: Ringenes herre: Atter en konge

Publisert 22.05.10 - 04:15
Ringenes herre: Atter en konge

Trilogien om Ringenes Herre avsluttes med den massive produksjonen Atter en konge.  Nå skal det hele nøstes opp slik at ringen blir sluttet.

Den store reisen fortsetter med Frodo, Sam og Gollums vandring mot Mordor for å ødelegge ringen. Her får vi for første gang forhistorien til Gollum, Aragorn må ta i bruk sverdet fra sine forfedre for å kreve sin rett til kronen, mens Gandalf mobiliserer for fullt i det store slaget ved Gondor; som sammen med destruksjonen av ringen skal gi fred i Midgard.

Atter en konge gjorde rent bord i Los Angeles og stakk av gårde med hele 11 Oscar, inkludert beste film og regi i 2003. Som Ringens brorskap og To tårn er også dette en ekstremt bra teknisk og visuell film.  Jackson fortsetter med storslått landskapsfoto, enorme slagscener og spesialeffekter hentet fra øverste hylle. Filmen er faktisk så teknisk bra gjennomført at man blir sliten av å tenke på hvor mye arbeid som ligger bak. Men man blir også litt sliten av at halve filmen består av et eneste gigantisk slag som vi har sett lignende i de to første filmene. Det er slik at litt av magien blir borte når rammen og mye av innholdet er kjent fra før. Det virker også som om at både Elijah Wood og Viggo Mortensen har gått tom for mimikk utover i filmen, de kunne nok trengt litt inspirerende instruksjon fra regissøren.  Like fullt er Atter en konge en fantastisk imponerende  produksjon, og det skal mye til for å slå Peter Jackson innen fantasy-genren etter dette. 4 stjerner.

Totalt sett blir inntrykket enda bedre sett i lys av fantastisk lyd og bilde på denne utgivelsen på BD-en.  Bonusmateriell er også meget bra og belyser produksjonen med flust av informasjon på minst to timer.

Ringenes herre: Atter en konge