Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Oversikt over elbilene som kommer i 2024

Finn din nye elbil her.

Skrevet av / 04.02.24 - 11:30
Oversikt over elbilene som kommer i 2024

Selv om salget av nye biler falt som en stein i 2023, sammenlignet med året før, lanseres det stadig nye elbiler. 2024 blir ikke noe unntak, og selv om få tror at salget vil ta seg opp i vesentlig grad i år, er det noen av de kommende elbilene som trolig kommer til å vises godt på salgtstatistikkene.

Andelen solgte elbiler fortsetter å øke, og det vil det nok gjøre også i år. Spesielt fordi det lanseres flere billige småbiler enn før. De store SUV-ene blir ikke borte med det første, men bilbransjen selv sier at de trenger flere småbiler på strøm for å øke andelen elbiler i fremtiden.

Mens 2022 ble et rekordår tross store leveringsproblemer, ble 2023 året hvor biler hopet seg opp på lager. Det har tvunget fram utstyrs- og rentekampanjer som har kommet kundene til gode.

Det vil nok fortsette en god stund inn i 2024, spesielt for bilmodeller som ble lansert i 2022 og 2023, og ennå står på lager.

Flere av modellene som lanseres i 2024, ble egentlig lansert i fjor, men de er med i oversikten fordi de ble forsinket, og ikke kan leveres for i år.

Her er en oversikt over de viktigste lanseringene i 2024, i alfabetisk rekkefølge:

Alfa Romeo

Rendering

I april vet vi mer om Alfa Romeos første elbi, som vi er informert om at skal hete Milano. Det blir en kompakt SUV i b-segmentet, altså en elbil på størrelse med Jeep Avenger, som blir bygget på Stellantis E-CMP plattform. Det antyder en drivlinje med en 54 kWt batteripakke.

Alfa-sjefen Jean-Philippe Imperato, sier at Milano vil bli tilgjengelig med andre drivlinjer, også med firehjulstrekk.

Audi

Foto: Audi

Det har vært stille hos Audi siden vi i fjor skrev at den mellomstore Q6 e-tron skulle lanseres mot slutten av året. Den kommer for fullt i 2024 og er en helt ny elbil som legger seg mellom Q8 og Q4 e-tron. Q6 er bygget på en ny plattform som også deles med kommende Porsche Macan, og Q6 vil også komme i en sportsligere SQ6-utgave.

Den elektriske utgaven av Audi A6 lar vente på seg. Audi har vist bilder av en fem meter lang elektrisk A6 som stasjonsvogn, Avant på Audi-språk, med en antydet rekkevidde på over 700 km.

BMW

Rendering: BMW

Man tenker kanskje ikke på at BMW har lengre erfaring med elbiler enn de fleste. Den lille suksessen i3, som kom i 2014, har solgt godt i årevis inntil den nylig gikk ut av produksjon. Noen ny supermini fra BMW, kommer hvert fall ikke i 2024, men BMW fortsetter elektrifiseringen mot målet om at halvparten av nye modeller skal gå på strøm i 2027.

Først ut i 2024, er den kompakte crossoveren iX2, som er en sporty variant bygget på plattformen til iX1. De to modellene deler drivlinje, men iX2 får en mer coupeaktig silhuett med kombiluke á la BMW X4 og 3-serie GT. De aller første vil finne veien til forhandlere og noen heldige kunder, allerede til våren.

BMW i5 lanseres veldig snart i stasjonsvognutgaven vi normalt kjenner som Touring. Den elektriske femmeren har vokst i alle retninger, og finnes både med firehjulstrekk, og bakhjulstrekk. Touring-utgaven vil naturligvis få samme drivlinjer som sedan-utgaven, men betydelig mer bagasjeplass.

BYD

Foto: BYD

BYD, eller Build Your Dream, har på rekordtid blitt verdens største produsent av elbiler. Med et utvalg som strekker seg fra den kompakte Atto 3 til SUV-en Tang, finnes det en BYD for et hvert behov. I år kommer BYD Seal, i to utgaver. Seal U er kanskje den modellen det knytter seg størst forventninger til.

Det er en mellomstor familie-SUV på 478 cm, som hvert fall til å begynne med, leveres med forhjulstrekk. Den kan leveres med ett av to batterier, som gir en estimert rekkeviddene på 420 km med det minste batteriet, og 500 km med det største batteriet.

Seal U er relativt romslig. Bagasjeromsvolumet på 520 liter, er større enn på en BMW iX.

BYD lanserer også sedanen Seal, som er en Tesla Model 3-konkurrent, og den kompakte BYD Dolphin som er en småbil med 340 km oppgitt rekkevidde.

Citroën

Copyright William Crozes @ Continental Productions

Stellantis-gruppen ligger ikke på latsiden, og i 2024 kommer nye modeller som perler på en snor. Fra Citroën kommer småbilen ë-C3, som får en startpris på 23.300 euro, og blir en av de billigste elbilene på markedet. Den kompakte elbilen får en batteripakke på 44 kWt, som skal gi over 320 km rekkevidde.

De første bilene ruller ut på veiene våren 2024, og da får vi sjekket om den er så komfortabel som Citroën sier. Den llille bilen blir nemlig utstyrt med Citroëns Hydraulic Cushions i hjulopphenget.

Fiat

Foto: Fiat

Rett etter at Fiat lanserte sjarmtrollet 500 Electric, som også kan leveres som cabriolet, annonserte de den større 600-modellen. Som er en VW iD.3-konkurrent, og som du kan se og kjøpe i løpet av 2024. Den har rundt 400 km rekkevidde.

Fiats ikoniske Panda har ikke vært i produksjon like lenge som 500 og 600, men den firkantede småbilen debuterte tross alt så tidlig som i 1980. Italdesigns firkantede design er blåst vekk fra den kommende elektriske Panda, som i løpet av sommeren 2024 blir vist i sin endelige form. Trolig ikke veldig langt unna renderingen på bildet over. Bilen blir bygget på den samme e-CMP2 plattformen som 600 og Jeep Avenger.

Fisker

Foto: Fisker

De første kundene har allerede fått sin Fisker Ocean. En 4,77 meter lange SUV med rekkevidde opptil 630 km rekkevidde og 550 hk.

Neste modell ut fra Henrik Fiskers tegninger, blir den mer kompakte Pear. I likhet med Fiat Panda, VW iD.2, Jeep Avenger og Citroën e-C3, blir Pear en kompakt og rimelig elbil. I følge Fisker skal den koste under 30.000 dollar, og rekkevidden antydes i ligge rundt 560 km. Pear lanseres til sommeren, og får en fiffig løsning i en så kalt Houdini-luke. En elektrisk bakluke som senkes ned i støtfangeren når man åpner bagasjerommet.

Ford

Foto:Ford

Denne ventet vi på i 2023, men i likhet med mange andre bilmodeller er Ford Explorer forsinket. Den kommende Explorer har ikke mye til felles med bensinmotor-utgaven, som selges blant annet i Nord-Amerika.

Med den største batteripakken på 82 kWt brutto, får den utgaven med firehjulstrekk en rekkevidde opptil 490 km. Hvis man klarer seg med bakhjulstrekk, øker rekkevidden nesten til 540 km.

Ford oppgir en startpris rett under 500.000 kroner for den enkleste utgaven.

Hyundai

Foto: Hyundai

Hyundai fortsetter å utfordre konvensjonene med annerledes design. Ioniq 5 var et friskt pust da den kom, og den ser fremdeles frisk ut fra alle vinkler.

Med Ioniq 7 tar Hyundai designet i en enda mer dristig retning. Renderinger og bilder antyder en linjeføring som vil skille seg ut på veiene. Den store familiesuven vil få sju seter, 800 Volts batteriarkitektur med opp til 350 kW ladekapasitet, og blir bygget på Hyundais e-GMP-plattform med 320 cm akselavstand.

Noe mer data enn det finnes ikke foreløpig. Men Hyundai kan fortelle om et dashbordet med integrerte skjermer,  loungestoler som kan snus rundt og en en avrundet sofa bak. Glasstaket kan leveres med en innebygget OLED-skjerm, som kan vise valgfritt innhold, og brukes til å endre atmosfæren i kupéen.

JEEP

Foto: JEEP

Den kompakte Avenger ble så godt mottatt av en begeistret presse, at de like godt kåret den til årets bil i 2023. I år får den selskap av to nye Jeep-modeller. Først ut er Jeep Wagoneer S og det blir en stor SUV med firehjulstrekk. Den stiller i samme klasse som BMW iX. Men det vites ikke om den kommer i to lenger, som utgaven med bensinmotoren gjør.

Det som er helt klart, er at Wagoneer S blir en av de største elektriske SUV-ene, når den dukker opp i løpet av 2024.

Lancia

Foto: Lancia

Hvem skulle trodd at Lancia skulle gjenoppstå som elbilprodusent. Den Fiat 500- og Panda-baserte småbilen Ypsilon, har lenge vært den eneste bilen med Lancia-logo, men kommer den i en elektrisk utgave.

Den kommende Ypsilon, er en femdørs supermini i på størrelse med Peugeot e-208 og Opel Corsa e, som den også deler plattform med. Det betyr trolig 156 hk fra en frontmontert elektromotor, og et batteri på 54 kWt, som bør gi en rekkevidde i nærheten av 400 km.

Land Rover

Foto: Land Rover

Jaguar Land Rover har hatt stor suksess med den elektriske Jaguar i-Pace. Range Rover Electric blir neste helelektriske derfra, og den skal debutere i løpet av 2024. Testingen som så langt har foregått i alt fra 50 plussgrader til 40 minus, nærmer seg slutten og bilen er klar for å bli bygget, på Jaguar Land Rovers Modular Longitudinal Architecture (MLA) plattform. Som får 800 Volts batteriarkitektur og trolig et batteri rundt 100 kWt.

Den elektriske utgaven blir klar for bestilling i løpet av året, og flere modeller som RR Sport og Evoque, blir ventelig elektrifisert de også, men på et senere tidspunkt.

Lotus

Foto: Lotus

Etter at vi testet den elektriske Lotus Eletre, kan vi nesten ikke vente på Emeya. Det blir en lav, sportslig, fireseter med ekstreme ytelser. To elmotorer med til sammen 905 hk og 985 Nm dreiemoment sier sitt. Eller hva sies om 2.78 sekunder fra stillestående til 100 km/t? Uten rullende start?

Den får i likhet med Eletre, aktiv aerodynamikk, og skarpe kjøregenskaper som seg hør og bør for en ekte Lotus.

Hvis det er plass til det samme 112 kWt batteriet som Lotus bruker i Eletre, snakker vi fort rekkevidde over 600 km for Emeya, som trolig får bakhjulstyring, Launch Control, Track Mode, og Lotus Dynamic Handling Pack som en av opsjonene. Vi gleder oss, også til lydanlegget fra KEF.

Lucid

Foto: Lucid

Amerikanske Lucid var et ubeskrevet blad før de lanserte Lucid Air. En lang, elektrisk bil med limo-kvaliteter og heftig ytelse. Den selger ikke så bra, for markedet vil helst ha SUV, og Lucid har tatt poenget, og klargjør Lucid Gravity.

Som skal debutere i 20024, som en stor syvseters SUV, med over 800 hk og over 700 km rekkevidde.

Den er bygget på samme plattform som Air, med firehjulstrekk under og en 34-tommer bred 6K-skjerm på innsiden. Luksus i overflod, i høy prisklasse, som utfordrer det øverste segmentet i SUV-markedet på alle måter.

Mercedes-EQ

Foto: Mercedes EQ

Denne er det mange som ser frem til. Geländewagen, eller EQG som den elektriske utgaven kalles, sees på av mange som den ultimate firehjulstrekkeren. Den rammebygde barskingen har vært i produksjon i flere tiår og fases ut for den elektriske EQG-utgaven som debuterer i år.

Den følger etter de eksisterende EQA, EQB, EQC, EQE og EQS, og har et partytriks du ikke finner andre steder.

EQG vil bli utstyrt med en elektrisk motor til hvert hjul, som gjør den i stand til å snu 360-grader rundt sin egen akse. G-turn kaller de det, og det kan du være sikker på at vi skal teste når vi omsider får satt oss bak rattet i en EQG i løpet av 2024.

MG

Foto: MG

Engelske, unnskyld, kinesiske MG, har hatt suksess med sine enkle og robuste elbiler i småbilklassen. Hyggelig pris har utvilsomt spilt en rolle her, og det er jo akkurat det bransjen selv sier at markedet etterspør. Det er neppe så mange som etterspør en åpen toseter som Cyberster på bildet over, men du verden så sexy den er.

Cyberster har vært vist som et konsept, med saksedører som felles opp. Om de følger med i produksjonsutgaven, er ikke sikkert, men kult er det. Det vet vi mer om til sommeren. For da skal den ferdige produksjonsmodellen vises fram.

Foreløpig er det ikke lekket så mye data, men vi vet at 0-100 km/t skal ta 4,6 sekunder, og at chassiset er tunet av Marco Fainello. Som har jobbet med Ferrari i Formel 1, og vet litt om dynamikk og hvordan de 340 hestekreftene skal utnyttes best mulig. Et 77 kWt batteri skal gi en rekkevidde rundt 500 km.

Mini

Foto: Mini

Mini Cooper SE kommer i en helt ny utgave til sommeren. Ikke lenge etterpå kommer den praktiske Countryman som helelektrisk femdørs crossover.

Countryman SE ALL4 får den samme drivlinjen som vi kjenner fra BMW iX1 xDrive30, og den kommende iX2 xDrive30. Det betyr firehjulstrekk, med to elektromotorer på til sammen 230 kW/313 hk, og et dreiemoment på 494 Nm. Rekkevidden oppgis til 433 km.

Nissan

Rendering

Den mellomstore Nissan Ariya, kommer snart i en sportsligere utgave, tunet av Nissans Nismo-avdeling. Med markerte spoilere og 20-tommers hjul utstyrt med sportsdekk i 255-bredde.

Her snakker vi sportslig chassistuning og effekt i overkant av 400 hk for den råeste varianten av familie-SUV-en. Den vil bli lansert i to utgaver, B6 med 362 hk og et 66 kWt batteri, og den kraftigere B9 med 429 hk og et større 91 kWt batteri.

Peugeot

Foto: Peugeot

Peugeot E-308 ble lansert også som stasjonsvogn i 2023, men det knytter seg kanskje større forventninger til E-3008, som får opptil 527 km rekkevidde. Og i 2025 kommer den med større batteri som gir opptil 700 km rekkevidde.

I motsetning til E-308 og E-408, kan E-3008 leveres med firehjulstrekk. Den laster mellom 520 og 1480 liter, og er 4,54 meter lang, og leveres med 210 hk fra én elektromotor. Utgaven med firehjulstrekk, kan bestilles senere, og får to elektromotorer med 320 hestekrefter til sammen.

Polestar

Foto: Polestar

Vi har skrevet om Polestar 3 i flere omganger, men årets nyhet fra den kanten, heter Polestar 4. Den er bygget på Geelys SEA-plattform og har en akselavstand på tre meter. Totallengden er 484 cm, som antyder at den innvendige plassen er på høyde med en BMW i5.

Polestar 4 skiller seg fra alt du har sett, ved at den mangler bakrute. Designerne har jernet bakruten og flyttet bakstolpen i taket lengre bak, for å gi passasjerene bak bedre plass.

Utgaven som kalles Long range Dual Motor, har to synkronmotorer med 400 kW (544 hk) og 686 Nm, som gir meget respektable ytelser. 0 til 100 km/t tar 3.8 sekunder, og rekkevidden oppgis til 560 km etter WLTP-standarden. En Long range Single motor-versjon, har en motor bak med 200 kW (272 hk) og 343 Nm. Da økes rekkevidden opptil 600 km.

Porsche

Foto: Porsche

Porsche skulle lansere den elektriske utgaven av Macan mot slutten av 2023, men nå vet vi at det ikke skjer før i år. Testingen er ferdig og produksjonen kan snart begynne.

Macan får et lithium-ion batteri på netto rundt 95 kWt, og 800 Volts arkitektur med opp til 270 kW ladekapasitet. Porsche sier at det skal være mulig å lade fra 10 til 80 prosent på mindre enn 22 minutter. Den får trolig en rekkevidde i overkant av 500 kilometer (WLTP).

To elektromotorer leverer i overkant av 450 kW effekt til alle hjulene og med 1000 Nm dreiemoment, snakker vi lynrask SUV. Den vil også kunne leveres med Porsches Active Suspension Management system, som har dempere med to kammer, luftfæring, diffsperre bak, og bakhjulstyring opp til fem grader.

Les også Elektriske Porsche Macan lansert Macan 4 og Macan Turbo kommer først.

Renault

Foto: Renault

Scenic E-Tech blir en romslig familie-SUV, som kan få opp til 625 km med det største batteriet på 87 kWt. Den er 4,47 meter lang og kan trekke henger opp til 1,1 tonn. Her får man også 545 liter bagasjevolum, med nedfellbare bakseter som deles 40/20/40. Og da har man hele 1.670 liter til rådighet.

Den kraftigste utgaven får en elmotor på 220 hk, som driver forhjulene.

Skoda

Rendering: Skoda

Elroq er en mer kompakt variant bygget på Enyaq, som har vært i markedet en stund, og selger godt. Vi er litt usikre på om Skoda lanserer akkurat denne modellen i 2024, og det er ikke en gang sikkert at den blir seende ut som på renderingen over.

Men den skal rett inn i det voksende markedet for kompakte elbiler bygget på crossover-malen.

Den vil bli tilgjengelig med firehjulstrekk, og batteripakken vil til å begynne tilsvare hva man får i Enyaq. Rekkevidde? Trolig over 400-450 km eller mer, hvis Skoda bestemmer seg for at Elroq skal få Skodas nye og større batteri, som ventes lansert i Enyaq for 2025-modellene.

Smart

Foto: Smart

Smart er kjent for knøttsmå biler. Den kompakte #1, er ikke fullt så liten, og den kommende #3 blir enda større. Her snakker vi kompakt bil på 4,4 meter, på størrelse med Volvo EX30, som den deler plattform med. Og ja, i likhet med #1 vil også denne komme i en Brabus-utgave med nok krefter til at 100-øvelsen gjøres på 3,7 sekunder.

Rekkevidden kan nå opp til 455 kilometer, litt mindre for utgaven med firehjulstrekk, og den kan leveres med et lydanlegg fra Beats.

Volkswagen

Rendering: Carscoops

Om noen uker ruller de først ID.7 fra Volkswagen ut på veiene. Bilen som av mange kalles den elektriske Passat-en, vil etter hvert komme i flere utgaver. Blant annet med firehjulstrekk, som GTX-utgave, og etter hvert også som en kombi. Også kalt stasjonsvogn.

Men den blir ikke det eneste nye fra VW i år. ID. Buzz får firehjulstrekk – 4Motion, og småbilen iD.2 debuterer. Den kompakte iD.2 på fire meter, er arvtageren til Polo, og den kompakte elbilen skal koste under 25 000 euro for innstegsmodellen.

VW sier at den får en beregnet WLTP-rekkevidde inntil 450 k, og man skal kunne lade batteriet fra 10-80 prosent, på ca 20 minutter. En elmotor på 226 hk driver forhjulene, og unngår du hjulspinn, skal den ta deg fra 0 til 100 km/t på mindre enn 7 sekunder.

Det kan hende vi kommer et godt stykke ut i 2024 før ID.2 lanseres, i så fall blir den tilgjengelig som en 2025-modell.

Zeekr

Foto: Zeekr

Kinesiske Zeekr er en annen produsent som hører til under Geely-paraplyen. Zeekr X er bygget på samme plattform som en annen Geely-eid modell, Volvo EX30, men er med 4,43 meter litt lengre enn Volvo-en.

I likhet med EX30, er også denne rask. Null til hundre tar 3,8 sekunder, for utgaven med firehjulstrekk, og den skal ha en oppnåelig rekkevidde på 445 km. WLTP-tall, selvsagt.

Den kan trekke henger på 1600 kg, og bagasjevolumet oppgis til 362 liter, eller 1182 liter hvis man vipper ned seteryggene. Pris er ikke kjent, men Zeekr X blir trolig lansert sommeren 2024.

XPeng

Foto: Xpeng

Den kommende Xpeng G6 er 4,75 meter lang og crossoveren sikter seg rett inn i samme marked som fra før domineres av Tesla Model Y og Volkswagen ID.5 og ID.4.

Xpeng G6 er bygget på Xpengs nye SEPA 2.0-plattform med 800 Volts arkitektur, med chassisintegrert batteriteknologi.

10 minutters lynlading skal gi deg 300 km rekkevidde, og fulladet skal den være opp til 600 km, i følge Xpeng.

Med Tesla og VW i siktet, kan man vente at prisene vil ligge i nærheten, om ikke lavere for innstegsmodellen i alle fall.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Fem tips til bedre rekkevidde om vinteren

Lading av elbil: Alt du trenger å vite

Hjelp, vi skal på bilferie med elbil!

Scroll to Top