Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Audi e-tron GT får høyteknologisk «e-sound»

Men hva med lyden på innsiden?

Skrevet av / 02.11.20 - 15:45
Audi e-tron GT får høyteknologisk «e-sound»

Audi har hatt stor suksess med el-suven e-tron, og på nyåret kommer firedørs luksuskupéen e-tron GT. En «Gran Turismo» bil i ordets rette forstand, der alt er tilrettelagt for en høyverdig kjøreopplevelse. I tillegg ventes det en ekstra heftig RS-variant.
GT-modellene bygger på samme plattform som Porsche Taycan (J1), og hvis sistnevnte noe å gå etter, har Audi-fansen noe å glede seg til!

2021-audi-e-tron-gt-12 2021-audi-e-tron-gt 2 2021-audi-e-tron-gt
<
>
Audi e-tron GT konseptmodell. (Foto: Audi)

GT-modellen får et topp moderne karosseri i aluminium og stål, og selvfølgelig elektrisk quattro firehjulstrekk. Den skal etter planen bygges på Audis avanserte fabrikk i Neckarsulm, hvor også sportsbilen R8 ruller av samlebåndet. Ytelsen blir også av sportslig karakter: 590 hestekrefter og 0-100 på 3,5 sekunder er spesifikasjoner på konseptmodellen, med oppgit rekkevidde over 400 kilometer.

Les også Audi e-tron - Konsertsal på fire hjul De som nettopp har bestilt seg flunkende ny Audi e-tron, UTEN å krysse av for Bang & Olufsen lydanlegg, får ha oss tilgitt når vi sier: Auda …!

Elektrisk motorlyd: «E-sound»

E-tron GT er Audis første helelektriske kupé, og fabrikken forteller at de har jobbet spesielt med lyden på denne modellen. Da sikter de til den utvendige lyden(AVAS = Acoustic Vehicle Alerting System), som skal varsle fotgjengere i nærheten – eller «e-sound», som Audi liker å kalle det.

I følge produsenten vil e-tron GT få en særegen lydsignatur som er karakteristisk for akkurat denne modellen. For å oppnå dette har de montert kraftige høyttalere foran på bilen. Vil man ha enda tydeligere «motorlyd» er det også mulig å spesifisere ekstra høyttalere bak, som et slags alternativ til fossilbilenes sportseksos…

Den elektriske lyden styres av bilens hastighet, og hvor hardt man tråkker på gasspedalen. Den er aktiv opptil 20 km/t (opptil 32 km/t i USA). Føreren kan selv justere hvor godt motorlyden skal høres innvendig i kupéen.

Hva med stereoen, da?

Siden ingeniørene har brukt så mye krefter på den utvendige lyden, blir vi naturligvis nysgjerrige på hvilken godlyd vi kan forvente oss på innsiden! Musikk på reisen er jo enda viktigere enn lyden av hvinende elmotorer.

Audi har lenge hatt tradisjon for å utstyre sine modeller med premium lydsystem fra Bang & Olufsen som tilvalg utover standard. Enkelte modeller har også mulighet for et oppgradert «Advanced» system med et større antall høyttalere og mer forsterkereffekt.

Nøyaktig hvilket lydsystem du kan «spekke» i en e-tron GT, har ikke produsenten gått ut med enda: Lyd & Bilde har vært i kontakt med Audi-importør Harald A. Møller, som verken kunne bekrefte eller avkrefte noe rundt temaet. Men gitt Audis lange samarbeid med Bang & Olufsen er det nærliggende å tro at også e-tron GT får B&O lyd ombord. Uansett gleder vi oss til å høre både bilen og anlegget!

Audi har allerede åpnet for forhåndsreservasjon av e-tron GT, med levering i 2021.

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI-en er tilbake

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Mislykket robottaxi-tyveri i Los Angeles

Smart #3 er en lekkerbisken

Her er Peugeots viktigste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

- Apple Car er skrotet

0
Scroll to Top