Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Porsche Macan får 613 km rekkevidde

Macan 4 og Macan Turbo kommer først.

Skrevet av / 25.01.24 - 14:11
Porsche Macan får 613 km rekkevidde

Den helt nye elektriske Macan ble lansert på taket av Marina Bay Sands i Singapore, og bilen kommer i år. Den har et åpenbart slektskap med designet til den utgående modellen, og siden den er en crossover med firehjulstrekk, retter den siktet mot en annen kjøpegruppe enn de som velger en Taycan. Eller kanskje ikke.

For den elektriske Macan-modellen kommer til å begynne med i to versjoner: Macan 4, og Macan Turbo. Ingen av dem er noen sinker.

Les også Porsches perfekte kompromiss Pris og ytelse gjør GTS til Porsches kanskje beste Taycan-versjon.

For turbo-versjonen sier Porsche at null til hundre skal ta 3,3 sekunder, og toppfarten stopper på 260 km/t. Rekkevidden oppgis til 518-591 km, avhengig av utstyrsversjon. Det er en betydelig forbedring fra en Taycan Turbo, og plasserer Macan i samme kategori som Mercedes EQE 43 AMG, og BMW iX M60. Macan 4 går lengre, Porsche sier 613 km, etter WLT-normen.

Foto: Porsche

Cv-verdien – som betyr noe for forbruket i fart, er oppgitt til 0,25 Cv. Meget respektabelt for en høyreist crossover, som får hjelp av et glatt coupé-aktig karosseri – Sportback som Audi kaller det, og aktive spjeld på undersiden som leder luften under. Både for kjøling og bedre aerodynamik. En elektrisk bakspoiler kan heves i fart for at luftstrømmen skal slippe bilen lettere.

-Vi tar Macan til et helt nytt nivå, med eksepsjonell elektriske ytelse, en ny kjøreopplevelse, og et veldig imponerende design, sa Oliver Blume, styreformann i Porsche AG, under premieren for Macan i Singapore.

Foto: Porsche

De tørre tallene for Macan 4 ser slik ut:

  • Forbruk:  21.1 – 17.9 kWt/100 km (WLTP)
  • Rekkevidde: 516 – 613 km, bykjøring: 665 – 784 km
  • Batteri: 100 kWt, 95 kWt netto
  • Effekt: 300 kW/408 hk
  • Dreiemoment: 650 Nm
  • 0-100 km/t: 5,2 sekunder
  • Toppfart: 220 km/t

Macan Turbo:

  • Forbruk: 20.7 – 18.8 kWt/100 km (WLTP)
  • Rekkevidde: 518 – 591 km, bykjøring: 670 – 765 km
  • Batteri: 100 kWt, 95 kWt netto
  • Effekt: 470 kW/639 hk
  • Dreiemoment: 1130 Nm
  • 0-100 km/t: 3,3 sekunder
  • Toppfart: 260 km/t

Macan er utviklet på Porsche og VAGs Premium Platform Electric (PPE), med 800 Volts arkitektur. Her betyr det et batteri med netto 95 kWt, som kan hurtiglades med opp til 270 kW. Lading fra 10 til 80 prosent kan ta ned til 21 minutter, mens hjemmelading kan foretas med opp til 11 kW.

De elektriske motorene kan regenerere opp til 240 kW, og en integrert AC-lader og DC til DC-konverter med høyspennings oppvarming – Integrated Power Box (IPB) – bidrar til økt rekkevidde for begge Macan-modellene.

Foto: Porsche

Du kan trekke hestehenger

Den knuser både Taycan og en iX M60 på plass. Bagasjevolumet er oppgitt til 540 liter. Eller 1348 liter med bakseteryggen nedfelt. I tillegg er det 84 liter under panseret, og Macan kan trekke 2 tonn hengerlast.

Foto: Porsche

Det er felles for begge utgavene. Det samme er de utvendige målene på 4,78 meter lengde, 1,94 m bredde, og  1,62 m høyde. Akselavstanden er oppgitt til 2,89 meter.

Foto: Porsche

Innvendig vil de fleste Porsche-eiere kjenne seg igjen. En 10,9-tommers skjerm er elegant plassert i midtkonsollen, mens føreren har en kurvet 12,6-tommers skjerm foran seg. Et head-up display med AR (augmented reality) er også tilgjengelig for Macan.

Man kan velge mellom Bose og Burmester lydsystem.

Aktive dempere

Macan får Porsches Active Suspension Management (PASM), altså elektronisk demperjustering, med tokammers dempere (luft eller stål) og høyde/senkejustering. Kraften til de to elmotorene styres av Porsche Traction Management (ePTM), som skal være fem ganger raskere enn konvensjonell firehjulstrekk, og reagerer på hjulspinn på under 10 millisekunder. Fremdriften kan styres av forskjellige kjøreprogrammer, og Macan får Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Som er en elektronisk diffsperre som skal bidra til mer dynamiske kjøreegenskaper, og bedre traction.

Foto: Porsche

Senere i år

Macan 4 og Macan Turbo, kan snart bestilles hos din nærmeste Porsche-forhandler, og de første kundene før sine biler i løpet av andre halvår 2024.

Porsche sier foreløpig ingen ting om en Macan 4S eller en Turbo S, men vi regner med at å høre mer om de versjonene på et senere tidspunkt. Flere versjoner er nesten garantert å komme etter hver. Med over 800.000 solgte Macan på 10 år, er det åpenbart et marked for andre utgaver av Macan.

Priser

Macan kan snart konfigureres på Porsches nettsider, hvor startprisene er 876.839 kroner for Macan 4, og hele 1.236.728 kroner for Turbo-versjonen.

Foto: Porsche

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top