Reisen til det ytterste hav

The Chronicles of Narnia

Etter at Walt Disney kastet inn håndkleet etter skuffende besøkstall, er det nå Fox som sitter på rettighetene til de resterende Narnia-filmene.
Reisen til det ytterste hav

Til tross for usikkerhet rundt prosjektet bærer ikke filmen akkurat preg av budsjettkutt! Tredje film ut i Narnia-eventyret fortsetter å imponere, men det er dessverre ikke historien vi lar oss imponere over.

I det Susan og Peter er i USA, sitter Lucy og Edmund tilbake hos sin onkel i England. De kjeder livet av seg og drømmer seg tilbake til Narnia mens de plages av den ufordragelige fetter Eustace. Nok en gang kalles de tilbake til Narnia, denne gang for å bekjempe ondskapen som har samlet seg sammen rundt en øy (eller noe sånt). De to yngste Pevensie-søsknene forenes med tidligere venner i Narnia for å bekjempe ondskapen som nå truer, og den kan kun bekjempes ved å samle alle sverdene til tidligere riddere.

Mye av problemet til denne filmen er det samme som Harry Potter-filmene sliter med – mangel på plott. Der første film ut hadde magien og fordelen med å introdusere oss til dette magiske landet, og Prins Caspian var fullpakket med storslagne actionsekvenser, så sliter Reisen til det ytterste hav med å engasjere oss i det hele tatt – og det er ”godt” gjort når man har de fantastiske eventyrbøkene til C.S. Lewis som utgangspunkt.

Visuelt er filmene blendene med storslagne scener og sveipende kameraføring, samt sømløse cgi-effekter. På ferden får vi med oss en dose morsomheter (ikke minst representert ved musen Reepicheep), action, eventyr og en relativt skummel slutt. Alt er flott og lekkert, men mangler dessverre substans. Det til tross for at ungene i denne filmen leverer sin beste presentasjon så langt, spesielt Georgie Henly som den driftige Lucy leverer varene. På ingen måte en dårlig film, og fans av serien vil heller ikke denne gangen blir skuffet – men noen nye fans vil Narnia-serien ikke få.

Både lyd- og billedkvaliteten fortjener full score. Usedvanlig skarpe bilder med blendende klare farger og kontraster. BD-en er fullpakket av bonusmateriell med alt fra trailers, utelatte scener, musikkvideo og en rekke minodokumentarer. Dessverre snyter Fox oss for en 3D-versjon av filmen!

• Release: 30. mars 2011
  • Regi: Michael Apted
  • Med: Georgie Henley, Skandar Keynes, Ben Barnes, Will Poulter, Tilda Swinton