Anmeldelse : The Mule

Eastwoods varme farvel

En legende takker av – i en verdig, og mildt severdig, svanesang.

Karakter
Krim
The Mule

10 år etter det som skulle bli hans siste film, Gran Torino, er legenden Clint Eastwood fortsatt aktiv både foran og bak kamera. Basert på en sann historie spiller Clinter’n nok en gang Korea-veteran, litt i utakt med sin tid og på kant med familien. Ved tilfeldigheter ender han med å spe på pensjonen som kokainkurer fra sitt hjem i Texas til storbyen Chicago. En biinntekt som går på skinner inntil DEA, ved Bradley Cooper, kommer på sporet.

The Mule er Eastwoods åttende film som regissør siden Gran Torino, og vi skal ikke stikke under stol at det har vært et ujevnt tiår for den litt mutte regissøren, med høydepunkter som American Sniper og Sully, men også skivebom som The 15:17 to Paris.

Filmens mest interessante aspekt er den aldrende mannens relasjon (eller mangel på sådan) til sin dysfunksjonelle familie, som han sier: «I havn’t talked to my daughter in twelve and a half years». Forsøksvis prøver Eastwood å bygge det opp til en parallell spenningsfilm, med narkokartellet som truer ham og DEA som stadig kommer nærmere sitt bytte – på dette planet flopper filmen, både med mangel på troverdighet, haltende dramaturgi og uinteressante karakterer.

Selve handlingen er relativt langtekkelig og repeterende, det er Eastwood som habil, og særdeles sjarmerende, skuespiller som bærer filmen. Det er en fryd å se 88-åringen nynne til countrymusikk på landeveien og gi faen i konvensjoner og normer. Han er blitt så gammel at han ikke lar seg affisere av noe, og skuespillergleden og den intense tilstedeværelsen skinner igjennom. 3 sterke stjerner til en lett forglemmelig film.

<
>
(Foto: SF)

Fakta

  • 4K UHD BD
  • Release: 13. mai 2019
  • Regi: Clint Eastwood
  • Med: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Laurence Fishburne, Michael Peña, Dianne Wiest, Andy Garcia, Ignacio Serricchio, Taissa Farmiga
  • Genre: Krim
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 1:56 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».