Anmeldelse: The Old Man

De gamle er (fortsatt) eldst!

Jeff Bridges beviser at alder kun er et tall. Han briljerer som pensjonert superspion i miniserien basert på Perrys roman.

Publisert 27.09.22 - 00:01
The Old Man

Den aldrende filmlegenden holdt på å stryke med under innspilling av den nye serien, The Old Man. Jeff Bridges var under strålebehandling for kreft, i det han på toppen av det hele ble hardt rammet av korona. The Dude lå seks uker på sykehus, innen han kunne karre seg hjem – og stolt erkjenne at han hadde lurt døden.

Sjelden har vi vært mer glad for en nyhet fra underholdningsbransjen – og vi krysser fingrene for at karakterskuespilleren har mange gode år igjen på lerretet. For får vi se Bridges i flere serier av samme kaliber som The Old Man er det bare å forberede seg på mange timer foran TV-skjermen i årene som kommer!

Thomas Perry har skrevet romanen serien er basert på, der vi møter en (tilsynelatende) fullstendig gjennomsnittlig, aldrende, enkemann som sliter med nattesøvnen, vond rygg og plagsom vannlating. Dan Chase (Bridges) lever i ensomhet i det gamle huset i forstaden til en amerikansk storby, der eneste sosiale kontakten er hans to hunder, samt det månedlige besøket til fastlegen.

Dan bråvåkner ofte fra mareritt om sin avdøde kone – som åpenbart var dement på sine aldrende dager. Vi ser også tegn til at Dan selv begynner å rote, og glemme saker og ting. Dermed blir det enkelt å konkludere med en småparanoid gammel tulling når han begynner å barrikadere huset og sette opp snubletråder og feller. Men Mr. Chase er så definitivt ikke paranoid.

I det han i ly av nattens mulm og mørke blir angrepet og forsøkt tatt livet av, begynner en ny tidsregning i Dans liv. Han har blitt innhentet av fortiden; og den grumsete fortiden biter seg fast til gangs! Nå jaktes han av myndighetene, FBI, CIA og fremmede makter som pusher på i bakgrunnen. Han må bryte kontakten med sin datter, men oppnår kontakt med et spøkelse fra fortiden: FBI-agent Harold Harper (John Lithgow).

The Old Man 5
The Old Man (Foto: Walt Disney)

The Old Man har blitt en klassisk spionthriller av den gamle skole. Her er det ikke heseblesende actionsekvenser eller omfattende globetrotting, som står i fokus; men intrikat kontraspionasje, dulgte dekkoperasjoner, skittent spill og skjulte agendaer. Det hele toppet med en herlig følelse av en mann, alene, på flukt som ikke kan stole på noe eller noen. Noe vi ikke har sett like godt filmatisert siden Harrison Ford i The Fugitive.

Vi trekkes tilbake til Dans (Bill Heck) yngre dager, den gang han opptrådte som uoffisiell, meget frittgående og selvstendig, mellommann for CIA under Sovjetunionens krig mot Afghanistan. Og, på bakken i det karrige fjellandet var det ingen ringere enn Harper som representerte CIA. Den kokkelimonken de to herrer kokte i hop for 30 år siden, kommer nå, høyst uventet, tilbake – og det med full kraft. Og spøkelsene fra fortiden er hverken Chase eller Harper tjent med at ser dagens lys.

Et fascinerende dobbeltspill oppstår, der interesser står imot hverandre og Harper føler seg tvunget til å bistå Dans desperate flukt. Plottet tykner til i det Dan treffer på nyskilte, og godhjertede, Zoe Amy Brenneman (Heat). Plutselig får Dan mer enn sitt eget «betydningsløse» liv å bekymre seg for.

The Old Man 2 The Old Man 3 The Old Man 4 The Old Man 6 The Old Man 8 The Old Man 7
<
>
The Old Man (Foto: Walt Disney)

Bridges er en av våre definitive favorittskuespillere, og en av sin generasjons fremste karakterskuespillere. Med filmer som Against all Odds, The Fabulous Baker Boys, The Fisher King, Fearless, The Big Lebowski, Crazy Heart og Hell or High Water har han en preget en hel generasjon med sitt menneskelige, subtile og genuint ektefølte skuespill. Denne jordnære tilnærmingen til sine karakterer tar han med seg inn i The Old Man, der samspillet med Lithgow er en fryd for øyet.

Dramaturgien er avslappet og troverdig, og gnistrer til iblant med noen særdeles autentiske actionscener, der Bridges med bare neven sloss for livet så intens at man blir sittende på sofakanten. Det er ikke alt av handlingsforløpet som sitter like godt, og manusforfatterne har så absolutt tatt noen litt lettvinte snarveier. Men helhetlig sett er dette en av de bedre spionthrillerne på lenge – og med Jeff Bridges i sitt ess deler vi uten tvil ut 5, høyst fortjente, stjerner.

Anmeldelsen er basert på fire (av åtte) episoder. The Old Man har premiere på Disney+ den 28. september.

The Old Man 9
The Old Man (Foto: Walt Disney)