Audi e-tron GT får høyteknologisk «e-sound»

Men hva med lyden på innsiden?
Annonse
Annonse
forfatter

Audi har hatt stor suksess med el-suven e-tron, og på nyåret kommer firedørs luksuskupéen e-tron GT. En «Gran Turismo» bil i ordets rette forstand, der alt er tilrettelagt for en høyverdig kjøreopplevelse. I tillegg ventes det en ekstra heftig RS-variant.
GT-modellene bygger på samme plattform som Porsche Taycan (J1), og hvis sistnevnte noe å gå etter, har Audi-fansen noe å glede seg til!

2021-audi-e-tron-gt-12 2021-audi-e-tron-gt 2 2021-audi-e-tron-gt
<
>
Audi e-tron GT konseptmodell. (Foto: Audi)

GT-modellen får et topp moderne karosseri i aluminium og stål, og selvfølgelig elektrisk quattro firehjulstrekk. Den skal etter planen bygges på Audis avanserte fabrikk i Neckarsulm, hvor også sportsbilen R8 ruller av samlebåndet. Ytelsen blir også av sportslig karakter: 590 hestekrefter og 0-100 på 3,5 sekunder er spesifikasjoner på konseptmodellen, med oppgit rekkevidde over 400 kilometer.

Les også
Audi e-tron - Konsertsal på fire hjul De som nettopp har bestilt seg flunkende ny Audi e-tron, UTEN å krysse av for Bang & Olufsen lydanlegg, får ha oss tilgitt når vi sier: Auda …!

Elektrisk motorlyd: «E-sound»

E-tron GT er Audis første helelektriske kupé, og fabrikken forteller at de har jobbet spesielt med lyden på denne modellen. Da sikter de til den utvendige lyden(AVAS = Acoustic Vehicle Alerting System), som skal varsle fotgjengere i nærheten – eller «e-sound», som Audi liker å kalle det.

I følge produsenten vil e-tron GT få en særegen lydsignatur som er karakteristisk for akkurat denne modellen. For å oppnå dette har de montert kraftige høyttalere foran på bilen. Vil man ha enda tydeligere «motorlyd» er det også mulig å spesifisere ekstra høyttalere bak, som et slags alternativ til fossilbilenes sportseksos…

Annonse

Den elektriske lyden styres av bilens hastighet, og hvor hardt man tråkker på gasspedalen. Den er aktiv opptil 20 km/t (opptil 32 km/t i USA). Føreren kan selv justere hvor godt motorlyden skal høres innvendig i kupéen.

Hva med stereoen, da?

Siden ingeniørene har brukt så mye krefter på den utvendige lyden, blir vi naturligvis nysgjerrige på hvilken godlyd vi kan forvente oss på innsiden! Musikk på reisen er jo enda viktigere enn lyden av hvinende elmotorer.

Audi har lenge hatt tradisjon for å utstyre sine modeller med premium lydsystem fra Bang & Olufsen som tilvalg utover standard. Enkelte modeller har også mulighet for et oppgradert «Advanced» system med et større antall høyttalere og mer forsterkereffekt.

Nøyaktig hvilket lydsystem du kan «spekke» i en e-tron GT, har ikke produsenten gått ut med enda: Lyd & Bilde har vært i kontakt med Audi-importør Harald A. Møller, som verken kunne bekrefte eller avkrefte noe rundt temaet. Men gitt Audis lange samarbeid med Bang & Olufsen er det nærliggende å tro at også e-tron GT får B&O lyd ombord. Uansett gleder vi oss til å høre både bilen og anlegget!

Audi har allerede åpnet for forhåndsreservasjon av e-tron GT, med levering i 2021.

Annonse


Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Full pott for Polestar 2 i krasjtest.
Porsches elektriske crossover er endelig offisiell - sjekk ut lanseringsvideoen her!
0-100 km/t under 5 sek, firehjulstrekk og 420 km rekkevidde
Over-the-air gjør det enklere å fikse feil på XC40 Pure Electric P8.
Og de blir ikke akkurat billige!
Twitter-sjef Jack Dorsey har store planer for Tidal. Jay-Z vil fortsatt være med på laget som styreleder.
I kveld har den etterlengtede andresesongen av Exit premiere.
Full pott for Polestar 2 i krasjtest.
Xaiomi har lansert fire nye mobiler som de aller fleste har råd til. Den billigste har 5G, og den dyreste har 108 megapiksler.
Porsches elektriske crossover er endelig offisiell - sjekk ut lanseringsvideoen her!
Trådløse propper med Marshall-lyd og appstyring.
LG har patentert en ny type OLED-TV som kan skjules når du ikke bruker den.
Disney ryster i selve fundamentet til kinoenes eksklusive filmmonopol.
En ny, heftigere versjon av Samsungs superbrede gaming-monitor skal være på vei.
Lyngdorfs flaggskipsforsterker kan nå spille av de høyoppløste MQA-lydfilene fra blant annet Tidal.
Nå kan du snart høre Wharfedale og Leak Audio hos forhandlere.