: Total Recall

En av jernmannen Anrnold Schwarzeneggers mer severdige filmer, Total Recall (1990), kommer her i «oppusset» versjon, med et mer «moderne» plott – og en mengde mer moderne spesialeffekter, samt en Colin Farrell som springer bena av seg!

Total Recall

Som den litt eldre garde vil huske fra originalfilmen, lever hovedpersonen Douglas Quaid et relativt kjedelig og særdeles rutinepreget liv. I 2012-versjonen er han fabrikk-arbeider på samlebånd og dagpendler mellom sitt hjem i Australia og jobben i Storbritannia! Verden som vi kjenner den har stort sett gått til helvete, og det er kun Stor-Storbritannia som fungerer, med Australia som den undertrykte kolonien. Fotfolket styres med jernhånd, og det eksiterer ikke akkurat noen fri vilje.

Merkelig nok har Len Wiseman (regi) og manusforfatterne valgt å fjerne planeten Mars som det forjettede land – det var dit Schwarzenegger drømte om å reise til, og det var dit «drømmefabrikken» Rekall skulle ta ham. Her er det reisen til Stor-Storbritannia som er Quaids (Colin Farrell) mål, og det i en spektakulær heis tvers igjennom Jorden – kun på noen minutter. Like fullt, det fremstår langt i fra så eksotisk som Mars.

At smellvakre, og særdeles dyktige, Kate Beckinsale kan sparke fra seg har hun til gangs bevist gjennom en endeløs rekke med pinlig dårlige Underworld-filmer. En kamperfaring hun får god bruk for her, i det hun leder an i jakten på Quaid; Beckinsale fremstår faktisk som den mest interessante karakteren i filmen, mens hans store kjærlighet (Jessica Biel) blir lite annet enn tom staffasje. Farrell løper godt og skyter MYE, men han virker distansert og har ikke den pondusen som karakteren krever. Hovedproblemer er dog at dramaturgien og selve historien, når vi stripper bort actionsekvensene (og dem er det mange av!), blir kjedelig og platt. Det vi sitter igjen med en et imponerende spesialeffektmakeri, med endeløs skyting og raske scener, akkompagnert av en dyster digital fremtidsverden. Flott å se på, men i lengden (og filmen er alt for lang!) kun utmattende. I tillegg spilles det alt for lite på den spennende tematikken rundt hva som er virkelig og hva som er fiksjon. Tre stjerner for ok popcornunderholdning.

Om ikke selve filmen er et underverk, så er lyd- og billedkvaliteten absolutt superb! Her får virkelig subwooferen din kjørt seg, og billedkvaliteten gnistrer med skarphet og detaljer. På bonusfronten får vi bl.a. tre omfattende dokumentarer, to minidokumentarer, kommentarspor og en kraftig utvidet versjon av filmen, samt mulighet til å se filmen med løpende innblikk.

• Release: 5. desember 2012
  • Regi: Len Wiseman
  • Med: Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bryan Cranstone, Bill Nighy, Bokeem Woodbine