Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

anmeldelse The Girl in the Spider’s Web

Tøff heltinne – søkt plott

Vår nordiske vigilante blir for alvor amerikanisert – og taper mye av sin særegenhet.
Karakter
Action
The Girl in the Spider’s Web

Den tredje utgaven av Lisbeth Salander snubler i både form, stil og kontekst

Bitter arv
Arveoppgjøret etter forfatteren av Millenium-trilogien, Stieg Larsson, har ikke akkurat gått stille for seg. I en offentlig skittentøyvask har hans bror og samboer kjempet om rettighetene til forfatterskapet – og hvem som skal bestemme over eventuell videreutvikling av hans mest kjente karakter: Lisbeth Salander.

Retten gav hans bror og far alle rettigheter, noe som kulminerte i en fortsettelse av trilogien, skrevet av David Lagercrantz.

Vi har ikke lest noen av bøkene, men sett alle filmene, og kan konkludere med at mye av Salanders unikhet og særegenheter har blitt borte i denne meget amerikaniserte actionfilmen der hun nærmest fremstår som en superhelt i gothklær.

Jordens undergang
I motsetning til de foregående filmene, får Salander denne gangen en formidabel oppgave – i selveste James Bond-stil må hun intet mindre enn redde Jorden fra et altutslettende atom-ragnarok.

Annonse

Datageniet Frans Balder har laget en programvare som kan ta kontroll over alle verdens atomvåpen (!), en programvare han angrer på at han laget, og nå ønsker trukket tilbake. Utfordringen er at det nå er mektige NSA som sitter på Firefall. Dermed kontakter han Salander for å hacke seg inn og frata amerikanerne det farlige programmet.

Selvsagt går ikke alt etter planen, og Firefall havner raskt i hendene på et forbrytersyndikat i Stockholms underverden, de såkalte «The Spiders». Hvorpå Salander må ta Balders sønn under sine vinger

Annonse

Dermed må Salander flykte fra både NSA-agent Needham (LaKeith Stanfield) og hardbarkete forbrytere styrt av en mystisk kvinne i rødt.

Amerikanisert
Tre svenske filmer (med en glimrende Noomi Rapace i hovedrollen) og én amerikansk remake (med Rooney Mara og Daniel Craig – faktisk den beste Salander-filmen) har vi fått om den bifile superhackeren Lisbeth Salander, som har viet livet sitt til å straffe mannlige overgripere og kvinnemishandlere. Ofte lite nyanserte filmer, men med en sterk og annerledes heltinne og en tydelig form og stil.

I Claire «The Crown» Foys skikkelse får vi en mer hardbarket, klassiske amerikansk actionheltinne, riktignok med punkerhår, tatoveringer og en røff barndom, men like fullt er denne Salander langt mer ordinær og mindre mystisk.

Om du ikke kjenner deg igjen i Stockholm, fortvil ikke! Mesteparten av innspillingen er foretatt i Berlin, mens flyplassen i Leipzig er «stand in» for Arlanda. I og for seg intet stort problem (bortsett fra litt tapt svensk nasjonalfølelse), men når beveggrunnen har vært at Stockholm er for ren og pen, blir det hele litt for påtrengende konstruert.

Her er alt skittent, brunt eller grått og nedslitt, med blinkende, dunkle neonlys som eneste lyskilde. Joda, vi forstår og aksepterer at det ikke akkurat er en lystig historie som fortelles, men må det gjøre så forbannet overtydelig?!

(Foto: Universal/Sony)

Konstruert handling
Mer amerikaniserte karakterer er nå så sin sak, verre er det at plottet er usannsynlig søkt, mangler troverdighet og fremstår utpreget, kunstig oppkonstruert.

Nei, vi tror overhodet ikke på den amerikansk, laidbacke NSA-agenten, som alene sendes ut for å fravriste kyniske skurker en slik ufattelig skadelig programvare. Og skurkene er arketypiske østeuropeere, som har «Skurk!» risset inn i pannebrasken.

Annonse

Foy er tøff og hardtslående, men hvorfor i all verden gjør hun så mange åpenbart dumme valg? Og, hva i all verden har de gjort med Mikael Blomkvist? I Sverrir Gudnasons skikkelse fremstår han som en hyggelig, men særdeles naiv, hipster. Som intet bidrar til filmens handling og/eller fremdrift. Rett og slett en totalt overflødig karakter.

Alt for mange gjør alt for mange idiotiske og uforståelige valg filmen igjennom. Valg som ikke henger på greip, men som simpelthen lettvint brukes som springbrett til den neste actionscene – og, det skal sies, på det planet leverer filmen!

Ser man på The Girl in the Spider’s Web som en rendyrket, tanketom, popcorn-actionfilm, så får du mange heftige scener, ikke minst lot vi oss fascinere av den originale avslutningen og noen adrenalinrike bilscener.

Visuelt skuffer filmen heller ikke. Nydelig, sveipende foto gir oss det store overblikket, samtidig som vi kommer tett opp på karakterene i mer intense scener.

Vi får med andre ord en helt brukbar actionfilm, der mesteparten av det som gjorde Salander så unik (og nordisk) dessverre er pusset bort. Åpenbart for å appellere til et bredere publikum enn det The Girl With the Dragon Tattoo nådde. Nei, dette blir for lettvint og kunstig. 3 stjerner.

Annonse
<
>
(Foto: Universal/Sony)

Teknisk fulltreffer
Kvalitetsmessig skuffer ikke 4K-ugivelsen. Forbløffende skarpe bilder og en fortreffelig fargepalett. Lydsporet (Dolby Atmos) er fyldig, presist og nærmest ubehagelig detaljert. Bonusmessig får vi en kort bakomfilm, kommentarspor av regissør og manusforfatter, noen utelatte scener, samt intervju med Foy og fokus på stuntene.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 25. mars 2019
  • Regi: Fede Alvarez
  • Med: Claire Foy, Beau Gadsdon, Sverrir Gudnason, LaKeith Stanfield, Stephen Merchant, Christopher Convery, Synnøve Macody Lund
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 1:57 t.
IMDB Rating
forfatter

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.