Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW iX2 xDrive30 coupe-SUV

Utfordrer Volvos bestselger.

Skrevet av / 11.10.23 - 09:56
BMW iX2 xDrive30 coupe-SUV

Den kompakte iX1 xDrive30 og Volvo XC40 er blant de beste kompakte SUV-ene vi har testet. Tross at de ikke er uten utfordrere. Men de ser ikke særlig sportslig ut og det kantede designet flørter heller ikke med følelsene til kjøperne, vil vi tro.

Da har vi større tro på den nye BMW iX2 xDrive30 appell, som med sitt klare coupe-preg, har større appell til de som også kjøper bil med hjertet.

Den er basert på drivlinjen til den aldeles utmerkede iX1 xDrive30, og innvendig er alt gjenkjennbart, med den samme høyt plasserte skjermen med BMWs nye operativsystem 9.

Foto: BMW

De to elektromotorene driver hver sin aksling, og har en samlet effekt på 230 kW/313 hk og et dreiemoment på 494 Nm. Det gir friske ytelser med en akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder, og toppfarten er begrenset til 180 km/t.

Lading og rekkevidde

BMW oppgir et forbruk fra 16,3 til 17,7 kWh/100 km, som gir en rekkevidde mellom 417 og 449 km, avhengig av utstyr og vekt. Alt sammen er WLTP-tall, og alle vet at disse tallene vil variere med fart, last, temperatiur og føre. I vår test av iX1 xDrive30 målte vi forbruket til 18,2 kWt/100 km, men det var i minusgrader og på vinterføre.

Les også Fulltreffer fra BMW BMW iX xDrive30 er et opplagt valg for alle som verdsetter kjøreglede, men trenger praktiske egenskaper i tillegg.

iX2 har fått en ny funksjon BMW kaller Max Range, som kan øke rekkevidde med opptil 25 prosent ved å begrense kraft og hastighet og deaktivere utvalgte komfortfunksjoner, som de sier. Det skal bli interessant å teste i praksis.

Foto: BMW

Batteriets netto kapasitet er den samme som på iX1; 64,7 kWt, og det kan lades med 11 kW AC fra veggladeren hjemme hos deg, eller med opptil 22 kW hvis man har valgt ombordlader på 22 kW i konfiguratoren før man kjøper. En ladeøkt på 10 minutter kan gi opptil 120 km rekkevidde, i følge BMW.

Bilen har også fått den samme programvaren for optimalisert lading som ble lansert med BMW i5. Den skal gi raskere ladehastighet med en jevnere og mer jevn og avrundet ladekurve, spesielt når batteriet nærmer seg fulladet, i følge BMW.

Plug & Charge

Denne funksjonen har vi ventet på, og det er lenge siden BMW annonserte at den skulle komme til elbilene deres. Foreløpig er det bare i5 og den nye iX2 som støtter Plug&Charge, hvor man plugger inn ladekabelen, og så starter autentiseringen og ladingen automatisk. Akkurat slik Tesla-eierne har kunnet gjøre i mange år.

Foto: BMW

Som i alle elektriske BMW-er – og mange konkurrenter – kan man legge inn ladestopp i navigasjonen, så vil batteriet automatisk forvarmes for at ladeøkten blir så effektiv som mulig. Forvarming av batteriet kan også startes manuelt.

P90526440_highRes Fabian Kirchbauer Photography Fabian Kirchbauer Photography Fabian Kirchbauer Photography Fabian Kirchbauer Photography
<
>
Foto: BMW

Størrelse og plass

Den nye BMW iX2 er større enn forrige generasjon X2, og er over 19 cm lengre og måler 455,4 cm fra front til bak, og den er blitt  184,5 cm bred, og 159 cm høy. Akselavstanden og sporvidden har også økt, og gitt bedre innvendig plass, blant annet i baksetet. Som har nedfellbare seterygger og skiluke.

Bagasjeromsvolumet med seteryggene oppe, er på 525 liter og større enn de 490 literne man får til rådighet i  iX1. Maksimalt volum med nedfelte seterygger, er 1400 liter. Den kan også trekke henger opptil 1200 kg.

Med BMWs Operating System 9 kan passasjerene game på hovedskjermen, med mobilen, og iX2 kan leveres med Harman Kardon lydanlegg, panoramasoltak, og belyst ramme rundt grillen – BMW Iconic Glow.

Foto: BMW

Priser og levering

BMW iX2 xDrive30 har verdenspremiere på Japan Mobility Show nå i oktober og lanseres i mars 2024. Sommeren 2024 lansere også en annen elektrisk variant, uten at BMW vil avsløre noe mer, men kan vi gjette på en billigere BMW iX2 xDrive20 med bakhjulstrekk?

xDrive30 en startpris på kr. 520.000, ekskl. levering, men den kan leveres i ulike utstyrsnivåer og da starter prisene på:

  • BMW iX2 xDrive30 «Charged», fra kr. 544.900 inkl. levering
  • BMW iX2 xDrive30 «Charged Plus», fra kr. 579.900 inkl. levering
  • BMW iX2 xDrive30 «Fully Charged», fra kr. 619.900 inkl. levering

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

2 hendelser på “BMW iX2 xDrive30 coupe-SUV”

  1. Gudmund Nilssen

    Hvorfor oppgir du ikke bakkeklaring når du skriver om målene på en SUV? Det er mye viktigere enn om akselavstanden er en eller to cm kortere eller lengre enn forgjengeen.

    1. Lasse Svendsen

      Hei Gudmund, BMW hadde ingen tall for bakkeklaring da denne ble skrevet. Siden har vi lært at den er 16,7 cm for iX2.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top