: Snow White and the Huntsman

Blu-ray-anmeldelse

Nyinnspillingen av Snøhvit fikk meget stor pressedekning – i all hovedsak ikke på grunn av filmen i seg selv, men det mildt sagt delikate forholdet mellom Stewart og regissøren. Det er synd, for den spektakulære filmen fortjener virkelig all oppmerksomheten på sine egne premisser!
Karakter
Action
Snow White and the Huntsman
Annonse
Annonse
forfatter

Aldri før har du sett en så tøff og ”annerledes” Snøhvit, nå skal vi skynde oss å legge til at den Snøhvit de fleste av oss er mest familiær med, nemlig Disneys versjon fra 1937, er lengre i fra Grimms originaleventyr enn Kristen Stewarts. I regissør Rupert Sanders, bokstavlig talt, hender får vi se en Snøhvit som fremstår som selveste Jeanne d’Arc lede sin middelalderhær til kamp mot alt det onde den maktsugne stemoren/dronningen/heksen står for.

I det den eklatant ondskapsfulle og maktkåte dronningen, en herlig Charlize Theron (som riktignok sliter litt med aksenten) inntar den stakkars Kongens hjerte, blir Snøhvit forvist til fangetårnet, inntil hun på sin syttenårsdag klarer å rømme. Som vi alle husker fra Disneys versjon blir jegeren sendt ut for å bringe hennes hjerte tilbake. Jegeren er her en trist og forfyllet Chris Hemswort som Dronningens nyttige leiesoldat – selvsagt skifter han side.

Flukten gjennom den mørke skogen er ett av filmens høydepunkter, og faktisk svært lik (dog på ecstasy) Disneys versjon. Visuelt er filmen en ekstatisk nydelse fra ende til annen. Vi kan lett se at Sanders har erfaring fra reklamebransjen, for han kan virkelig pakke inn og selge sitt nydelige produkt. Derimot sliter han med tempo og dramaturgien, samt et ensemble som ikke lever opp til de store kravene som stilles i en slik produksjon. Chris Hemsworth stabber rundt med ett uttrykk og mumler grøtete enstavelsesord, mens stakkars Kristen Stewart ser konstant sur og uttrykksløs ut filmen igjennom. Hun er så visst ingen karakterskuespiller, og det er akkurat det en så sterk person som filmens Snøhvit trenger. Sanders gjør også merkelig lite ut av de spennende og morsomme dvergene, det virker som om de er med kun fordi det er forventet at de er det, uten at de (8!) et gitt noen egentlig rolle i hverken handlingen eller filmens fremdrift.

Fortellermessig låner han fra så vel Disneys versjon som Ringenes Herre og de fleste av det siste tiårs fantasyfilmer, og lykkes overraskende godt med denne cocktailen. På slutten lar han dessverre effektene ta føringen og overhånd, slik at de mer blir et forstyrrende element enn er med på å bygge opp om den fascinerende historien. Fire sterke stjerner!

Et vanvittig bra lydspor, og en billedkvalitet som blender oss med sin skarphet. Relativt rikelig med bonusmaterialet med bl.a. en syv minutter forlenget versjon av filmen, en vellykket bakomfilm, kommentarspor, og en rekke minidokumentarer samt noen meget interessante tekniske blikk på spesialeffektene og en digital kopi.

Annonse

Fakta
  • Release: 10. oktober 2012
  • Regi: Rupert Sanders
  • Med: Kristen Stewart, Chris Hemsworth, Charlize Theron, Sam Claffin, Ian McShane, Nick Frost
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2012
  • Tid: 2:07 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Velkommen til Utmark: Briljant sort komedie eller banal russerevy?
I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.