mange er vant til. BMW har også flyttet de grunnleggende setejusteringene til dørsidenes øvre kant. Noe Mercedes-eiere vil nikke gjenkjennende til.

Dørene åpnes innenfra med en knapp, eller en hendel under de oppvarmede armlenene.

De dype baksetet har ikke justerbare seteputer eller seterygg, men man sitter godt med bra sidestøtte spesielt for de to ytterste passasjerene. Benplass og takhøyde er formidabel, og selv den som måtte havne i midten, får god plass til beina foran panelet med klimainnstillingene.

Sammenlignet med en BMW iX3, er plassen enorm, bortsett fra at bagasjerommet på 500 liter, ikke er noe større.

Men den tredelte bakseteryggen kan felles ned i sin helhet, og den midterste kan felles ned sånn at man får plass til en skipose.

BMW iX barnesete BMW iX baksete BMW iX bagasje II BMW iX 12V bak BMW iX hengerfeste BMW iX seterygg
<
>
Ikke noe frunk for oppbevaring foran, men et lite rom bak til oppbevaring av ladekabler.Foto: Lasse Svendsen

Kjører som en drøm

Hvis man er ute etter en hardcore kjøremaskin a la en BMW X5 M Competition, blir man skuffet. Selv i sportsmodus, hvor demperoppsettet blir strammere, gassresponsen mer umiddelbar og styringen mer vektet og presis, føles ikke iX-en som en sportsbil. Heldigvis, for uten skikkelige sportseter, ville man fått et svare strev med å holde seg fast. For det går fort nok.

Selv en iX 40 flytter seg kjapt og i sportsmodus kamufleres den høye vekten godt.

Den krenger mindre enn en X5 xDrive 45e, og selv om styringen ikke er like følsom, oppleves den som presis nok til at man føler at man har kontroll når man ratter den store bilen på svingete veier.

Man merker ikke stor forskjell på en iX 50 med luftfæring, og iX 40 med stålfjærer. BMW-en med luftfjærer flyter mer over ujevnhetene, og svelger dårlig vei litt bedre. Merkbart, men ikke så mye som man skulle tro.

Luftmotstanden er oppgitt til lave 0,25.

De to andre kjøremodusene, Personal og Efficient, er mer siviliserte og Efficient (tidl. Eco Pro), i kombinasjon med regenerering – velg B i drive på spaken – sparer deg for strøm. Da hører man knapt soundtracket (IconicSounds Electric) til den tyske komponisten Hans Zimmer. Han har nemlig laget mange av lydene man hører i bilen, den mest karakteristiske er motorduren som høres spesielt godt i sportsmodus.

Synes man det er tullete med lyder i en elbil, kan den slås av. Men behold utvendig fotgjengervarsel, som varsler fotgjengere om at det kommer en bil.

Den grillen altså

Man venner seg til det meste, trolig også den store grillen på IX-en. Den er laget i et ripebestandig materiale som kan reparere seg selv. Den huser også en rekke sensorer som har betydning for sikkerhet og selvkjøringsfunksjoner. Med knapper til venstre på det sekskantede rattet, kan man velge mellom tre innstillinger, deriblant adaptiv fartsholder med selvkjøring nivå 2, hvor man må holde i rattet mens bilen gasser, bremser og styrer selv.

Sammen med radar, sensorer rundt hele bilen, og kameraer, kan man blant annet bruke BMWs tilbakekjøringsfunksjon for å komme seg ut av en klemme. Den husker de 200 siste kjørte meterne, og kan kjøre deg tilbake samme veien med et par trykk på skjermen.

I følge BMW skal denne funksjonen også kunne fjernstyres sånn at man kan parkere bilen uten å sitte i den.

Man passes godt på under kjøring. Advarsler gjør det oppmerksom på potensiell fare, og den har kollisjonsvarsling, skiltgjenkjenning, filholder og en rekke førerstøttesystemer.

Bowers & Wilkins Diamond 805 D4 trunk BMW iX klima bak BMW iX panorama BMW iX USBC
<
>
Glasstaket blir ugjennomsiktig ved et tastetrykk. Foto: Lasse Svendsen

Rekkevidde i praksis

Den oppgitte rekkevidden til elbiler, er som regel bare oppnåelig under helt optimale forhold. Det er ikke minus fem til sju grader, 21-tommers vinterdekk og høy vekt akkurat. Med forvarmet bil, adaptiv fartsholder og moderate hastigheter, var det mulig å få forbruket ned mot 20 tallet. Som regel pendlet det mellom 22 og 28 kWt, men på min 65 km lange teststrekning, var jeg oppe i et snitt på 30,6 kWt.

Det var med en kombinasjon av svingete veier i sportsmodus, landeveiskjøring med adaptiv fartsholder og effiecientmodus, og den siste strekningen på motorvei i personalmodus. Ikke akkurat den ideelle oppskriften for å maksimere rekkevidden, for det er fullt mulig å spare mer av batterikapasiteten på en mer passiv kjørestil enn jeg hadde.

Konklusjon

Uansett hvilken av iX xDrive40 eller xDrive 50 som passer seg best, er iX-en en fantastisk vellykket komfortekspress, med gode fartsressurser og en relativt effektiv drivlinje. Man kan mene hva man vil om utseendet, men BMW iX er den beste elektriske suven på markedet nå, og i riktig utstyrsversjon, får man den luksusen og komforten som hører hjemme i en sånn bil. En Fully Charged Edition som vår testbil, hadde alt utstyr de fleste trenger, og litt til. Det inkluderte automatisk til´hengerfeste, laserlys, parkeringsassistent med 360-kamera, firesoners klima, panoramatak, kjøreassistent, live cockpit pro blant annet. Legg til Harman Kardon-anlegget vår testbil hadde, og du er veldig godt dekket (totalt 155.000 kr) . Vil man ta den enda lengre, er skinninteriør med massasje i setene, justerbar korsrygg- og sidestøtte med minnefunksjon, det neste jeg ville valgt på listen.

Brutal BMW med Bowers & Wilkins Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.
LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.

Legg igjen en kommentar

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.