: The Huntsman: Winter’s War ex. ed.

Winter’s War gir oss en frisk og usedvanlig original vri på fortsettelsen om Snøhvit og hennes eventyrmiljø.

Publisert 27.08.16 - 09:24
The Huntsman: Winter’s War ex. ed.

For fire år siden kom den alternative historien om Snøhvits kamp om tronen. I Snow White and the Huntsman fikk vi fortellingen om hvordan den tøffe Snøhvit (Kristen Stewart) kjempet seg til makten og nedkjempet den utspekulerte og onde dronning Ravenna (Charlize Theron), godt hjulpet av den eventyrlystne og heroiske Jegeren (Chris Hemsworth).

Etter en konflikt med Kristen Stewart (hun lå med (den gifte) regissøren) ble det tidlig klart at hun ikke ville stille opp i en oppfølger, dermed måtte manusforfatterne gå noen runder for å vri en ganske annen historie ut av eventyret; og det vi får servert er en salig miks av Lord of The Rings, Frozen, Trollmannen fra Oz, Game of Thrones og Snøhvit. Vår skepsis var påtagelig, men resultatet er en film som er langt morsommere enn LOTR, den er saftigere og mer underholdende enn Frozen og gir Snøhvit-karakterene langt mer dybde.

Denne historien begynner ca. 7 år før det avgjørende slaget sto mellom Snøhvit og Ravennas hær. Det viser seg at Ravenna har en søster, Freya (Emily Blunt) som etter en uheldig hendelse med sin elskede endelig får frigjort sine magiske krefter – fryse alt hun ønsker til stenhard is

The Huntsman: Winter’s War ex. ed.
The Huntsman: Winter’s War ex. ed.

Søstrene splitter landet imellom seg, og Freya gjør om det frodige Nord til en gold isørken. I det kalde vinterlandskapet forbyr hun alt av følelser og kidnapper barn som hun former til sin private hær. Blant dem er Eric (Hemsworth) og hans fyrrige flamme Sara (Jessica Chastain). I det følelsene dem imellom blomstrer knuser Freya dem; samtidig sliter Snøhvit med demonen i det magiske speilet – et speil Freya får nyss om og setter alle krefter inn på å få tak i. Men Snøhvit overtaler Eric til å finne speilet, og knuse det.

The Huntsman: Winter’s War ex. ed.
The Huntsman: Winter’s War ex. ed.

Hemsworth (Thor) er som skapt for rollen som den breiale jegeren med glimt i øyet og stål i nevene, samtidig som han har et godt og ømt hjertet. Han stortrives åpenbart i rollen som Huntsman og leker seg igjennom filmen, sloss med en halvliter i hånden, flørter med damene og kommer med småfrekke kommentarer. Chastain er hans perfekte partner mens Theron (som i forrige film) blir overdrevet stiv og teatralsk. Derimot lykkes Blunt godt i rollen som den iskalde dronningen, og får blant annet en fantastisk scene der hun overgår ri-på-isbjørn-scenen i Kvitebjørn Kong Valemon en høy gang.

Visuelt og på spesialeffektene merker vi at det har gått noen år siden Frodo trasket rundt i skog og myrer med ringen på slep, her er spesialeffektene forbilledlige (og de er holdt på et relativt moderat nivå), og Winter’s War er en sann fryd og overflødighetshorn for øyet. Tonen er leken og lett, og det narrative flyter godt. Filmen blir tidvis vel svulstig, men tar seg selv såpass uhøytidelig og byr på freske dialoger og herlig samspill (ikke minst imellom Hemsworth og Chastain) at vi lar oss storveis underholde. Winter’s War er ingen «stor» film, men det er herlig gjennomført eventyrunderholdning. 5 stjerner.

The Huntsman - Winter's War 3D_8 Huntsman Huntsman Huntsman Huntsman The Huntsman - Winter's War 3D_3 The Huntsman - Winter's War 3D_2
<
>
The Huntsman: Winter’s War ex. ed.

Utgivelsen gir en oss utrolig lekker billedkvalitet, med sylskarpt bilde, friske og naturlige farger og lite støy. Lydsporet er mektig og detaljert, og gir en topp surroundeffekt. Bonusmessig får vi noen utelatte scener, bloopers, kommentarspor samt en halvtimes informativ bakomfilm.

The Huntsman: Winter’s War ex. ed.

• Release: 22. august 2016
  • Regi: Cedric Nicolas-Troyan