: Toy Story 1-3 3D

Det var en meget skeptisk anmelder som en kald marsdag i det herrens år 1996 satte seg godt til rette i storsalen på Klingenberg kino i Oslo. Plutselig var det ikke lenger ”godt nok” med tradisjonell, håndtegnet animasjon, fremtiden var her – og den var digital. Vel, vel, vi fikk nå se på det.
Animasjon
Toy Story 1-3 3D

Sjelden har vi blitt mer tatt på sengen enn med Toy Story! Ikke bare serverte Disney/Pixar oss her en komplett film med et fantastisk underholdende manus som evnet å ta opp moral uten å være moraliserende, følelser uten å falle for klisjeer, et persongalleri som vi umiddelbart ble glade i og en humor- og spenningskurve enhver ”ordentlig” film verdig – men animasjonen i seg selv var også glimrende, og personlig. Nå slippes hele trilogien i 3D!

Toy Story 3D (1995)

Historien om guttungen Andys lekefigurer blir personifisert av ”sjefen” for lekene, sheriff Woody (Tom Hanks) hvis autoritet blir satt på prøve nå den fantastisk moderne romleken Buzz Lightyear (Tim Allen) kommer inn i bildet. Misunnelse, maktkamp og rivalisering om de andre lekens gunst kommer straks til synet. Bedre blir det ikke når Andy etter hvert glemmer Woody og kun leker med Buzz, som er overbevist om at han er ekte. Men, Woody skal få sin revansj før han aner. Når Buzz, ved et uhell, faller ut av vinduet tror Woody han er kvitt ham for godt, men samvittigheten tvinger ham til å hjelpe. Ferden tilbake til gutterommet blir farefull, spennende og veldig underholdende.

5 stjerner

Toy Story 2 3D (1999)

Vi har skrevet det før, og gjentar det så gjerne – Toy Story 2 var intet mindre enn den beste filmen i hele 1999 – uansett genre! Andy vokser fra lekene og pakker dem bort. Ved en misforståelse havner Woody hos den gale leketøyssamleren Al (Wayne Knight). Dermed er redningsaksjonen denne gangen snudd på hodet; det er nå Buzz som må redde Woody før han sendes ut av landet. De mange sære figurene er som hentet rett ut i fra en Coen-film, det er trukket inn mange filmreferanser, i tillegg viser de mye intern humor. Plottet er mer komplekst og utfordrende enn Toy Story, Andy har vokst og det har figurene og karakterutviklingen med ham. Det hele kombinert med et actionpakket manus med en herlig gjeng karakter, toppet med en så forfinet og detaljert animasjon det bare er å ta av seg hatten for. En klassiker som evner å underholde store og små!

6 stjerner
Toy Story 3 3D (2010)

Der første film ut var en ren kompisfilm som handlet om å overvinne sjalusi og hjelpe en venn i nød hjem, så kom oppfølgeren og gav leketøyene et enda større følelsesregister der de var livredde for å bli forlatt/vokst i fra sin eier. Toy Story 3 videreutvikler disse følelses- og hendelsesforløpet, men er i tillegg så mye mer. Det er tid for å reise på college for Andy, og lekene skal pakkes bort, men klarer egenhendig å rømme til en stor barnehage som styres av den svært så joviale kosebamsen Lotso (Ned Beatty). Men alt er ikke som det på overflaten ser ut som…

John Lasseter og Andrew Stanton trekker nok en gang frem et overflødighetshorn av et manusskript der de uhemmet spiller på en rekke genre, fra regelrett slapstick komedie, via drama, thriller og bent ut elementer fra grøssere. Historien tar hele tiden uventede vendinger; alt fortalt på en så sømløs og overbevisende måte at vi glemmer at vi har med leketøy å gjøre. Årets film i 2010!

6 stjerner

Ved lansering på BD har de virkelig gjort seg flid, med prikkfri lyd- (dts-HD) og billedkvalitet. 3D bidrar til å gi samtlige av filmene er fantastisk dybdefølelse og gjør lekene anda mer livaktige! Av det omfattende bonusmaterialet får man bl.a. utelatte scener, historier fra studioet, Buzz’ loggbok, intervjuer, stemmene bak, flere morsomme kortfilmer og spill. Savner dog helhetlige bakomfilmer. Filmene selges separat!

• Release: 7. desember 2011
  • Regi: John Lasseter, Lee Unkrich
  • Med: Tom Hanks, Tim Allan, Don Rickles, R. Lee Ermey, Kelsey Grammer, Joan Cusack, Ned Beatty,