Silver Linings Playbook

Pat (Bradley Cooper) kommer en dag tidlig hjem fra jobben, i dusjen finner han Fruen, som blir hamret løs på av en 20 år eldre kollega. Naturlig nok er det noe som sier "snapp" i hodet til Pat, og han grisebanker elskeren nesten til døde. Han dømmes til psykisk forvaring.
Silver Linings Playbook

Silver Linings Playbook er noe nærmest unik en film, den tar for seg svært seriøse og dypsindige temaer og gir oss et storslagent drama, like fullt makter Russell (regi) å krydre historien med avvæpnende humor og noe tilnærmet romantisk komedie-tendenser – og han lykkes med det!

8 måneder etter innleggelsen hentes Pat ut av sin mamma, og kommer hjem til sin dysfunksjonelle familie, med en spillegal og overtroisk far, som har mistet jobben, en brautende, ufølsom storebror og en fortvilet mor som forsøker å holde det hele sammen. Via et vennepar blir Pat introdusert for Tiffany (Jennifer Lawrence), en kvinne i sin beste alder som har mistet enkemannen, og for å døyve sorgen lå med ALLE på jobben. De to, som begge sliter med å tilpasse seg livets realiteter, blir et umake vennepar som bygger seg opp ved hjelp av hverandre. Pat som den irriterende optimisten, som mister besinnelsen, og Tiffany som den tøffe (utad) og realistiske. Et par som på mange måter minner om Nicolas Cage og Elisabeth Shue i klassikeren Leaving Las Vegas.

Oscar for årets beste kvinnelige hovedrolle gikk høyst fortjent til Lawrence, også Cooper ble Oscarnominert, og tar med filmen for alvor steget over i «seriøs-skuespiller»-klassen, her viser han at han har et langt større register å spille på enn i filmer som The Hangover. En storartet film som beveger, fascinerer og får deg til å smile. Fem sterke stjerner.

Svært tilfredsstillende både lyd- (dts-MA 5.1) og billedkvalitet, men enkeltscener er vell softe. Sjokkerende nok, intet ekstramateriell!

• Release: 24. april 2013
  • Regi: David O. Russell