Anmeldelse:

The Hunger Games: Mockingjay – Part 2

SS_D106-310277.dng
annonse

Uforløst finale

Siste film i serien om Katniss Everdeen gir både sorg og glede.

Helt siden den første filmen (The Hunger Games, 2012) i den planlagte trilogien, basert på bøkene av Suzanne Collins, har filmserien oppnådd en stor kommersiell og kunstnerisk suksess. Dette til tross for at mange kritikere og tilhengere av de litterære verkene har vært delt i synet på produktenes kvalitet. Uansett hvilken mening man måtte ha om filmene er det ingen tvil om at de har satt sine spor i filmhistorien og at mange har ventet på det avsluttende kapitlet.

The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 fortsetter historien fra forrige film hvor hele Panem er berørt av en total krig. Vi står foran den endelige konfrontasjonen mellom President Snow (Donald Sutherland) og Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence), hvor sistnevnte allierer seg med en gruppe av sine nærmeste og allierte, inkludert Gale, Peeta og Finnick. De planlegger å frigjøre alle fra tyranniet gjennom å orkestrere et attentat på Snow, som på sin side er ute etter å knuse Katniss og opprørerne en gang for alle. Den desillusjonerte heltinnen får en særdeles tøff vei når de nærmer seg Snow-regimets høyborg Capitol.

SP1_D30_10516.dng SS_D102-309572.dng SS_D113-33923.dng SS_D133-39295.dng SS_D143-43133.dng SS_D99-30382.dng SS_D136-40509.dng
<
>
SS_D102-309572.dng

Francis Lawrence (I Am Legend) kom inn som regissør i den andre filmen (Catching Fire) og har utvilsomt skapt en interessant og severdig franchise. Filmene har utviklet seg fra et relativt enkelt konsept til å bli en mørk, kompleks og intelligent skildring av media og makt. Filmene har hatt et spennende premiss og har gått grundig inn i både konflikter og karakterer. Når det er sagt så er Mockingjay – Part 2 i besittelse av nevnte kvaliteter, men ender opp som en skuffende avslutning. Anslaget og den intense opptakten til slutten blir dessverre et antiklimaks som føles som en stor skuffelse.

Det føles ikke bare som et svik for oss publikum men det er rett og slett overraskende hvor mangelfull finalen blir. Spesielt epilogen kjennes kunstig påklistret og urealistisk innen sitt gitte univers. Det skal uansett deles ut mye skryt rent produksjonsmessig. Foto, klipp og produksjonsdesign er nydelig utført, og skuespillet er admirabelt. Spesielt hyggelig er det (nok en gang) og få se Philip Seymour Hoffman på skjermen igjen, selv om han gjør lite ut av seg. For fansen holder det sikkert, men konklusjonen er at filmseriens ettermæle får en dårlig bismak med denne finalen. Fire stjerner.

The Hunger Games-serien får i hvert fall en verdig avskjed med utgivelsen av Mockingjay – Part 2 på Blu-ray. Anmeldereksemplaret er en special edition med to discer som inneholder en berikende mengde med ekstramateriell. I tillegg til kommentarspor inneholder utgaven nærmere tre og halv time med diverse bakgrunnsstoff. På toppen av det hele er bildegjengivelsen nydelig, med sortnivå og detaljrikdom i toppklasse. Lydsporet (dts-MA 7.1) legger listen like høyt og leverer et topp kvalitet. Spesielt anbefalt!

• Release: 22. mars 2016
  • Regi: Francis Lawrence
  • Originaltittel: -
  • Med: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Donald Sutherland, Julianne Moore, Woody Harrelson, Philip Seymour Hoffman
  • Tid: 2:17 t.

Film
Ekstra
Lyd
Bilde
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Shazam!

Shazam!

Småsjarmerende superheltkomedie om tenåringsgutt som får alle drømmer oppfylt.Legg til som favoritt