Anmeldelse: The Spy, sesong 1

Stilfull spionnostalgi

Sacha Baron Cohen kan så visst mer enn å spille i absurde komedier.
Karakter
Thriller
The Spy, sesong 1
Annonse
Annonse
forfatter

Basert på det helt ekstraordinære livet til den israelske Mossad-spionen Eli Cohen (Sacha Baron Cohen) tar Netflix og regissør/manusforfatter Gideon Raff oss med på en tidsreise til klassiske etterretningspionasje under Den kalde krigen; en tid da fiendebildet var langt mer oversiktlig, mindre mangefasettert og menn på bakken samlet info om fienden.

Cohen, immigrant fra Egypt, rekrutteres av Mossad for å infiltrere det syriske regjeringsapparatet og militæret. Han gis et dekknavn (Kamel) og -historie, og blir på rekordtid satt inn i felt, først i Buenos Aires, deretter midt i fiendtlig territorium i Damaskus. Israel er desperat etter etterretningsinfo om det lukkede syriske regimet, og hva slags antagonistiske planer de har mot jødenes hjemland.

Vi befinner oss på begynnelsen av 1960-tallet, og Cohen forteller sin kone (Hadar R. Rotem) at han jobber som omreisende møbelinnkjøper for det israelske forsvaret. I årevis lever hun ført bak lyset, oppdrar ungene på egenhånd, og aner ikke hvilken fare hennes mann utsetter seg for. Serien har en delikat balanse mellom mellommenneskelig drama og sitrende spenning; innimellom blir dog Raff litt unødvendig overtydelig, men det holdes stort sett jordnært og autentisk.

Raff mestrer til fingerspissene å føre spennende spionmanus i pennen, han står blant annet bak den israelske spionserien Prisoners of War, samt dens amerikanske avlegger, Homeland. Vi kommer tett på karakterene, deres følelser og beveggrunner og stemningen er tett og klaustrofobisk. Forholdet mellom herr og fru Cohen er ekte, nært, troverdig og medrivende. De spiller hverandre gode, der Cohen imponerer i en kompleks rolle. Noah Emmerich (The Americans) er glimrende som etterretningssjefen med samvittighetskvaler, og vi kan ta og føle på israelernes reelle frykt for fiendtlige angrep på den unge staten.

Annonse
(Foto: Netflix)

Fargepaletten er holdt i duse, nesten monokrome, farger, og gir serien det «kjølige» preget historien fortjener. Foto er lekkert, kreativt og suger oss inn i handlingen og den tidsriktige settingen. Regien er stram og fenger umiddelbart interessen med en god dramaturgisk oppbygging, uten at serien på noen måte er grensesprengende.

The Spy er en gjennomarbeidet kvalitetsserie i alle ledd, klassisk spionthriller med troverdige og interessante karakterer, samt et særs spennende plott. Serien er hverken spesielt original eller nyskapende, men intelligent velskrevet, meget spennende og historisk interessant. En klar anbefaling som fortjener 5 stjerner.

<
>
(Foto: Netflix)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Netflix
  • Release: 6. september 2019
  • Regi: Gideon Raff
  • Med: Sacha Baron Cohen, Hadar Ratzon Rotem, Yael Eitan, Noah Emmerich, Nassim Si Ahmed, Mourad Zaoui, Alexander Siddig
  • Genre: Thriller
  • Land: Frankrike
  • År: 2019
  • Tid: 5:20 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.