annonse
(Foto: Produsenten)
Sci-Fi
The Innocents, sesong 1

anmeldelse:
The Innocents, sesong 1

Det reneste vrøvl!

Netflix’ nye britisk/norske serie om spesielle ungdommer på flukt, skuffer stort.

I det vi overvar Netflix’ årlige presselansering, «See What’s Next», i Roma i april var nettopp nykommeren The Innocents en av seriene det var knyttet størst forventninger til. Når vi nå har sett halvparten av første sesong kan vi ikke si annet enn at vi sitter igjen med en gedigen skuffelse, og en viss dose undring.

RØMLINGER
I en småby i Skottland bor June (Sorcha Groundsell) sammen med sin syke/invalidiserte bror og deres kontrollerende, og konstant irriterte, far. Han har fortalt sin lille familie at de skal flytte til øde Færøyene – noe June motsetter seg på det sterkeste. En rømme-hjemmefra-plan legges; hennes rømlingspartner blir kjæresten Harry (Percelle Ascott).

Med nesten ingen penger, og tilnærmet ingen plan, legger sekstenåringene ut på den ukjente reisen, men allerede første kvelden møter de to fremmede som hevder å ha en beskjed fra Junes mor. Det ender i basketak og mistanke om drap, og en Harry som forskrekket blir vitne til de gjentagende «forvandlingene»/hamskiftet til June…

Vi får vite at Junes mor forlot familien for mange år siden, og nå befinner seg i Norge. På den ytterste nøgne ø, langs det karrige Vestlandet befinner kvakksalveren Halvorsen (Guy Pearce) seg. Han har visstnok ambisjoner om å komme med den største oppdagelsen innenfor medisinens historie. På den gudsforlatte gården behandler han kvinner for nevroser. Alle av dem er norske, men av en eller annen merkelig grunn tvinger Halvorsen dem til å snakke engelsk seg imellom.

UNGE OG DERES UTFORDRINGER
The Innocents ønsker så sterkt å være en serie på dagens unge premisser, ta dem på alvor og snakke deres «språk». Vi introduseres for håpløse voksne, gryende/usikker ung kjærlighet, og problematikken og farene rundt russtoffer tas opp. Med serien er så visst ikke på nivå med Skam når det gjelder å treffe de unge på deres egen banehalvdel.

Debutanten Sorcha Groundsell spiller June (Foto: Netflix)

Hovedrolleinnhaver Sorcha Groundsell (med en slående likhet til Elizabeth Olsen) imponerer, hennes motpart derimot virker stiv, unaturlig og teatralsk. Junes far (Sam Hazeldine) overspiller så til de grader som manisk sint og frustrert; mens Guy Pearce gjør for så vidt en habil rolle, det er tross alt ikke hans skyld at han er tildelt håpløse replikker.

annonse

LITE TROVERDIG
I Norge foregår, selvsagt (!), alt i trehytter og panelkledde barer. Mulig noen vil oppfatte dette som eksotisk, vi som vet bedre syner det for hva det faktisk er: Keiserens nye klær!

annonse

Plottet og manus til The Innocents fremstår så oppkonstruert, kunstig og lite troverdig at vi er sjokkert over at Netflix gav grønt lys til denne B-serien. Her er det åpenbart noen som har sovet i timen, eller latt seg blende av en «spennende» miks mellom britisk og norsk «sjarmerende» ødemark, det hele krydret med overnaturlige elementer «elegant» tilpasset den økende (og viktige) unge-voksne målgruppen.

Produksjonen fremstår overraskende billig og annenrangs, for eksempel biljaktscenen er fullstendig blottet for nerve og heftig foto/klipp. Enda verre er det at karakterene ikke evner å engasjere og/eller sjarmere.

Vi får heller ingen tilfredsstillende forklaring på at, relativt veltilpassede, Harry ønsker å rømme hjemmefra – bortsett fra at «kjærlighet gjør blind».

picture2
<
>
(Foto: Netflix)

SPRÅKLEGE FORVIKLINGAR
Skaperne har tatt litt av samme grepet som Lilyhammer, der de innfødte i Norge snakker norsk seg imellom. Men i The Innocents blir enkelte av de «norske» karakterenes spede forsøk på å snakke norsk mer parodisk enn ekte.

annonse

Trond Fausa Aurvåg gjentar i bunn og grunn sin rolle fra Lilyhammer, som ung, naiv og dum nordmann. Han og hans medhjelper Steinar (islending som snakker gebrokkent norsk) er seriens komiske alibi. Dessverre fremstår de mer som hjelpeløse og ufrivillige komiske idioter.

«Innocents»? Tja, de er i det minste skyldige i å ha frarøvet denne anmelderen 5 timer vi aldri får igjen. Styr unna denne uferdige, og genuint «uekte», serien. 2 stusselige stjerner.

(Foto: Netflix)

Netflix leverer sin sedvanlige meget tilfredsstillende strømmekvalitet, det være seg både bilde og lydspor. Hele førstesesongen kan strømmes fra den 24. august, anmeldelsen er basert på de 4 første (av 8) episodene.

 

  • The Innocents
  • Release: 24. august 2018
  • Regi: Farren Blackburn
  • Med: Sorcha Groundsell, Percelle Ascott, Guy Pearce, Jóhannes H. Jóhannesson, Sam Hazeldine, Trond Fausa Aurvåg, Arthur Hughes
  • Genre: Sci-Fi
  • Land: UK
  • År: 2018
  • Tid: 6:40 t.

Film
Ekstra
Lyd
Bilde

Kommentarer

  Motta varsel  
Varsle meg om
annonse

Slipp dem fri!

Nye skuespillere kaster nytt lys over den myteomspunne Windsor-familien i en storslagen tredjesesong av The Crown.

Action-Ryan!

Jack Ryan er tilbake – og denne gangen har han lagt sin analytiske hjernehalvdel til side.

Superagenter på tomgang

Tørrvittig, men det tar definitivt aldri helt av i den fjerde MiB-filmen.

Grøsserkick á la Stephen King

Det mangefasetterte grøsseruniverset til Stephen King revitaliseres i andre sesong av fabelaktige Castle Rock.

Finansakrobatisk sirkus

Steven Soderbergh tar for seg Panama Papers-skandalen, på en ganske så lettvint og ironisk måte.

Det holder nå!

En langt gjesp av et plott, med fullstendig uinteressante karakterer.

Hofteholder, stiletthæler og ballespark!

Luc Besson gjør det igjen, transformerer en «vanlig» ung kvinne til den ultimate drapsmaskin.

Din egen beste side?

Paul Rudd er på randen av sammenbrudd, 40-års krise og misfornøyd med livet generelt. Løsningen (?) blir en total «renselse» på et obskurt spa…

Antihelttriumf!

Damon Lindelof rebooter og redefinerer de sære Watchmen-vigilantene, setter dem i en sterk politisk kontekst, og gir oss en av årets beste TV-serier!

Psykedelisk tørke

Vår livstrøtte protagonist-advokat må denne gangen stå opp mot vannbaroner i tørkerammede California. Interessant, tidvis sært, men ikke like underholdende som tidligere sesonger.