anmeldelse: The Diary of a Teenage Girl

Bel Powley og Alexander Skarsgård gjør en strålende innsats i debutfilmen til Marielle Heller. The Diary of a Teenage Girl er høyst vellykket på mange måter selv om den kan bli litt ensrettet.

Publisert 03.05.16 - 04:00
The Diary of a Teenage Girl

Filmfortellingen er basert på romanen til Phoebe Gloeckner og handler om den femten år gamle kunstnersjelen Minnie (Bel Powley). Hun vokser opp på 1970-tallet i San Fransisco sammen med sin mor, Charlotte (Kristen Wiig), som har et relativt avslappet forhold til kjæresten Monroe (Alexander Skarsgård). Livet til Minnie endres radikalt da hun innleder et forhold til Monroe, noe hun dokumenterer daglig i sin dagbok for selvutvikling. Læringskurven blir imidlertid bratt når alvoret setter inn og hele familien blir satt på prøve.

The Diary of a Teenage Girl er den første spillefilmen til amerikanske Marielle Heller og er en usedvanlig moden og interessant film. Den unge, og seksuelt søkende, Minnie blir portrettert på en intelligent måte med et spennende perspektiv, og rollen blir gestaltet av den meget lovende brietn Bel Powley. Hennes samspill med Alexander Skarsgård er admirabelt og de to utgjør kjernen av filmens vellykkede resultat.

The Diary of a Teenage Girl
The Diary of a Teenage Girl

For øvrig er The Diary of a Teenage Girl i besittelse av mye kvalitet rent produksjonsmessig og tidskoloritten sitter som støpt. Eneste ankepunkt er at det kan bli litt for mye fra Minnies øyne. Det savnes et større innblikk i karakterene og universet rundt henne, og det gir et visst monotont preg. Dette er nok et resultat av adaptasjonen fra roman til film, men det ødelegger heldigvis lite for helheten. Fire sterke stjerner.

The Diary of a Teenage Girl_5 The Diary of a Teenage Girl_3 The Diary of a Teenage Girl_2
<
>