: The Decendants – Paradis?

George Clooney viser hva han kan aller best i dette bittersøte dramaet signert Alexander Payne (Sideways). Som vanlig er han flink til å bruke uvanlige og vakre amerikanske baktepper for å fortelle en historie.

Publisert 04.07.12 - 11:11
The Decendants – Paradis?

The Descendants handler om advokaten Matt King som bor og jobber på Hawaii. Da hans kone havner i en alvorlig båtulykke, og blir liggende i koma, endrer det livet til både Matt og familien. Det viser seg at livet deres slett ikke har vært noen idyll, og Matt oppdager flere hemmeligheter som gjør at han må endre perspektiv på livet. En av de tøffe oppgavene blir å knytte bånd til sine to døtre som han ikke kjenner godt nok. Men det aller verste blir jakten på hans kones elsker – som Matt ikke visste fantes.

Man kan ikke gjøre annet enn å beundre det regissør Alexander Payne satser på, og hvilke resultater han oppnår med sine filmprosjekt. I About schmidt (2002) bruker han landeveien mellom Nebraska og Colorado som setting for historien mens det i Sideways (2004) er vinområdet i California som blir bakteppe. Med The Descendants tar han fortellingen til Hawaii, og har fortsatt fokus på hva som er viktig: Nemlig det å formidle en god historie om mennesker og relasjoner. Og det gjør han særdeles bra!

Dette er en lavmælt men kompleks film som sniker seg under huden og sakte men sikkert nærmer seg kjernen i både konflikter og karakterer på en både morsom og sterk følelsesmessig måte, uten å bli for sentimental. Alle skuespillerne gjør en solid innsats og spesielt Clooney viser at han er topp klasse. Han ble fortjent Oscar-nominert for rollen. Filmen vant Oscar for beste manus og var nominert til prisene for beste film, regi og klipp. Totalt sett en vakker, skarp og generøs film som setter spor etter seg. Fem stjerner.

Det finnes ingen grunner til ikke å anbefale et kjøp av The Descendants på Blu-ray. Det er svært lite å trekke for når det gjelder kvaliteten på lyd og bilde, og utgivelsen har massevis av flott og inspirerende ekstramateriell.

The Decendants – Paradis?

• Release: 23. mai 2012
  • Regi: Alexander Payne