Anmeldelse The Spy, sesong 1

Stilfull spionnostalgi

Sacha Baron Cohen kan så visst mer enn å spille i absurde komedier.
The Spy, sesong 1

Basert på det helt ekstraordinære livet til den israelske Mossad-spionen Eli Cohen (Sacha Baron Cohen) tar Netflix og regissør/manusforfatter Gideon Raff oss med på en tidsreise til klassiske etterretningspionasje under Den kalde krigen; en tid da fiendebildet var langt mer oversiktlig, mindre mangefasettert og menn på bakken samlet info om fienden.

Cohen, immigrant fra Egypt, rekrutteres av Mossad for å infiltrere det syriske regjeringsapparatet og militæret. Han gis et dekknavn (Kamel) og -historie, og blir på rekordtid satt inn i felt, først i Buenos Aires, deretter midt i fiendtlig territorium i Damaskus. Israel er desperat etter etterretningsinfo om det lukkede syriske regimet, og hva slags antagonistiske planer de har mot jødenes hjemland.

Vi befinner oss på begynnelsen av 1960-tallet, og Cohen forteller sin kone (Hadar R. Rotem) at han jobber som omreisende møbelinnkjøper for det israelske forsvaret. I årevis lever hun ført bak lyset, oppdrar ungene på egenhånd, og aner ikke hvilken fare hennes mann utsetter seg for. Serien har en delikat balanse mellom mellommenneskelig drama og sitrende spenning; innimellom blir dog Raff litt unødvendig overtydelig, men det holdes stort sett jordnært og autentisk.

Raff mestrer til fingerspissene å føre spennende spionmanus i pennen, han står blant annet bak den israelske spionserien Prisoners of War, samt dens amerikanske avlegger, Homeland. Vi kommer tett på karakterene, deres følelser og beveggrunner og stemningen er tett og klaustrofobisk. Forholdet mellom herr og fru Cohen er ekte, nært, troverdig og medrivende. De spiller hverandre gode, der Cohen imponerer i en kompleks rolle. Noah Emmerich (The Americans) er glimrende som etterretningssjefen med samvittighetskvaler, og vi kan ta og føle på israelernes reelle frykt for fiendtlige angrep på den unge staten.

(Foto: Netflix)

Fargepaletten er holdt i duse, nesten monokrome, farger, og gir serien det «kjølige» preget historien fortjener. Foto er lekkert, kreativt og suger oss inn i handlingen og den tidsriktige settingen. Regien er stram og fenger umiddelbart interessen med en god dramaturgisk oppbygging, uten at serien på noen måte er grensesprengende.

The Spy er en gjennomarbeidet kvalitetsserie i alle ledd, klassisk spionthriller med troverdige og interessante karakterer, samt et særs spennende plott. Serien er hverken spesielt original eller nyskapende, men intelligent velskrevet, meget spennende og historisk interessant. En klar anbefaling som fortjener 5 stjerner.

<
>
(Foto: Netflix)