: The Mummy: Kjedelig mumieorgie

The Mummy

Universal forsøker å sparke friskt liv i Dark Universe-franchisen, men remaken av The Mummy er en skuffende start.
Karakter
The Mummy: Kjedelig mumieorgie
Annonse
Annonse
forfatter

På 1930-tallet bød Universal opp til fest for horror-fansen. Vi kunne se ikoniske Boris Karloff som mumie i The Mummy (1932), Bela Lugosi som Dracula i Dracula (1931), Jack Griffin som Den usynlige mannen i The Invisible Man (1933), Boris Karloff som monsteret i The Bride of Frankenstein (1935) og Lon Chaney Jr. som Ulvemannen i The Wolf Man (1941).

Siden har utallige mumie-filmer sett dagens list, av de mest kjente er serien med Brendan Fraser og Rachel Weisz fra 1999-2008. Nå har Universal satt seg fore å, bokstavelig talt, gjenopplive dette grøsser-universet; der filmene skal ha en rød tråd. Først ut er The Mummy.

Nick Morton (Tom Cruise) befinner seg i nåtidens Irak. Sammen med partneren Vail (Jake Johnson) lever de herrens glade dager som hensynsløse, og nonchalante, gravrøvere. Inntil de ramler over det skjulte gravkammeret til prinsesse Ahmanet (Sofia Boutella) – og helvete bryter løs!

Første timen er relativt velspilt og godt dramatisk oppbygd. Her får vi Tom Cruise som en rappkjeftet og uansvarlig versjon av Indiana Jones, men etter at graven åpnes, forbannelsen slippes løs og hele bøtteballetten forflytter seg til London, går luften ut av ballongen.

Annonse

Spesialeffektene er vellaget og effektfulle, men de har en tendens til å gro sammen, et inntrykk som forsterkes av den utrolig irriterende hurtige klippingen – muligens for å skjule mangel på substans. Historien er tynn som en suppe uten buljong, og karakterene lite utviklet. Spesielt det påtatt «forholdet» mellom Nick og blonde Jenny (Annabelle Wallis) er søkt, hult, mangler kjemi og særdeles lite troverdig. Den mest juicy rollen har Russell Crowe som Jekyll/Hyde, men selv den er alt for lite utviklet og avspist.

Tom Cruise og Russell Crowe i munter passiar (Foto: Universal Sony)

 

Alt i alt en særdeles blodfattig mumie-versjon, som ikke frister til gjensyn. En overraskende lite spennende og humørløs forestilling, spesielt med tanke på at David Koepp en med på manussiden. Da anbefaler vi heller de to første filmene til Fraser/Weisz som, tross alt, oser av sjarm, humor og personlig kjemi. 3 slappe stjerne utdeles til 2017-versjonen.

Til å være en 4K-utgivelse blir vi skuffet over Atmos-lydsporet. Lekkert dandert surroundspor, og klar tale, men i komplekse actionscener gror lydbildet alt for mye samme. Billedkvaliteten er god, men mangler det siste hakket med skarphet og klare farger for å oppnå full score. Det omfattende bonusmaterialet gir oss blant annet et interessant kommentarspor, slettede og utelatte scener, intervjuer og en kikk på spesialeffektene.

<
>
(Foto: Universal Sony)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 23. oktober 2017
  • Regi: Alex Kurtzman
  • Med: Tom Cruise, Russell Crowe, Sofia Boutella, Annabelle Wallis, Jake Johnson, Courtney B. Vance
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2017
  • Tid: 1:50 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.
To mennesker gjør en hel natt det ytterste for å såre, og fornedre, sin partner. Slikt blir det filmkunst av.
Sterke kvinner, med sine høyst personlige problemer, er den drivende kraften i dette sterke Netflix-dramaet.
En sann historie om en utrolig arkeologisk utgraving har blitt en liten (britisk) perle av en film.
Årets korteste måned byr på lysere dager, og en enorm mengde av nye strømmetitler.
Omar Sy er fransk gentlemanstyv med finesse og kløkt, i en serie som oser av sjarm og lekenhet.
Amazon serverer oss en røff, skitten og realistisk mafiahistorie, sett fra kvinnenes ståsted. En frisk vri på en litt satt genre.
Vellykket kostymedrama i en miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fryktelig galt er i ferd med å rive den unge familien i fillebiter.
Januar byr på lange og mørke kvelder - bare da så synd at strømme- og filmselskapene later til å ha tatt ferie.
Med Equinox leverer Netflix en av sine beste nordiske produksjoner.
12 dagers korona-juleferie, men hva skal du se for å kose deg og slappe av?
Nok en gang leverer Pixar en teknisk innertier, akkompagnert av en høyst emosjonell historie.