: Snabba Cash

Denne realistiske thrilleren basert på en roman av Jens Lapidus ble en stor publikumssuksess på kino i Sverige, og ble sett av flere hundre tusen mennesker.

Publisert 29.10.10 - 11:00
Snabba Cash

Oppmerksomheten har gitt den distribusjon i mer enn 20 land og en ny versjon av filmen er (selvfølgelig) under produksjon av Warner i USA.

Johan Westlund, eller JW som han kaller seg, lever et dobbeltliv i Stockholm. Han studerer økonomi og kjører pirattaxi på natten for å få råd til fine klær, som han bruker når han utgir seg for å være rik diplomatsønn blant sosieteten på Stureplan. Når han forelsker seg i overklassejenta Sophie blir behovet for penger stort slik at han lokkes inn i narkotikasmugling og hvitvasking av penger gjennom serbisk mafia. JW spiller etter hvert på mange lag og havner unådig i en skikkelig knipe.

Adapsjonen fra roman til film har vært vellykket i Snabba Cash selv om man kunne redusert persongalleriet og de ulike konfliktene i historien for å fokusere bedre på det som er interessant. Det hadde nok hjulpet på dramaturgi og dybde. Likevel er det veldig mye bra og si om filmen – den er bra klippet, har utmerket foto, mye bra skuespill og gir et spennende innblikk i den kriminelle undergrunnsverdenen. Likevel får man følelsen av å ha sett dette gjort tidligere på en mer tilfredsstillende måte. Uansett er Snabba Cash en tett, bra og underholdende thriller. Fire stjerner.

Utgivelsen på BD er på ingen måte en stor nyhet da den ikke inneholder noe ekstramateriell. På den andre siden har den bra lyd og overraskende fint bilde.

Snabba Cash

• Release: 8. september